فناوری جدید برای باتری‌های دوج

فناوری جدید برای باتری‌های دوج
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

استلانتیس قصد دارد باتری‌های حالت جامد را برای محصولات الکتریکی‌اش آزمایش کند. این باتری‌ها توسط کارخانه‌ای آمریکایی به نام «فاکتوریل» ساخته شده و در یکی از خودرو‌های اسپرت دوج،‌ از زیرمجموعه‌های استلانتیس نصب خواهد شد.

به گزارش BBC استفاده از باتری‌ حالت جامد تحول بزرگی در صنعت خودرو است. در این باتری‌ به ‌جای مایع، از یک ماده جامد به ‌عنوان الکترولیت استفاده می‌شود. الکترولیت بخشی از باتری است که به یون‌ها اجازه می‌دهد بین قطب مثبت و منفی حرکت کنند. احتمال گرم شدن، آتش‌سوزی و نشت باتری‌های حالت جامد کمتر و از باتری‌های معمولی ایمن‌تر است. چگالی انرژی این باتری‌ها بیشتر است و انرژی بیشتری را در فضایی کوچک‌تر ذخیره می‌کنند. با این باتری‌ها خودرو‌ها می‌توانند با هر بار شارژ تا هزار کیلومتر حرکت کنند.

فاکتوریل می‌گوید باتری‌هایش 390وات‌-ساعت انرژی در هر کیلوگرم ذخیره می‌کند. برای مقایسه بسیاری از باتری‌های معمولی لیتیوم-یون حدود 270وات-ساعت انرژی در هر کیلوگرم ذخیره می‌کند.

استلانتیس باتری حالت جامد را در دوج «چارجر دایتونا» آزمایش می‌کند که روی پلتفرم «STLA بزرگ» این گروه ساخته شده است. جیپ، کرایسلر، مازراتی و آلفارومئو، زیرمجموعه‌های دیگر استلانتیس هم از این پلتفرم استفاده می‌کنند و قرار است سالانه تا دومیلیون دستگاه خودرو با این پلتفرم تولید شود.

تقریبا همه خودروسازان و تولیدکنندگان باتری برای ساخت باتری حالت جامد در حال رقابت‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند وعده‌هایشان را برای تولید انبوه این باتری عملی کنند. استلانتیس قبلا اعلام کرده بود که در سال 2026 محصولاتش با باتری حالت جامد به بازار خواهد آمد، اما اکنون قرار است آزمایش این باتری را در سال 2026 انجام دهد. ام‌جی، زیرمجموعه کارخانه چینی SAIC، اعلام کرده سال آینده مدل‌هایی با باتری حالت جامد تولید می‌کند که با هر بار شارژ تا 800کیلومتر حرکت می‌کنند. نیسان می‌گوید اولین مدل‌هایش با باتری حالت جامد در سال 2028 به بازار می‌آید. این باتری‌ها قرار است در سال 2027 یا 2028 در محصولات تویوتا استفاده شود. فولکس‌واگن هم اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که این باتری‌ها را آزمایش کرده و نتیجه خوبی گرفته است.

 

منبع: دنیای اقتصاد