فشار برای تعجیل در واردات خودرو مشکل‌ ساز شد!

فشار برای تعجیل در واردات خودرو مشکل‌ ساز شد!
خلاصه اخبار

اخیرا در فضای مجازی برخی خودروهای وارداتی به‌دلیل آن‌چه مغایرت با محصولات مشابه جهانی خوانده می‌شود، به‌چالش کشیده شده‌اند.

حذف برخی آپشن‌های ایمنی و رفاهی یا ایرادات و عیوب ظاهری این سوال را نزد مشتریان مطرح کرده که مبدا برخی خودروهای وارداتی کجاست و این محصولات با چه کیفیتی سفارش‌گذاری و سپس وارد کشور می‌شوند؟ در این زمینه برخی واردکنندگان، فشار برای تعجیل در واردات را دلیل اصلی معضل کنونی می‌دانند.

دولت سیزدهم با اتمام موعد مصوبه شورای هماهنگی سران قوا مبنی بر توقف واردات خودرو، بار دیگر مسیر ورود خارجی‌ها به بازار خودرو کشور را هموار کرد.

در ادامه، گزینش شرکت‌های واردکننده، نحوه واردات و عرضه خودروهای وارداتی به‌بازار، تعیین قیمت و درنهایت چگونگی تامین ارز، تماما در اختیار سیاستگزار قرار گرفت. مثلا سیاستگزار این‌طور صلاح دیده که برای واردات خودروهایی متعلق به‌یک برند یا یک کمپانی، چند مجوز برای شرکت‌های مختلف واردکننده صادر کند که همین مساله برای برخی خریداران خودروهای وارداتی ایجاد چالش کرده است. از طرفی مدتی است در فضای مجازی ایرادات و اشکالات وارداتی‌ها به‌نمایش گذاشته شده است.

هرچند برخی واردکنندگان ریشه این نمایش‌ها در فضای مجازی را به‌شرکت رقیب یا واردکننده محصول مشابه نسبت می‌دهند، بااین‌ حال به‌نظر می‌رسد برخی خودروهای وارداتی که مشتریان هزینه کلانی برای آن‌ها داده‌اند، از امکانات و کیفیت جهانی محروم هستند.

از سال گذشته نیز برخی خریداران خودروهای وارداتی به این مساله اذعان داشتند که خودروهای عرضه‌شده خارجی از برخی آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی محروم هستند.

این مساله اگرچه از سوی وزارت صمت پیگیری نشد، اما برخی دست‌اندرکاران بازار وارداتی‌ها تایید کردند که واردکنندگان برای کاهش قیمت وارداتی‌ها، از نمایندگی‌ها یا شرکت‌های سازنده خواسته‌اند که نسبت به‌حذف برخی آپشن‌ها اقدام کنند.

از سال 1401 که واردات خودرو به‌کشور کلید خورد، وزارت صمت به‌طور مکرر این نکته را مورد تاکید قرار می‌داد که سفارش‌گذاری برای خودروهای وارداتی از سوی واردکنندگان انجام می‌شود.

البته حذف برخی امکانات از خودروهای وارداتی مسبوق به‌سابقه است؛ چراکه در سال 1398 یا 1399 نیز که خودروهای رسوب‌شده در گمرک ترخیص شدند، بسیاری از مشتریان ادعا کردند برخی شرکت‌های واردکننده هنگام تحویل محصولات اقدام به‌حذف بعضی آپشن‌ها یا قطعات مثل سیستم پخش و LCD از خودروهای وارداتی کرده‌اند.

اما همان‌طور که گفته شد، چند روزی است در فضای مجازی، خودروهای وارداتی صفری به‌نمایش گذاشته می‌شوند که مثلا ایراداتی در بدنه دارند یا سیم‌کشی‌شان با اشکالاتی همراه است و حتی فیلمی به‌نمایش گذاشته شده که داخل کاپوت خودرویی مشکل رنگ دارد.

درحال ‌حاضر برخی واردکنندگان ایرادات محصولات خارجی را انکار نمی‌کنند. یک دست‌اندرکار بازار وارداتی‌ها می‌گوید برخی از این محصولات واقعا دارای ایراد هستند و واردکننده با اطلاع از معایب این خودرو، اقدام به‌واردات کرده است.

وی تاکید دارد خودرو خارجی به‌دلیل تعرفه، عوارض، نرخ ارز و غیره با هزینه بالایی وارد کشور می‌شود و با قیمت زیادی به‌دست مشتری می‌رسد؛ به‌همین دلیل برخی واردکنندگان ترجیح می‌دهند با سفارش‌گذاری و حذف برخی آپشن‌ها یا امکانات، قیمت محصول وارداتی را کاهش دهند.

افزایش قیمت 42 میلیون‌تومانی لاماری ایما

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته نوسان زیادی داشتند. این گروه از خودروهای بازار افزایش بهای یک تا 8 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات (85 گانه) (1403) با 8 میلیون‌تومان افزایش 964 میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (85 گانه) (1403) با 6 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 8 میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (85 گانه) (1402) با 5 میلیون‌تومان افزایش 697 میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو 6 دنده (85 گانه) (1403) با 5 میلیون‌تومان افزایش 958 میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه‌برقی) (1403) با 4 میلیون‌تومان افزایش 694 میلیون‌تومان و سورن پلاس با مانینتور بدون رینگ (1403) با 3 میلیون‌تومان افزایش 740 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای 2 تا 42 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت لاماری ایما (1403) با 42 میلیون‌تومان افزایش به 2 ‌میلیارد و 190 میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (1402) با 15 میلیون‌تومان افزایش به 2 ‌میلیارد و 455 میلیون‌تومان، فونیکس آریزو 6 پرو (1402) با 10 میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و 685 میلیون‌تومان، هایما S5 جدید (1403) با 5 میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و 520 میلیون‌تومان و هایما S7 پلاس (1403) با 2 میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و 687 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش و کاهش بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (2024) با 50 میلیون‌تومان افزایش 5 میلیارد و 150 میلیون‌تومان و تویوتا کرولا – 1200 سی‌سی (2023) با 50 میلیون‌تومان افزایش 3 میلیارد و 250 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی کیا K5 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 700 میلیون‌تومان و فیات 500 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 300 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد تغییرات قیمت چندانی نبودیم و این گروه از خودروها با ثبات بهای نسبی در آخرین روز هفته گذشته به کار خود پایان دادند.

مرجع: اخبار خودرو