فروش سهام عدالت متوفیان – نحوه انتقال سهام عدالت فوت شدگان

فروش سهام عدالت متوفیان – نحوه انتقال سهام عدالت فوت شدگان

در طی سال‌های اخیر ارزش سهام عدالت به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

 از طرفی باگذشت سال‌ها برخی از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است.

 اما اکنون آیا وراث می‌توانند سهام عدالت درگذشتگان خود را به حسابشان واریز کنند؟ اگر جواب مثبت است، مراحل گام‌به‌گام فروش سهام عدالت متوفیان به چه شکل است؟ برای یافتن این سوالات با ما همراه باشید.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت یکی از انواع یارانه‌هایی بود که دولت نهم در دوره ریاست جمهوری آقای «احمدی‌نژاد»، با هدف ایجاد عدالت اقتصادی میان افراد کم درآمد جامعه توزیع شد.

در واقع سهام عدالت تشکیل شده از سهام 46 شرکت‌ بورسی و غیربورسی است. سود سهام عدالت به طور سالانه به دارندگان آن پرداخت می‌شود.

چه بر سر سهام عدالت درگذشتگان می‌آید؟

طی این سال‌ها، حدود 3،700،000 نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. اما بسیاری از وراث تصمیم دارند که اقدام به فروش سهام عدالت متوفیان بزنند.

به‌گفته رییس سازمان بورس اوراق بهادار، وراث می‌توانند فرایند انتقال و فروش سهام عدالت متوفیان از طریق سامانه “ثبت درخواست انتقال سهام عدالت متوفیان” آغاز کنند.

همچنین انتقال سهام عدالت متوفیان توسط یکی از وراث انجام می‌شود ولی در نهایت سهام موجود در سبد سهام عدالت بین تمام وراث تقسیم‌شده و امکان انتقال تمام سهام عدالت به یکی از وراث وجود ندارد.

برای اطلاع از قیمت و ارزش روز سهام عدالت اینجا کلیک کنید

استعلام سهام عدالت متوفیان

نخست به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (سامانه میراث) به نشانی ddn.csdiran.ir  مراجعه کنید. (فقط افرادی که فرایند ثبت‌نام در سامانه سجام را انجام داده‌اند، می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.)

در صورت نداشتن حساب در این سامانه به‌صورت زیر ثبت‌نام کنید.:

  1. پس از ورود بر‌روی گزینه “ثبت‌نام در سامانه” کلیک کنید.
  • با وارد کردن شماره ملی، شناسه ملی یا شناسه فراگیر اطلاعات خود را ثبت کنید.
  • پس از ثبت اطلاعات، شرایط و قوانین را مطالعه و قبول کنید، سپس روی گزینه “تایید” کلیک کنید.
  • با وارد کردن یک شماره تلفن همراه (که حتما باید به نام خودتان باشد) و وارد کردن کد یک‌بار مصرف پیامک‌شده، اطلاعات شماره تماس خود را ثبت کنید.
  • و در آخرین مرحله از ثبت‌نام یک رمز عبور که ترکیبی از اعداد، حروف انگلیسی کوچک و بزرگ، علامت‌های خاص و حداقل ۸ کاراکتر و حداکثر ۱۶ کاراکتر باشد برای خود انتخاب کنید.
  • با ورود به صفحه اصلی سامانه میراث برروی گزینه “میز خدمت الکترونیک” کلیک کنید.

8.  در گام بعد گزینه “ثبت درخواست” را زده و سپس روی گزینه “درخواست مشاهده پرتفوی متوفی توسط احدی از وراث” کلیک کنید.

9. و در آخر کدملی متوفی را وارد کرده و با زدن گزینه” تایید” نوبت شما ثبت ‌شده و باید منتظر پاسخ از شرکت سپرده گذاری مرکزی باشید.

10. جهت پیگیری پرونده خود در بخش “وضعیت پرونده” می‌توانید گزینه «استعلام وضعیت پرونده» را انتخاب کنید.

مدارک لازم جهت انتقال و فروش سهام عدالت متوفیان

1. اصل و یا کپی برابر اصل تمام صفحات شناسنامه متوفی (در صورت مفقود شدن شناسنامه کارت ملی و گواهی فوت معتبر)

2.  تصویر کارت ملی یا شناسنامه همه وراث

۳. اصل یا کپی برابر با اصل گواهی انحصار وراثت (اگر مادر متوفی طبق گواهی انحصار وراثت، یکی از ورثه باشد؛ در این صورت، همراه داشتن شناسنامه مادر و پدر متوفی الزامی می‌باشد‌.)

(شما حتما باید قبل از ثبت نام در سامانه ثنا ثبت نام کرده و امور مربوط به انحصار وراثت را انجام داده باشید.)

۴. اگر متوفی داراي وصیت‌نامه رسمی باشد، اخذ و ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت‌نامه نیز الزامی است.

لازم به ذکر است که افرادی که پس از تاریخ 01/05/1399 فوت شده‌اند باید برای انتقال سهام عدالت، مالیات بر ارث بپردازند.

جالب‌تر اینکه در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت وجود نداشته و تنها سود نقدی سالانه سهام عدالت به شماره حساب بانکی ذینفعان واریز می شود.

زمان آزادسازی و فروش سهام عدالت متوفیان در سال ۱۴۰۳

همانطور که گفته شد در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت وجود ندارد و زمان دقیقی برای فروش آن از سوی دولت اعلام نشده است.

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است با آزادسازی سهام عدالت، تعداد زیادی از افراد تمایل به فروش سهام داشته و فشار سنگینی به بازار بورس وارد شود. به همین دلیل تاکنون تصمیمات جدیدی در خصوص آزادسازی این سهام انجام نشده است.

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

در صورتی که متوفی از دارندگان سهام عدالت از نوع غیر مستقیم بوده و تاریخ فوت وی قبل از 01/05/1399  باشد، وراث می‌توانند مراحل انتقال و فروش سهام عدالت متوفی را از طریق کارگزاری‌های نماینده مانند کارگزاری بیدار به نشانی “www.ebidar.com” طی کنند.

به‌خاطر داشته باشید که امکان ثبت پرونده انتقال سهام عدالت متوفیان، فقط به صورت حضوری و کاملا رایگان در شعب کارگزاری‌های نماینده امکان پذیر است.

پس از ثبت پرونده و دریافت مدارک و تأیید سپرده گذاری مرکزی مطابق جدول زمان بندی زیر تقسیم سهام عدالت درگذشتگان انجام می‌شود:

(همان‌طور که اشاره شد باید برای متوفیان مرداد 99 به بعد نیز تصمیماتی اخذ شود تا نقل و انتقال سهام عدالت این افراد نیز معاف از مالیات باشد. اما متاسفانه دولت و سازمان بورس در حال حاضر برنامه‌ای جهت انتقال سهام عدالت متوفیان مرداد 1399 به بعد ندارند.)

مراحل انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

یکی از وراث که فرایند ثبت‌نام در سامانه سجام را انجام داده‌ است، به نمایندگی از سایر ورثه با در دست داشتن مدارک لازم، به یکی از شعب کارگزاری های منتخب و یا بانک‌های ملی، ملت ،تجارت و پارسیان مراجعه نماید.

در زمان پیگیری حضوری پرونده اگر پرونده شما دچار نقص باشد شما می‌توانید از طریق وب‌سایت همان کارگزاری نسبت به ویرایش پرونده های ثبت شده خود اقدام کنید.

سخن پایانی

سهام عدالت یکی از انواع یارانه‌هایی بود که در دولت نهم با هدف فقرزدایی میان افراد کم درآمد جامعه توزیع شد. در صورت فوت دارندگان سهام عدالت پیش از تاریخ 01/05/1399، وراث پس از استعلام سهام عدالت متوفیان خود به‌صورت غیر‌حضوری از سامانه میراث و درصورت تایید از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی می‌توانند به‌صورت حضوری اقدام به ثبت پرونده انتقال سهام عدالت متوفیان خود کنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار و مقالات اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

مهمترین اخبار را با اپلیکیشن سیگنال رصد کنید
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *