فرانسوی‌ها بار دیگر علیه ماکرون به خیابان‌ها آمدند

فرانسوی‌ها بار دیگر علیه ماکرون به خیابان‌ها آمدند
خلاصه اخبار

هزاران تن از معترضان فرانسوی مجددا امروز شنبه(۳۱ شهریور) به خیابان‌های شهر پاریس آمدند تا به سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون و انتصاب میشل بارنیه به عنوان نخست‌وزیر جدید، اعتراض کنند.

به گزارش ایسنا، احزاب چپ‌گرای فرانسه که به بی‌اعتنایی امانوئل ماکرون به آن‌ها در انتصاب اعضای دولت جدید به‌رغم پیروزی این احزاب در انتخابات زودهنگام پارلمانی ماه ژوئیه معترضند، مجددا یک تظاهرات دیگر را برای امروز شنبه در قلب شهر پاریس سازماندهی کردند. تظاهرکنندگان این تظاهرات را از مبدا میدان باستی شهر پاریس شروع کردند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، برآورد شد که بالغ‌بر 3200 تن در تظاهرات امروز پاریس شرکت کردند که کمتر از تظاهرات مشابهی که برای 2 هفته قبل سازماندهی شد، است. امروز نزدیک به 50 تجمع اعتراضی علیه امانوئل ماکرون در سراسر فرانسه برگزار شد.

تظاهرکنندگان استعفای ماکرون را خواستار شدند. گروهی از معترضان جنبش «جلیقه زردها» در تظاهرات امروز پاریس بنری را به نمایش گذاشتند که روی آن نوشته شده بود: «مالیات و عدالت اجتماعی». معترضان از انتصاب اخیر «میشل بارنیه»، عضو ارشد حزب جمهوری‌خواهان فرانسه به سمت نخست‌وزیری به‌رغم نتایج ضعیف این حزب در انتخابات پارلمانی ژوئیه، انتقاد کردند.

این در حالی است که یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های کارگری فرانسه موسوم به «کنفدراسیون کل کار» برای برگزاری یک اعتصاب اعتراضی در اول اکتبر درخواست داده تا لغو اصلاحات بازنشستگی جنجالی ماکرون و افزیاش دستمزدها را مطالبه کند.

پنج سپتامبر، ماکرون بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی سیاسی میشل بارنیه، وزیر خارجه سابق فرانسه و مذاکره‌کننده ارشد سابق اتحادیه اروپا برای بریگزیت را به سمت نخست‌وزیر جدید فرانسه منصوب کرد.

نشریات فرانسوی هفته گذشته گزارش دادند طرح استیضاح ماکرون که توسط حزب چپ‌گرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در اوایل ماه جاری میلادی درخواست شد، در پارلمان این کشور به جریان افتاده است.

ماکرون بعد از تجربه شکست غیرمنتظره‌ی حزبش در انتخابات ماه ژوئن پارلمان اروپا و جهش آرای راستگرایان افراطی، احساس خطر کرده و تصمیم به قمار سیاسی با صدور فراخوان برای انتخابات زودهنگامی در ماه ژوئیه گرفت.

در پی برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه در ماه ژوئیه، ائتلاف چپ‌گرای جبهه مردمی جدید پیروز شده و 182 کرسی از 577 کرسی مجلس ملی فرانسه را به دست آورد. در این انتخابات ائتلاف متعلق به ماکرون موسوم به «باهم برای جمهوری» در جایگاه دوم قرار گرفته و 168 کرسی در مجلس ملی به دست آورد.

حزب راست افراطی اجتماع ملی که با حزب راست میانه‌روی جمهوری‌خواه ائتلاف کرده بود هم در این انتخابات 143 کرسی کسب کرد. به این ترتیب، در نتیجه این انتخابات هیچ یک از احزاب سیاسی سرشناس فرانسه نتوانستند اکثریتی را در پارلمان که با آن قادر به تشکیل دولت جدید باشند، به دست آورند.

ماکرون بعد از کسب نتایج نامطلوب در انتخابات و با وجود آن‌که چپ‌گرایان پیروز شدند، این احتمال را که جبهه مردمی جدید در تشکیل دولت مشارکت داشته باشد و همچنین کاندیدای پیشنهادی این ائتلاف چپ‌گرا برای نخست‌وزیری فرانسه یعنی «لوسی کاسته» را رد کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *