علت رشد چشمگیر نرخ عوارض آزادراهها
سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای توضیحاتی درباره علت افزایش نرخ عوارض آزاد راهها ارائه داد.
به گزارش اکوایران، سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کردکه پس از افزایش هزینههای عمرانی و نگهداری، شورای اقتصاد تصمیم به افزایش نرخ عوارض پنج آزادراه دولتی گرفت تا درآمد آن صرف تعمیر و نگهداری خود آزادراهها شود.
28 آبان ماه شورای اقتصاد افزایش نرخ عوارض پنج آزادراه کشور را تصویب کرد و براساس مصوبه شورای اقتصاد نرخ عوارض آزاد راه کرج_ قزوین به طول 100کیلومتر 15 هزار تومان، نرخ عوارض آزادراه تهران – قم به طول 135 کیلومتر 15 هزار تومان، آزادراه بندرعباس _ شهید رجایی به طول 35 کیلومتر 8900 تومان، آزاد راه قزوین_ زنجان به طول 189 کیلومتر 35 هزار تومان و عوارض آزادراه تهران – ساوه به طول 115 کیلومتر 20 هزار تومان تعیین شد.همچنین براساس این مصوبه می بایست نرخهای جدید از اول آذرماه در این پنج آزادراه کشور اعمال شود.
شورای اقتصاد افزایش نرخ عوارض 5 آزاد راه کشور را تصویب کرد.
افزایش نرخ عوارض آزادراهها از 1200 تومان به 15 هزار تومان به این دلیل بوده است از دو سال پیش مطرح بوده و پس از برگزاری جلسات کارشناسی و بررسیهای متعدد، شورای اقتصاد مصوبه افزایش نرخ را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرده است.
برای نگهداری و تعمیر به 5000 میلیارد تومان بودجه نیاز است، این هزینهها شامل روکش آسفالت، ایمنسازی، نصب تجهیزات، علائم ایمنی، روشنایی، خطکشی و حفاظها میشود. به همین دلیل، افزایش نرخ عوارض آزادراهها ضروری بود.
نرخهای جدید مصوب شده هنوز از رقم واقعی که بتواند هزینههای نگهداری را پوشش دهد، دو برابر کمتر است. این نرخها تنها میتوانند 50 تا 60 درصد هزینهها را پوشش دهند. به عنوان مثال، عوارض آزادراه قم-تهران با نرخ 1200 تومان، سالانه 70 میلیارد تومان درآمد داشته در حالی که هزینههای نگهداری این آزادراه بیش از 700 میلیارد تومان است.
عوارض باید براساس طول پیمایش محاسبه شود، پیش از این، نرخ عوارض آزادراهها عادلانه نبوده است، چرا که افرادی که مسافتهای کوتاهتری را طی میکردند، مبلغ مشابهی با کسانی که مسافتهای طولانیتری طی میکردند، پرداخت میکردند. اما با تغییر نرخها، اکنون پرداختها بر اساس طول پیمایش محاسبه میشود، که این تفاوت قیمت را معنادار میکند.
برای اجرای این سیستم جدید، نیاز به نصب دوربینهای جدید در ورودیها و خروجیهای آزادراهها است تا عوارض بر اساس مسافت دقیق پیمودهشده محاسبه شود. این تغییرات همچنین دغدغههای ساکنان مناطق پرجمعیت حاشیهای آزادراهها و مراکز صنعتی پر رفت و آمد را نیز در نظر میگیرد.
درخواست دوماه تعویق دراجرای مصوبه شورای اقتصاد را داریم، برای اجرای عدالت محوری و محاسبه عوارض بر اساس پیمایش مسافت، مذاکراتی با وزیر راه و شهرسازی انجام شده و درخواست تمدید دو ماهه برای اجرای این مصوبه به کمیسیون اقتصاد ارسال شده است. این درخواست به منظور فراهم کردن زیرساختهای لازم جهت نصب دوربینها و ثبت دقیق ترددها صورت گرفته است.اگر کمیسیون اقتصاد موافقت کند، اجرای مصوبه از اول بهمن ماه آغاز خواهد شد، چرا که این دو ماه فرصت لازم برای هماهنگیهای اجرایی و نصب تجهیزات جدید فراهم میکند.
منبع: اکو ایران