عرضه خودرو در بورس کالا در گرو نظرات شورای‌ رقابت و سازمان بورس

عرضه خودرو در بورس کالا در گرو نظرات شورای‌ رقابت و سازمان بورس
خلاصه اخبار

وزیر اقتصاد در شرایطی بر عرضه خودرو بورسی تاکید دارد که به‌گفته وی، سیاستگزار صنعت مخالف این شیوه فروش خودرو است. با این حال شورای‌رقابت را نیز باید در دسته مخالفان خودرو بورسی قرار داد.

با اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی، قرار است این وزارتخانه مذاکراتی را با وزارت صمت برای بازگشت خودرو به‌بورس‌کالا انجام دهد؛ موضوعی که پس از حدود دوسال تعلیق، می‌تواند زمینه‌ساز عرضه دوباره خودرو در بستر بورس شود. آن‌طور که عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرده، اختلاف‌نظرهایی بین نهادهای مختلف بر سر عرضه خودرو در بورس‌ کالا وجود دارد.

شورای‌عالی بورس بر این باور است که عرضه خودرو در بورس ‌کالا می‌تواند به‌شفافیت و بهبود عملکرد بازار کمک کند. همتی اما این را نیز گفته که برخی مقام‌های دولتی، از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت با این موضوع مخالفت کرده‌اند.

وی درنهایت تاکید کرده که مقرر شده است مذاکرات جدی در مورد عرضه خودرو در بورس‌کالا بین وزرای اقتصاد و صنعت انجام شود. جرقه بازگشت خودرو به بورس‌کالا در دولت چهاردهم را حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار زد. وی اواسط هفته گذشته اعلام کرد سازمان تحت مدیریت وی، عرضه خودروهای داخلی و وارداتی در بورس‌کالا را به‌شکل جدی پیگیری خواهد کرد.

به‌اعتقاد صیدی، عرضه خودرو در بورس ‌کالا می‌تواند به‌شفافیت بازار خودرو کمک کند. به‌فاصله کوتاهی پس از صحبت‌های صیدی، سخنگوی شورای‌رقابت گفت عرضه خودرو در بورس کالا مغایر با دستورالعمل این شوراست.

سپهر دادجوی توکلی اعلام کرد: «از نظر شورای‌رقابت، بازار خودرو همچنان انحصاری است؛ بنابراین مصوبه 543 این شورا که یکی از معانی آن، ممنوعیت عرضه خودرو در بورس‌ کالاست، لازم‌الاجراست.»

حالا با توجه به اظهارات وزیر اقتصاد، عرضه خودرو در بورس‌ کالا مخالف دیگری به‌نام وزیر صمت نیز دارد. بنابراین شورای‌عالی بورس برای بازگرداندن خودرو به‌بورس‌ کالا باید ابتدا نظر مثبت شورای‌رقابت را جلب کند و سپس موافقت وزیر صمت را نیز بگیرد.

نخستین‌بار در سال 1401 عرضه نسبتا گسترده اما کم‌حجم خودرو در بورس رسمیت یافت و با وجود رضایت نسبی تولیدکننده و مصرف‌کننده از این مدل، به‌دستور شورای‌رقابت متوقف شد. این شورا در دی‌ماه 1401 دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری را ابلاغ کرد که طبق آن، عرضه خودرو به‌سامانه یکپارچه محدود شد. بنابراین خودروسازان دیگر امکان عرضه محصولات سواری خود به‌بورس ‌کالا را نداشتند. در این مدت، همواره زمزمه بازگشت خودرو به‌بورس‌ کالا مطرح بوده؛ بااین ‌حال سیاستگزار مجوز این کار را به خودروسازان نداده است.

با توجه به‌نظر مثبت سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر عرضه خودرو در بورس‌ کالا و مخالفت شورای‌رقابت با این مساله، حال این پرسش مطرح است که برنده این تقابل کیست؟

درواقع، قوانین جاری حق را به‌کدام نهاد می‌دهد؟ برخی کارشناسان بر این باورند که از لحاظ قانونی، امکان عرضه خودرو در بورس ‌کالا وجود دارد؛ زیرا این موضوع قبلا مصوب و اجرا شده است.

درواقع عرضه خودرو در بورس ‌کالا با نظر مساعد خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، فاطمی‌امین وزیر صمت دولت سیزدهم و عشقی رئیس سازمان بورس در آن دولت مصوب شده و نیازی به‌مصوبه جدید نیست. آن‌ها معتقدند خودروسازان از لحاظ قانونی پس از مصوبه 543 شورای‌رقابت می‌توانستند محصولات‌شان را همچنان در بورس ‌کالا عرضه کنند، با این حال مدیران خودروسازی این ریسک را نکردند و عرضه خودرو در بورس‌ کالا متوقف شد.

به‌باور این دسته از کارشناسان، خصوصی‌ها نیز ریسک نکردند و عرضه محصولات سواری آن‌ها هم در بورس‌کالا ادامه نیافت. نوسان قیمت در بازار خودروهای داخلی و وارداتی

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای 2 تا 10 میلیون‌تومانی و رشد قیمت یک تا 8 میلیون‌تومانی بودند. جایی که پژو 206 پانوراما (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش 630 میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (85 گانه) (1402) با 7 میلیون‌تومان کاهش 663 میلیون‌تومان و تارا اتومات (85 گانه) (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش 902 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی قیمت تارا 5 دنده (85 گانه) (1403) با 8 میلیون‌تومان افزایش به 772 میلیون‌تومان، پژو پارس TU5 (دریچه‌برقی) (1403) با 8 میلیون‌تومان افزایش به 908 میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (1403) با 6 میلیون‌تومان افزایش به 737 میلیون‌تومان و دنا پلاس توربو 6 دنده (85 گانه) (1403) با 5 میلیون‌تومان افزایش به 922 میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد کاهش و افزایش بهای 5 تا 15 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کی‌ام‌سی T8 (1403) با 15 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 625 میلیون‌تومان و فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 370 میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی لاماری ایما (1403) با 15 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 855 میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (1403) با 15 میلیون‌تومان افزایش 2 ‌میلیارد و 220 میلیون‌تومان و جک S3 (1403) با 5 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 115 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد کاهش و افزایش بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کیا K5 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 4 میلیارد و 700 میلیون‌تومان رسید. همچنین سوزوکی سیاز (2023) با 50 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 850 میلیون‌تومان و هوندا وزل (2023) با 50 میلیون‌تومان افزایش 3 میلیارد و 450 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *