عرضه اولیه شرکت پخش رازی در راه بازار سرمایه

عرضه اولیه شرکت پخش رازی در راه بازار سرمایه
خلاصه اخبار

بعد از گذشت نزدیک به دو ماه از عرضه اولیه تپسی،بازار فرابورس ایران این بار شاهدعرضه اولیه شرکت پخش رازی با نماد درازی خواهد بود.

نزدیک به دو ماه از آخرین عرضه اولیه در فرابورس ایران می گذرد و حالا در دومین هفته از شهریور 1401، شاهد ورود دو شرکت جدید به این بازار خواهیم بود. این هفته سهام شرکت پخش رازی از طریق فرابورس عرضه اولیه خواهد شد. در جریان این عرضه اولیه که مخصوص سرمایه گذاران واجد شرایط در نظر گرفته شده است، 6 درصد از سهام این شرکت عرضه خواهد شد.

مشخصات عرضه اولیه پخش رازی

  • نماد: درازی
  • تعداد کل سهام قابل عرضه: 60 میلیون سهم
  • تاریخ عرضه: 1401/06/15
  • حداکثر عداد سهام قابل خریداری توسط هر کد: 3 میلیون سهم
  • قیمت مبنا: 16680 ریال
  • دامنه قیمت: 14345 تا 19015 ریال

در جریان نشست خبری یک دیدار یک عرضه که مختص ورود درازی به فرابورس تشکیل شده بود، مدیران و سهامداران عمده شرکت به بیان آخرین شرایط مالی، طرح های توسعه و سایر نکات مهم پرداختند. در جریان این جلسه عباس گمار، مدیر ارزش گذاری تامین سرمایه نوین به بیان جزئیات ارزش گذاری شرکت پخش رازی پرداخت. به گفته گمار، قیمت هر سهم از پخش رازی با ارزش گذاری به روش ضریب قیمت به سود خالص، حدود 1700 تومان، در روش جریان نقد آزاد 1800 تومان و در روش تنزیل سود تقسیمی 2000 تومان برآورد شده است. در نتیجه با محاسبه میانگین موزون از ارزش های بدست آمده، قیمت هر سهم درازی حدود 1900 تومان برآورد می شود.

شرکت پخش رازی (درازی)

شرکت پخش رازی فعالیت خود را در صنعت پخش دارو از سال 1363 شروع کرده و در حال حاضر با 21 مرکز پخش در سراسر کشور مشغول فعالیت می باشد. با توجه به ترکیب سهامداران، این شرکت را می‌توان یکی از واحد های فرعی شرکت شفا دارو در نظر گرفت.(شفا دارو مالک 54.4 درصد از سهام شرکت صنعتی کیمیدارو است)

سهم هلدینگ های دارویی از بازار داروی کشور

در حال حاضر سهم قابل توجهی از زنجیره تامین داروی کشور توسط سه هلدینگ اصلی تامین می شود. این سه هولدینگ شامل موارد زیر است:

  • سازمان تامین اجتماعی از طریق هلدینگ دارویی تامین
  • بنیاد پانزدهم خرداد از طریق شرکت سرمایه گذاری البرز. تولید دارو، البرز دارو، ایران دارو، دارو سازی سبحان و تولید مواد دارویی البرز سازه از مهمترین شرکت های این هلدینگ دارویی است.
  • هلدینگ شفا دارو که دارو سازی اسوه، جابربن حیان و کیمیدارو از مهمترین شرکت های دارویی تحت مالیکت  این هلدینگ است.

نمودار زیر سهم بازار هلدینگ های دارویی کشور را نمایش می دهد:

مقایسه نمودارهای فروش(ارزش و حجم) در امیدنامه شرکت نشان می‌دهد که شرکت پخش رازی از نظر هر دو معیار ارزش فروش و حجم فروش رتبه سوم را بین شرکت های پخش داشته است.

عملکرد شرکت پخش رازی در مقایسه با سایر رقبا

شرکت پخش رازی با ورود به بازار بورس در گروه مواد و محصولات دارویی پذیرفته شده است و با شرکت هایی از قبیل توزیع دارو پخش(دتوزیع)، پخش هجرت(هجرت) و پخش البرز(پخش) همگروه خواهد بود. جدول زیر مقایسه ای بین صورت های مالی درازی و سایر شرکتهای این گروه انجام داده است:

مطابق نمودار زیر شرکت پخش رازی در سال 1399 از نظر ارزش فروش، نسبت به رقبای فعال در بازار سرمایه رتبه سوم را داشته است.

(منبع کلیه جداول و نمودارها، فایل امیدنامه شرکت ها، انتشار یافته در سایت فرابورس است.)