عجیب اما واقعی: پامپ و دامپ هزاران درصدی تنها در عرض ۳ دقیقه!

عجیب اما واقعی: پامپ و دامپ هزاران درصدی تنها در عرض ۳ دقیقه!

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

پامپ و دامپ

روز دوشنبه، از طریق یک رمزارز ثانویه شناخته نشده چیزی حدود 7/56 میلیارد دلار سرمایه به بازار رمزارزها وارد شد. این پروژه‌ی رمزارزی که وب‌دلار(WEBD) نام دارد، قیمت هر واحد آن در عرض کم‌تر از چند ساعت از 0/00037 دلار به 0/612 دلار جهش یافت. این تغییر ناگهانی نشان دهنده‌ی افزایش قیمت 164 هزار درصدی می‌باشد؛ این درحالیست که افزایش ناگهانی ارزش توکن‌های این شبکه با کاهش چشم‌گیر حجم مبادلات آن همراه بود. همزمان با آغاز روند صعودی افزایش قیمت WEBD، حجم تراکنش‌های آن از 345 هزار دلار به 318 هزار دلار کاهش یافت.

این تغییرات ناگهانی و نوسان وحشیانه در یک پروژه‌ی رمزارزی نشان دهنده‌ی پامپ و دامپ شدید است.

وب‌دلار WEBD پروژه‌ی رمزارزی webdollar پامپ و دامپ
وب‌دلار

تنها چند دقیقه کافیست

طبق داده‌های منتشر شده توسط وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ(CoinMarketCap)، اولین جهش WEBD باعث شد که سرمایه‌ی در حال گردش بازار این پروژه‌ی رمزارزی از 1/84 میلیون دلار در سال 9 و 54 دقیقه(به وقت جهانی)، به 1/5 میلیارد دلار در ساعت 9 و 59 دقیقه برسد. به عبارتی 164 هزار درصد افزایش قیمت تنها در عرض 3 دقیقه!

این درحالیست که ساعت 10 و 39 دقیقه به وقت جهانی سرمایه‌ی در حال گردش WEBD به 5/12 میلیون دلار بازگشت. پس از این در ساعت 11 و 29 دقیقه نیز باز هم شاهد یک جهش دیگر در بازار WEBD بودیم و در عرض چند دقیقه سرمایه‌ی در حال گردش این پروژه به رقم سرسام‌آور 9/5 میلیارد دلار رسید.

وب‌دلار WEBD پروژه‌ی رمزارزی webdollar پامپ و دامپ
نمودار تغییرات ارزش پروژه‌ی وب‌دلار طی یک هفته‌ی گذشته

این جهش‌های ناگهانی باعث شد که در یک برهه‌ی زمانی بسیار کوتاه، رمزارز وب‌دلار با کنار زدن پروتکل‌های بلاک‌چینی شناخته‌شده‌ای همچون استلار، وی‌چین و ترون، به جایگاه 18ام بازار رمزارز از لحاظ سرمایه‌ی در حال گردش برسد.

پس از رسیدن به این نقطه، این جنبش نا پایدار همزمان با یک سقوط 99 درصدی به پایان خود رسید. در روز سه‌شنبه سرمایه‌ی در حال گردش پروژه‌ی رمزارزی WEBD به حالت عادی بازگشت و در سطح 10/38 میلیون دلار ثابت ماند. در عین حال، با کاهش چشم‌گیر سرمایه‌ی در حال گردش این پروژه، رتبه‌بندی آن نیز تغییر کرد و از جایگاه 18ام جدول به جایگاه 873 سقوط کرد.

عامل IndoEx

پامپ و دامپ قیمت پروژه‌ی WEBDollar در روز دوشنبه نشان دهنده‌ی ماهیت این توکن نوسانی بود. به طور کلی، علی‌رغم ثبات حجم مبادلات این شبکه‌ی رمزارزی در محدود 400 هزار دلاری، ما شاهد تغییرات قیمت و جهش میلیارد دلاری سرمایه‌ی در حال گردش آن بودیم. با نگاهی دقیق‌تر به اطلاعات بدست آمده در رابطه با این رویداد متوجه می‌شویم که 99/23 درصد فعالیت‌های تجاری این شبکه‌ی رمزارزی از طریق یک صرافی مبادله‌ی رمزارز به نام IndoEx صورت گرفته است.

IndoEx LTD یک شرکت فعال در انگلستان است که با مجوز شماره‌ی 12029621 برای فعالیت قانونی در این کشور به ثبت رسیده است. گفته می‌شود که این شرکت توسط فردی به نام اسپنسر کولینز(Spencer Collins) اداره می‌شود. وی در حال حاضر هم مدیرعامل صرافی مذکور و هم مدیر ارشد مالی آن است.

در راستای یافتن اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیرعامل این پلت‌فرم مبادلاتی تلاش‌های زیادی صورت گرفته و به نظر می‌رسد که پیگیری لینک‌های مرتبط با پلت‌فرم توییت و پلت‌فرم LinkedIn هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است. از طرف دیگری با بررسی کامنت و اظهار نظر مشتریان قبلی صرافی IndoEx در می‌یابیم که اغلب آن‌ها مدیران این شرکت را به داشتن هویت جعلی متهم کرده‌اند.

یک سهامدار

با نگاهی دقیق‌تر به پرونده‌ی رسمی شرکت IndoEx LTD در دفاتر ثبت مجوز انگلستان نیز در می‌یابیم که این پلت‌فرم در ماه نوامبر 2020 به دلیل عدم اشتراک‌گذاری اطلاعات و جزئیات مربوط به سهامداران خود اولین اخطاریه را از مقامات رسمی دریافت کرده است. پس از مدت کوتاهی این شرکت پاسخ داد که تنها سهام‌دار کسی نیز جز اسپنسر کولینز که با دراختیار داشتن 1200 سهم شرکت IndoEx LTD به صورت خصوصی اداره می‌کند.

اداره‌ی ثبت مجوز انگلستان پس از مدتی اخطاریه‌ای علیه IndoEx LTD صادر می‌کند. با این حال، صرافی مذکور بدون تایید سازمان رفتار مالی انگلیس(FCA) همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

به طور کلی در رابطه با پروژه‌ی WEBD و صرافی IndoEx می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد:

  • پامپ و دامپ شدید پروژه‌ی رمزارز وب‌دلار از طریق یک صرافی رمزارزی به نام IndoEx صورت گرفته است که در دفاتر رسمی انگلستان به نام شرکت IndoEx LTD به ثبت رسیده است.
  • اسپنسر کولینز تنها سهامدار این شرکت بوده و هیچ اطلاعات مشخصی از جمله دسترسی به حساب رسانه‌های اجتماعی وی وجود ندارد.
  • لینک‌های مربوط به شرکت IndoEx LTD در پلت‌فرم Linkedin حاکی از آن است که این شرکت چیزی بین 10 تا 50 کارمند دارد، با این حال تنه سه نفر از آن‌ها از خدمات رسانه‌های اجتماعی مرتبط با کسب و کار استفاده می‌کنند. تمام کارمندان این شرکت حساب کاربری خود در Linkedin را به حالت مخفی تغییر داده و همگی ساکن اندونزی هستند، نه انگلستان!

نظر شما در رابطه با این رویداد و پامپ و دامپ شدید یک پروژه‌ی رمزارزی ناشناخته چیست؟ چه راهکارهایی برای جلوگیری از اینگونه فعالیت‌های غیرعادی و احتمالاً خطرناک در بازار رمزارزها وجود ندارد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.