عامل ترمز رشد بورس و پیش بینی بازدهی تا ۱۵ درصدی و شاخص ۲.۵ میلیونی

عامل ترمز رشد بورس و پیش بینی بازدهی تا ۱۵ درصدی و شاخص ۲.۵ میلیونی
خلاصه اخبار

تحلیلگر بازار سرمایه، نرخ بهره را عامل ترمز رشد بورس دانست و پیش بینی کرد فصل مجامع بازدهی ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته و شاخص تا سطح ۲.۵ میلیون واحدی پیش رود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مهدی رضایتی با بیان اینکه بورس میل به صعود دارد و متغیرها به جز نرخ بهره همگی هم‌جهت با صعود هستند به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: مسئله اساسی نرخ بهره است که به تنهایی جلوی همه متغیرهای مثبت ایستاده است. برای مثال از طرفی ظرفیت رشد نرخ دلار نیما وجود دارد و از طرف دیگر بورس در فصل مجامع با لحاظ تقسیم سود، 10 تا 15 درصد بازدهی می‌دهد اما فعلا این اتفاق نیفتاده است. نباید انتظار اصلاح یا ریزش داشت اما نرخ بهره فعلا ترمز رشد بورس را کشیده است.

قیمت‌های جهانی با توجه به پیش‌بینی‌ها احتمالا طی ماه‌های آینده و با کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو جان بگیرد و این مسئله در کنار رشد نرخ دلار نیما محرکی برای آغاز روند مثبت است. متاسفانه پولی وجود ندارد که وارد بازار سهام شود به همین دلیل P/E بازار به‌شدت کاهشی شده است. ارزش دلاری بورس هم در کف تاریخی قرار دارد. با ورود نقدینگی بازار جان می گیرد اما فعلا سیاست دولت بر محور کاهش نرخ بهره نیست. شرایط بطور کلی سخت شده و همه بازارها به رکود رفته‌اند.

بند مالیاتی بودجه چنانچه اجرا شود خبر بدی برای بورس، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است اما این موضوع فاکتور مهمی نیست که اصلاح آن بازار را تکان دهد و اگر اثری بگذارد مقطعی است. مساله اساسی نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی دولت است که همه‌چیز را سرکوب می‌کند. در این میان پایین بودن دلار نیما معایبی دارد و ظاهرا تصمیم دولت بر این است که دلار آزاد را در کانال 60 هزار تومان نگه دارد و دلار در سامانه نیما آرام آرام رشد کند.

بسیاری از اوراق بدهی تا سال بعد سررسید و تسویه می‌شود و بعید است اوراق در وضعیت بازار تغییری ایجاد کند. چون متغیرهای مثبت کف بازار را گرفتند اما در طرف مقابل نرخ بهره فشار می‌آورد و به همین دلیل شاخص تکان نمی‌خورد و نوسانات جزئی است. در چنین شرایطی بعید است بازار به این موضوع واکنش نشان دهد. مشکل اصلی عدم وجود خریدار است.

اواخر تیرماه که شرکت‌ها به مجمع می‌روند بازار با لحاظ تقسیم سود تا 10 درصد رشد کند و شاخص تا سطح 2.28 تا 2.5 میلیون واحدی می‌تواند رشد کند اما رشد شاخص لزوما به معنای رشد تمام بازار نیست.

مرجع: بورس پرس