طلسم بازارگردانی اجباری شکست – بورس و فرابورس متولی جدید

طلسم بازارگردانی اجباری شکست – بورس و فرابورس متولی جدید

لغو مصوبه به معنای لغو بازارگردانی نیست

به گزارش سیگنال نیوز، در نشست خبری سازمان بورس با موضوع واگذاری بازارگردانی به بورس و فرابورس، مزایا و چالش‌های این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، رضا عیوضلو، عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، به تشریح دلایل بازنگری مصوبه قبلی در خصوص الزام بازارگردانی برای کلیه ناشران پرداخت.

دلایل لغو مصوبه الزام بازارگردانی

عیوضلو با اشاره به چالش‌های مصوبه سال ۹۹، از جمله انبوه منابع مالی صرف شده برای بازارگردانی به جای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی، ممنوعیت تملک سهام شرکت‌های اصلی توسط شرکت‌های فرعی و معضلات ناشی از آن برای معاملات بورسی، عنوان کرد که این موضوعات سازمان بورس را بر آن داشت تا این مصوبه را بازنگری کند.

اختیار بازارگردانی به بورس و فرابورس

بر اساس تصمیم جدید هیئت مدیره سازمان بورس، الزام بازارگردانی برای کلیه ناشران لغو شده و این اختیار به بورس و فرابورس واگذار شده است. به این ترتیب، بورس و فرابورس می‌توانند با توجه به شرایط هر ناشر، در خصوص الزام یا عدم الزام به بازارگردانی تصمیم‌گیری کنند.

وضعیت بازارگردانی در بازارهای مختلف

عیوضلو در ادامه توضیح داد که در حال حاضر، بازارگردانی برای ناشران بازار اول بورس تهران همچنان الزامی است، اما برای سایر ناشران در طی زمان با هماهنگی بورس و فرابورس در خصوص الزام یا عدم استفاده از بازارگردان تصمیم‌گیری خواهد شد.

اثر بازارگردانی بر نقدشوندگی

گودرزی، مدیرعامل و سخنگوی بورس تهران نیز در این نشست با اشاره به سهم ناچیز بازارگردانی در نقدشوندگی سهام، عنوان کرد که حدود ۲.۵ درصد از ارزش معاملات سهم بازارگردان است که نشان می‌دهد این موضوع در نقدشوندگی اثر بالایی ندارد.

برنامه‌های آینده

وی همچنین از اعلام اسامی شرکت‌های بورسی که از بازارگردانی معاف هستند در طی دو ماه آینده خبر داد و گفت که شرکت‌هایی که ملزم به بازارگردانی هستند نیز مشخص خواهند شد.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید
برچسب‌ها