طلا؛ پناهگاه امن سرمایه‌گذاران

طلا؛ پناهگاه امن سرمایه‌گذاران

طلا به عنوان یک دارایی امن

دارایی امن به دسته ‌ای از دارایی ‌ها گفته می‌ شود که معامله‌ گران و سرمایه‌گذاران پول خود را برای محافظت در برابر اختلالات بنیادین بازار در آن سرمایه گذاری می کنند. قابل توجه‌ترین دارایی امن طلا است که همواره در مواقع بروز و ظهور ریسک های سیستماتیک، رکود، بحران ها، تنش ها، درگیری های نظامی و ژئوپلیتیک مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد.

از نظر تاریخی نیز همبستگی منفی قابل اعتمادی بین سهام و طلا وجود دارد؛ به این معنی که در هنگام سقوط بازار سهام، قیمت طلا به احتمال زیاد افزایش می‌یابد. عرضه محدود طلا در شناخته شدن آن به عنوان یک دارایی امن بسیار اثرگذار بوده است.

جنگ ها و نوسانات قیمت طلا

بررسی سابقه تاریخی نوسانات طلا در سنوات اخیر نشان می دهد که هر موقع که ریسک تنش نظامی یا بحران بر سیاست و اقتصاد جهانی سایه افکنده، قیمت طلا با افزایش همراه شده است. در 20 مارس 2003، یک ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا و بریتانیا به عراق حمله کرد. رصد نوسانات اونس در آن مقطع حاکی از تمایلات صعودی اونس جهانی طلا به عنوان یک دارایی امن است.

24 فوریه 2022 نیز روسیه تهاجم گسترده ای را به همسایه غربی خود یعنی اوکراین آغاز کرد که نشانگر تشدید چشمگیر بحران روسیه و اوکراین بود که از سال 2014 شروع شده بود. بعد از این ماجرا اونس وارد کانال 2000 دلاری شد و تا 2 هزار و 43 دلار نیز پیشروی کرد. 7 اکتبر سال گذشته نیز حماس حملاتی را علیه اسرائیل آغاز کرد که بعد از این حمله نیز اونس جهانی طلا از میانه های کانال هزار و 800 دلاری به 2 هزار دلار رسید.

واکنش طلا به دو پاسخ ایران به اسرائیل

در سال جاری نیز ایران دو پاسخ موشکی به تهدیدات اسرائیل در منطقه داده است که اثر این تنش­ ها در نمودار اونس جهانی طلا قابل ردیابی است. نخستین بار و در بیست و پنجم فروردین امسال (13 آوریل)، ایران در تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، در یک حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل حمله کرد.

البته روند صعودی در اونس جهانی طلا از اول ماه آوریل آغاز شده بود که در این تاریخ اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد. قیمت اونس از ابتدای آوریل از حوالی 2 هزار و 250 دلار به 2 هزار و 400 دلار بعد از حمله ایران به اسرائیل رسید.

روند صعودی جدید اونس نیز از اوایل ماه سپتامبر آغاز شد که در این بین علاوه بر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، تشدید تنش های خاورمیانه و لبنان نیز به افزایش قیمت اونس کمک شایانی کرد. دیروز و در آستانه حمله ایران به اسرائیل اونس طلا به نزدیکی های 2 هزار و 700 دلار رسید.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *