طلا در راه رسیدن به 2000 دلار

طلا در راه رسیدن به 2000 دلار
خلاصه اخبار

دلار آمریکا، در بحبوحه‌ی انتشار داده‌های اقتصادی مختلط و چشم‌انداز مبهم فدرال رزرو، ناپایدار شد و طلا برای رسیدن به سطح 2000 دلار تلاش کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا در حال تلاش برای رسیدن به آستانه‌ی 2000 دلاری است و این در حالی است که در بحبوحه‌ی انتشار داده‌های اقتصادی مختلط و چشم‌انداز مبهم فدرال رزرو، دلار آمریکا و بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا در وضعیتی ناپایدار به سر می‌برند.

گفتنی است از آنجا که دلار آمریکا در بحبوحه‌ی کاهش بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده و جو مختلط بازار، حالت بهبود خود را متوقف کرد، قیمت طلا که غالبا روندی معکوس با دلار دارد، در روز چهارشنبه از حرکت قیمت دو طرفه خوبی برخوردار شد و پیش از اعلام سیاست فدرال رزرو به سمت مرز 2000 دلار پیش رفت.

اما این سناریو دوام چندانی نداشت و همانطور که انتظار می‌رفت، قیمت طلا تغییر مسیر داد و در واکنشی سریع به عدم پویایی سیاست فدرال رزرو، سطح 1970 دلاری را آزمایش کرد. در حال حاضر، فدرال رزرو ایالات متحده نرخ سیاستی کلیدی را در محدوده فعلی 5.25٪ الی 5.50٪ بدون تغییر باقی گذاشت.

در کنار این‌ها، کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و پاسخگویی او به سوالات به منزله‌ی تیر خلاصی برای دلار آمریکا و بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا بود که حرکت چشمگیر قیمت طلا را رقم زد. اگرچه پاول مستقیما افزایش دیگری را انکار نکرد، اما اظهارات او، آنچنان که بازارها انتظار داشتند جنگ‌طلبانه نبود. وی همچنین به حساسیت مسائلی از جمله شرایط مالی سخت‌تر، بازار کار قوی، اقتصاد مقاومتی و سطوح بالای تورم خاطرنشان کرد.

اقتصاد مقاومتی

از طرفی، بازده اوراق 10 ساله خزانه داری با 20 واحد پایه (bps) کاهش یافت و به 4.7089 درصد رسید که پایین‌ترین رقم در بیش از دو هفته گذشته بود.

در عین حال، داده‌های اقتصادی مختلط نقش باد مخالفی را برای دلار آمریکا ایفاء کردند؛ در همین راستا، گزارش خلاصه فرصت‌های شغلی و گردش نیروی کار (JOLTS) حاکی از آن بود که تعداد فرصت‌های شغلی در آخرین روز کاری سپتامبر به 9.55 میلیون رسید که اندکی بیشتر از 9.50 میلیون بازبینی‌شده در ماه آگوست و فراتر از پیش‌بینی 9.25 میلیونی بود. به علاوه، حقوق و دستمزد بخش خصوصی ADP ایالات متحده در ماه اکتبر 113 هزار افزایش یافت که کمتر از برآورد 130,000 بود. PMI تولید ISM ایالات متحده در اکتبر در مقابل 49.0 مورد انتظار به 46.7 سقوط کرد. 

در حالی که سرمایه‌گذاران مسیر پیشرویی را برای نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نظر دارند و شرط‌بندی‌ها برای افزایش نرخ در دسامبر و ژانویه کاهش یافته است، قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه تا کنون، مسیر بهبود قبلی را ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر، افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام، احتمالاً دلار آمریکا را که جایگاه ویژه‌ای به عنوان پناهگاه امن دارد، تضعیف خواهد کرد.

در حوزه‌ی داده‌ها، معامله‌گران پیش از انتشار داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در روز جمعه، مناقشه حماس و اسرائیل را تحت نظر می‌گیرند. افزون بر آن، موضوع سیاستگذاری بانک مرکزی انگلیس (BoE) نیز در کانون توجه باقی خواهد ماند.

با وجود تمام فشارهای اعمال‌شده بر طلا، چنانچه بخواهیم از زاویه‌ی تکنیکال به موضوع نگاه کنیم، ریسک‌های صعودی برای قیمت طلا همچنان وجود دارد.

ریسک صعودی طلا

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز