طلای‌سیاه؛ پشتوانه کمپین ترامپ

طلای‌سیاه؛ پشتوانه کمپین ترامپ
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد -حمید ملازاده :

دونالد ترامپ در حال‌حاضر بیشترین کمک مالی را از صنعت نفت و گاز در مقایسه با مراحل مشابه کمپین‌‌‌‌‌های قبلی خود دریافت کرده‌است. این کمک‌ها که طی ۶ماه گذشته پس از درخواست مستقیم ترامپ از مدیران اجرایی صنعت نفت به مبلغ یک‌میلیارد دلار آغاز شد، با وعده لغو مقررات زیست‌محیطی در صورت انتخاب مجدد وی همراه بود.

 به گزارش گاردین، هرچند ترامپ نتوانسته به هدف بلندپروازانه یک‌میلیارد دلاری خود برسد، اما داده‌های کمیسیون فدرال انتخابات نشان می‌دهد که او تا تاریخ 31 ماه اوت 14‌میلیون دلار از صنعت نفت و گاز جمع‌‌‌‌‌آوری کرده‌است. این رقم بیشتر از مبلغی است که او در مراحل مشابه کمپین‌‌‌‌‌های ریاست‌جمهوری خود در سال‌های 2016 و 2020 از این صنعت دریافت کرده‌بود. حمایت صنعت نفت و گاز اکنون چهارمین منبع بزرگ مالی کمپین ترامپ محسوب می‌شود، درحالی‌که در دوره انتخابات 2020، این صنعت در رتبه دهم قرار داشت. حمایت مالی تنها از سوی تعداد معدودی از مدیران نفتی حیاتی شده‌است.

 کلسی وارن، مدیرعامل ‌میلیاردر شرکت Energy Transfer، نزدیک به 6‌میلیون دلار به کمپین ترامپ کمک‌کرده و تیموتی دان، رئیس شرکت CrownQuest در تگزاس، 5‌میلیون دلار به یک‌سوپر پک حامی ترامپ اهدا کرده‌است. هارولد هام، ‌میلیاردر و بنیان‌گذار Continental Resources، با کمک یک‌میلیون و 200‌هزار دلاری خود به کمپین نیز نقش موثری داشته‌است. بر اساس گزارش‌ها، هام با سایر ذی‌نفعان صنعت سوخت‌های فسیلی تماس‌‌‌‌‌های تلفنی برقرار‌کرده تا میزان حمایت از ترامپ را تقویت کند و شعار کمپین ترامپ، «حفاری، حفاری، حفاری» را در مقابل سیاست‌های جو بایدن و کامالا هریس مطرح کرده‌است. هام اعلام کرده: «این انتخابات مهم‌ترین انتخابات در طول عمر ماست و ما باید این کار را انجام دهیم.» این صنعت در دوره جدید خود بیش از همیشه تلاش می‌کند که نفوذ سیاسی خود را تقویت کند. طبق تحلیل گروه Climate Power، ترامپ در سپتامبر از وارن 5‌میلیون دلار دیگر دریافت کرده‌است. همچنین در همین ماه، ویکی هولوب، مدیرعامل Occidental Petroleum و جف و ملندا هیلدبرند از شرکت نفتی Hilcorp، هرکدام 400‌هزار دلار به کمپین ترامپ کمک کردند. کمپین‌‌‌‌‌های جمع‌‌‌‌‌آوری کمک مالی در رویدادهای بزرگی برگزار شده‌اند، از جمله یک ضیافت شام در فلوریدا در ماه آوریل که در آن بیش از 20 مدیر اجرایی از شرکت‌های مختلف مانند شورون، اکسان و Occidental حضور داشتند. ترامپ در این جلسه وعده داد که اگر انتخاب شود، موانع حفاری را از بین می‌برد، توقف صادرات گاز را لغو می‌کند و قوانین جدید کاهش آلودگی خودروها را برمی‌‌‌‌‌گرداند.

دموکرات‌ها این وعده‌‌‌‌‌ها را به‌عنوان «تعریف واقعی فساد» توصیف‌کرده و تحقیقاتی را در کنگره آغاز کرده‌اند. ماه گذشته، دموکرات‌های مجلس سنا و مجلس نمایندگان به هشت شرکت نفتی و موسسه نفت آمریکا نامه نوشتند و از آنها به دلیل پاسخ‌‌‌‌‌های «بسیار ناکافی» به درخواست برای اطلاعات در مورد معاملات ادعایی انتقاد کردند. شلدون وایت‌‌‌‌‌هاوس، رئیس دموکرات کمیته بودجه‌سنا، گفت: ترامپ عملا یک تابلو با عنوان «برای فروش» دور گردن خود دارد و ما می‌دانیم که صنعت سوخت‌های فسیلی علاقه شدیدی به نفوذ سیاسی دارد، بنابراین باید بدانیم آیا این فقط لاف زدن است. وایت‌‌‌‌‌هاوس اعتراف کرد؛ این تحقیقات احتمالا پیش از انتخابات به نتیجه نخواهد رسید. او ادامه‌داد: «ترامپ حرف‌‌‌‌‌های احمقانه زیادی درباره تغییرات اقلیمی می‌زند. این صنعت به‌دنبال این است که نفوذ خود را در کنگره و دولت حفظ کند و در حال‌حاضر شاهد افزایش نفوذ نفت در سیاست هستیم.» علاوه‌بر مقررات کمرنگ‌‌‌‌‌شده، پیش‌بینی می‌شود که صنعت سوخت فسیلی در صورت بازگشت ترامپ به کاخ‌سفید، تا 110‌میلیارد دلار کاهش مالیات دریافت کند. در دوران ریاست‌جمهوری قبلی خود، ترامپ مناطق جدیدی را برای حفاری باز کرد و با سایر کشورها برای کاهش تولید نفت به‌منظور حمایت از ارزش نفت‌خام توافق کرد. در دو هفته گذشته، ترامپ و معاون او، جی‌‌‌‌‌دی ونس، چهار گردهمایی جمع‌‌‌‌‌آوری کمک‌های مالی در تگزاس برگزار کرده‌اند.

بزرگ‌ترین حقه‌‌‌‌‌ تاریخ

ترامپ در تجمعات اخیر خود وعده داده که موج جدیدی از فعالیت‌های نفت و گاز را آغاز خواهد کرد و بحران آب و هوا را «یکی از بزرگ‌ترین حقه‌‌‌‌‌های تاریخ» نامیده است. او بارها و بارها به انرژی بادی حمله‌کرده و آن را «مزخرف» و «وحشتناک» توصیف کرده‌است. همچنین ادعاهای نادرستی مطرح‌کرده که سیاره در حال سرد‌شدن است. ترامپ از نفت و گاز به‌عنوان «طلای مایع زیر پای ما» یاد‌کرده و بایدن و هریس را متهم به «جنگ با انرژی آمریکا» کرده و این در حالی است که تولید نفت و گاز در دوران ریاست‌جمهوری بایدن به رکورد بالایی رسیده‌است. این داده‌ها نشان می‌دهد که کمپین دموکرات‌ها که در ابتدا توسط بایدن رهبری می‌شد، تاکنون یک‌میلیون دلار از صنعت نفت و گاز جمع‌‌‌‌‌آوری کرده‌است. بخشی از این مبلغ که بیش از 500‌هزار دلار است، از زمانی‌که هریس به‌عنوان نامزد اصلی دموکرات‌ها معرفی شد، به‌دست آمده‌است. این تحولات نمایانگر نفوذ عمیق صنعت نفت و گاز در سیاست‌های آمریکا و کمپین‌‌‌‌‌های انتخاباتی است. دونالد ترامپ، با دریافت کمک‌های مالی بی‌سابقه از صنعت سوخت فسیلی، به یک نماد ضد‌‌‌‌‌محیط‌زیست تبدیل شده‌است. وعده‌‌‌‌‌های ترامپ مبنی‌بر لغو قوانین زیست‌محیطی و حمایت بی‌‌‌‌‌قیدوشرط از حفاری‌‌‌‌‌های نفت و گاز، این موضوع را به تصویر می‌کشد که چگونه سیاست‌های او می‌تواند به نفع شرکت‌های بزرگ نفتی، اما به ضرر محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی باشد. از سوی دیگر، انتقادهای دموکرات‌ها از «فساد» این معاملات، تضاد شدیدی را در دیدگاه‌های دو حزب بزرگ آمریکا نسبت به مسائل زیست‌محیطی و اقتصادی نشان می‌دهد، درحالی‌که ترامپ تلاش می‌کند تا به کمک صنعت نفت و گاز به کاخ‌سفید بازگردد، نگرانی‌ها درباره تاثیر این سیاست‌ها بر تغییرات اقلیمی و آینده سیاره افزایش یافته‌است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *