طلا، باز هم سرخ‌پوش

طلا، باز هم سرخ‌پوش
خلاصه اخبار

قیمت طلا در حال تثبیت اصلاح خود از پایین‌ترین سطح پنج ماهه است و در اوایل روز دوشنبه در نزدیکی سطح 1975 دلار، رنگ قرمز خود را حفظ کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز ، قیمت طلا در حال تثبیت اصلاح خود از پایین‌ترین سطح پنج ماهه است و در اوایل روز دوشنبه در نزدیکی سطح 1975 دلار، رنگ قرمز خود را حفظ کرد.

قیمت طلا برای اولین بار در چهار روز معاملاتی کاهش یافت، اگرچه در بحبوحه‌ی تنش‌های خاورمیانه و تقویم شلوغ اقتصادی ایالات متحده در این هفته، روند نزولی کاهش یافته است.

 تمرکز بر سود خزانه‌داری آمریکا و تنش‌های خاورمیانه باقی می‌ماند

علیرغم برخی اخبار آشتی‌جویانه در مورد تعدیل ناآرامی‌ها از جبهه‌ی ژئوپلیتیک خاورمیانه در آخر هفته، سرمایه‌گذاران در معاملات خود، موضع احتیاط را برگزیدند، چرا که هنوز، خطرات شعله‌ور شدن ناآرامی‌ها وجود دارد.

در پایان هفته و در بحبوحه‌ی ورود کمک‌هایی از مرز مصر به غزه، حماس دو گروگان آمریکایی را آزاد کرد. از طرفی، با وجود نشانه‌هایی از گرم‌شدن روابط، قیمت طلا در روز جمعه به بالاترین سطح پنج ماهه‌ی خود در 1997 دلار رسید که بدین ترتیب، اصلاح خود را افزایش داد. گرچه، ریسک‌های ژئوپلیتیکی همچنان پشتیبان پناهگاه امن طلای دلاری هستند، اما عامل دیگری که عقب‌نشینی بهای طلا را تقویت کرد، افزایش مجدد در بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده بود.

از سوی دیگر، با بازگشت بازار اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده در آغاز هفته، بازده این اوراق، روند صعودی خود را از سر گرفت. گفتنی است در بحبوحه‌ی کسری بودجه و خطرات احتمالی تعطیلی دولت، عدم تطابق عرضه و تقاضا برای خزانه‌داری ایالات متحده همچنان بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده را بالا می‌برد.

درحال حاضر، بازده اوراق قرضه 10 ساله‌ی خزانه داری ایالات متحده بار دیگر به سطح کلیدی 5.0 درصد نزدیک می‌شود و از این رو، نظاره‌گر تلاش‌های صعودی در قیمت طلای بدون بهره خواهد بود.

اما در حوزه‌ی رویدادهای کلیدی، بازارها علاوه بر موضوع ناآرامی‌ها در خاورمیانه، در انتظار آمار رشد و تورم ایالات متحده و همچنین درآمد برخی از بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان هستند که اواخر این هفته ارائه می‌شود. آنچه مسلم است داده‌های سطح بالای اقتصادی ایالات متحده نه‌تنها می‌تواند تاثیری قوی بر چشم‌انداز نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آینده داشته باشد، بلکه پویایی قیمت دلار و طلا را نیز به چالش می‌کشد.

طلا و دلار

 تحلیل تکنیکال قیمت طلا با استفاده از نمودار روزانه

قیمت طلا همچنان در یک معامله «خرید در کف قیمت» باقی می‌ماند، زیرا شاخص قدرت نسبی 14 روزه (RSI) از منطقه اشباع خرید فاصله گرفته و هم‌اکنون در منطقه صعودی معامله می‌شود و از این رو، درها را برای یک صعود تازه باز نگه می‌دارد.

منطقه عرضه اولیه در 1988 دلار (سقف قیمت 20 ژوئیه) تامین خواهد شد که به این ترتیب، مسیر آزمایش مجدد بالاترین سطح پنج ماهه 1997 دلاری را هموار خواهد کرد. بدیهی است که آستانه 2000 دلاری برای خریداران طلا یک مرحله‌ی سخت تلقی می‌شود.

از سوی دیگر، اصلاح بیشتر از اوج‌های چند ماهه ممکن است به حرکتی پایدار به زیر کف قیمت روزانه 1963 دلار نیاز داشته باشد. به علاوه، سطح روانی 1950 دلار حمایت بعدی خریداران طلا، و آخرین خط دفاعی برای آنها کف قیمت1945 دلاری 19 اکتبر خواهد بود.

 نمودار روزانه

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز