صرفه‌جویی 152میلیون دلاری یارانه سوخت با اسقاط فرسوده‌ها

صرفه‌جویی 152میلیون دلاری یارانه سوخت با اسقاط فرسوده‌ها
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد: طبق آخرین آمار و اطلاعاتی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، در سال گذشته دولت از محل اسقاط ۷۲هزار و ۲۲۸دستگاه خودروی فرسوده، به میزان ۱۵۲میلیون و ۶۵هزار و ۳۶۰دلار در پرداخت یارانه سوخت صرفه‌جویی کرده است.

بر این اساس بیش از 666میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت ناشی از اسقاط این تعداد از خودروهای فرسوده، 152میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و بیش از 447میلیون دلار درآمد بالقوه از محل صادرات سوخت صرفه‌جویی‌شده برآورد می‌شود. برای فهم بهتر این ارقام لازم است اشاره کنیم که در نیمه نخست سال جاری 438میلیون و 668هزار دلار خودرو وارد کشور شده. سال گذشته نیز این رقم تنها 36میلیون و 565هزار دلار بود. بنابراین اگر تنها سوخت صرفه‌جویی‌شده از محل اسقاط خودروهای فرسوده در سال 1402 صادر شود، می‌توان با ارز آن تقریبا به میزان کل خودروهایی که بعد از رفع ممنوعیت واردات وارد کشور شده‌اند، خودرو وارد کرد.

چنین صرفه‌جویی‌ای در مصرف بنزین تنها طی یک سال و در بازه زمانی که یارانه سوخت فشار زیادی بر دوش دولت گذاشته و هرگونه رشد قیمت آن نیز با ریسک سیاسی قابل‌توجهی همراه است، نشان می‌دهد که مسیر اسقاط فرسوده‌ها باید بسیار پیش‌تر از این آغاز می‌شد و تاخیر صورت‌گرفته از سال 97 تاکنون برای از رده خارج کردن این خودروها هزینه زیادی را بر کشور تحمیل کرده است.

همچنین طبق آمار منتشر‌شده توسط بازوی پژوهشی مجلس، از 35میلیون دستگاه خودروی درحال‌تردد در کشور، 13میلیون دستگاه فرسوده هستند. حال اگر دولت توانسته با اسقاط 72هزار دستگاه 152میلیون دلار صرفه‌جویی در یارانه سوخت داشته باشد، اگر کل فرسوده‌ها را از رده خارج کند می‌تواند صرفه‌جویی 27.5میلیارد دلاری را رقم بزند. این میزان سوخت مصرف‌نشده اگر صادر هم شود درآمد 80.7میلیارد دلاری برای کشور داشته باشد. همین موضوع نشان می‌دهد تردد خودروهای فرسوده در کشور تا چه اندازه به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

از بین خودروهای فرسوده اسقاط‌شده بیشترین تعداد مربوط به سواری‌ها می‌شود. طی سال گذشته 53هزار و 354دستگاه خودروی سواری اسقاط شده که خروج این خودروها از ناوگان حمل‌و‌نقل باعث صرفه‌جویی 242میلیون و 122هزار و 500لیتر بنزین شده است. دولت از محل اسقاط سواری‌های فرسوده 53میلیون و 454هزار دلار یارانه کمتری به سوخت داده است. همچنین اگر بنزین صرفه‌جویی‌شده از طریق اسقاط سواری‌های فرسوده در سال 1402 صادر شود، می‌تواند درآمد 145میلیون و 273هزار دلاری برای کشور داشته باشد.

همچنین در سال گذشته هشت‌هزار و 98دستگاه تاکسی اسقاط شده که برای آن بیش از 63میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت ناشی از اسقاط این تعداد از خودروهای فرسوده، 25میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و نزدیک 38میلیون دلار درآمد بالقوه از محل صادرات سوخت صرفه‌جویی‌شده برآورد می‌شود.

علاوه بر این در سال 1402 به میزان 6هزار و 540دستگاه وانت اسقاط شده است که از این طریق مصرف بنزین 93میلیون و 314هزار کمتر شده است. بنابراین دولت نیز 20میلیون و 405هزار دلار در یارانه بنزین صرفه‌جویی کرده است. حال اگر این بنزین صادر شود توانایی درآمدزایی 57میلیون و 789هزار دلاری برای کشور دارد. همچنین چهارهزار و 136دستگاه خودروی تجاری سنگین سال گذشته زیر تیغ اسقاط رفته‌اند که باعث شده 264میلیون و 704هزار لیتر گازوییل کمتری مصرف شده و صرفه‌‌جویی دولت از یارانه پنهان آن به 63میلیون و 940هزار و 800دلار برسد. صادرات این میزان گازوییل می‌تواند برای کشور درآمد 206میلیون و 469هزار دلاری داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *