صدرنشینی دهک اول در رده‌بندی تورمی مهر ماه

صدرنشینی دهک اول در رده‌بندی تورمی مهر ماه
خلاصه اخبار

اکوایران: تورم ماهانه دهک‌ها در مهر ماه نسبت به شهریور افزایش یافته است. این نرخ در دهک اول بالاتر از سایر گروه‌ها است.

به گزارش اکوایران، تورم یکی از شاخص‌های کلیدی اقتصاد است که به عنوان «تب‌سنج قیمت‌ها» عمل می‌کند. این شاخص نشان می‌دهد که قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات مورد استفاده خانوار در هر ماه چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده است. نرخ تورم، معمولا به صورت ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه محاسبه و اعلام می‌شود.

اخیرا مرکز آمار در گزارشی وضعیت تورم در مهر ماه را به روز رسانی کرده است. طبق این گزارش، نرخ تورم ماهانه کل کشور نسبت به شهریور افزایش یافته و به 2.7 درصد رسیده است. این شاخص در کالاهای غیرخوراکی و خدمات، سطح بالاتری را نسبت به اقلام خوراکی تجربه کرده است. همچنین، تورم نقطه به نقطه کل کشور نیز افزایشی جزئی نسبت به انتهای تابستان داشته و با ماندگاری در کانال 31 درصد، به 31.6 درصد افزایش یافته است. با این وجود، تورم سالانه کاهشی بوده و با عقب‌نشینی از کانال 34 درصد، به 33.6 درصد در مهر 1403 رسیده است.

از میان دهک‌ها نیز، بالاترین تورم ماهانه مربوط به دهک اول است.

030805

فقرا، میزبانان بالاترین تورم ماهانه مهر

اگر کل خانوارهای کشور از سطح هزینه‌ای کم به زیاد مرتب شده و هر 10 درصد در یک گروه قرار گیرند، دهک هزینه‌ای تشکیل می‌شود. بر این اساس، دهک اول نماینده 10 درصد از خانوارهای کشور است که کمترین هزینه را در طول سال دارند و فقیرترین خانوارها محسوب می‌‌شوند. به همین ترتیب، دهک دهم، 10 درصد پرهزینه را نشان می‌دهد که نسبت به سایر خانوارها ثروت بالاتری دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مهر ماه امسال، بالاترین تورم ماهانه 3.05 درصد و مربوط به دهک اول بوده است. این نرخ در شهریور ماه کمتر از 2 درصد بوده است. با نزدیک‌شدن به دهک دهم، سطح تورم ماهانه نیز کاهش می‌یابد به طوری که این نرخ در دهک دهم به 2.58 درصد می‌رسد. کمترین تورم ماهانه دهک‌ها در مهر ماه در حالی رو این نرخ تثبیت شده که در شهریور ماه بالاترین سطح تورم ماهانه‌ها 2.08 درصد بوده است.

سایر مشاهدات نیز حاکی از آن است که به طور کلی، سطح تورم اقلام غیرخوراکی در دهک‌ها بالاتر از تورم اقلام خوراکی بوده است. برای مثال، تورم خوراکی دهک اول 2.9 درصد و تورم غیرخوراکی آن 3.2 درصد اعلام شده است. بالاترین تورم خوراکی و غیرخوراکی نیز در دهک اول رویت شده است. در مقابل، ثروتمندترین دهک، تنها دهکی بوده که تورم اقلام غیرخوراکی مهر ماه در آن به زیر 2.9 درصد رسیده است.

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *