صادرات گاز به هند عملی می‌شود؟/ لزوم رفع چالش‌های تاریخی با پاکستان

صادرات گاز به هند عملی می‌شود؟/ لزوم رفع چالش‌های تاریخی با پاکستان
خلاصه اخبار

ایران قصد دارد صادرات گاز به هند را آغاز کند. آن‌طور که مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران، می‌گوید تسهیل این صادرات نیازمند رفع چالش‌های تاریخی هند با پاکستان به‌عنوان کشور واسطه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از سفر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به پاکستان، بار دیگر موضوع صادرات گاز ایران به هند از سر گرفته شد. موضوعی که با توجه به چالش‌های تاریخی هند و پاکستان تا کنون چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. 

با این حال صادرات گاز از ایران به هند، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه می‌تواند سود زیادی برای کشور داشته باشد. اما این اتفاق در حال حاضر، به دلیل چالش‌های تاریخی و سیاسی پاکستان به هند از زمین میسر نیست و فقط از طریق کشتی امکان‌پذیر است که هزینه زیادی دارد و چندان به‌صرفه نیست.

در حال حاضر اصلی‌ترین کشور‌های واردکننده گاز از ایران، عراق و ترکیه هستند. حال هند با توجه به نیاز گازی که دارد هم می‌تواند جزو کشورهای اصلی واردکننده گاز از ایران باشد. بر این اساس، در حال حاضر، ایران قصد دارد صادرات گاز به کشور هند را آغاز کند. 

در طرف مقابل هند نیز به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان همچنان با رشد تقاضای انرژی مواجه است و تلاش می‌کند تا منابع مختلفی برای تامین انرژی فراهم سازد که گاز ایران می‌تواند یکی از این منابع باشد.

چالش‌های صادرات گاز ایران به هند

گرچه اکنون در کشور مایل به انجام مراوده گازی با یکدیگر هستند، اما صادرات گاز ایران به هند با موانع و چالش‌های مختلفی روبه‌روست.

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران، درباره فراهم بودن زیرساخت‌ها برای صادرات گاز به هند گفت: یکی از عواملی که باید برای صادرات گاز به هند فراهم باشد، خط لوله است. در حال حاضر امکان صادرات گاز به هند از طریق خط لوله صلح امکان‌پذیر است، اما با توجه به اینکه این خط لوله از پاکستان می‌گذرد، احتمالاً این کشور به دلیل مسائل سیاسی و چالش‌های تاریخی اجازه انجام این پروژه را ندهد. 

وی درباره مشکلات سیاسی پاکستان و هند توضیح داد: این دو کشور از زمان تاسیس یعنی از سال 1949 دچار مشکلات و اختلافات سیاسی بوده‌اند که این امر می‌تواند بر کشیدن خط لوله از پاکستان تاثیر‌گذار باشد. اگر دولت‌ها به توافق برسند، باید دید پاکستان تا چه مدت زمانی این خط لوله را تکمیل می‌کند؟

پارس جنوبی و شمالی باید راه‌اندازی شوند

این فعال بخش خصوصی درباره ظرفیت صادرات گاز ایران به هندوستان تشریح کرد: به طور مثال ظرفیت صادرات ایران، یک میلیون فوت مکعب در طول روز است که در صورت فراهم بودن شرایط، می‌توان آن را در اختیار هند گذاشت. این حجم از صادرات مستلزم فعال بودن پارس جنوبی و پارس شمالی است پارس جنوبی در حال حاضر، فعالیت محدودی دارد و پارس شمالی اصلا فعال نیست.

او درباره نحوه انتقال گاز به هند نیز عنوان کرد: اکنون بخشی از صادرات با کشتی انجام می‌شود که به نسبت خط لوله، هزینه بیشتزی دارد و هزینه حمل هر تن 40 الی 50 دلار است.

دانشمند به مزایای استفاده از خط لوله اشاره و عنوان کرد: صادرات از طریق حمل لوله امنیت بیشتری دارد و همین‌طور از لحاظ هزینه بسیار مناسب‌تر از حمل با کشتی است. خط لوله صلح تا مرز پاکستان کشیده شده ولی چون پاکستان بری منازل و محل کار لوله‌کشی داخلی ندارد بنابراین هبچ هزینه‌ای هم به ایران پرداخت نمی‌کند.

برای مطالعه بیشتر صفحه صمت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید. 

مرجع: تجارت نیوز