صادرات محصولات پتروشیمی شهیدتندگویان افزایش مییابد
به گزارش سیگنال به نقل از شانا، سیدرضا قاسمیشهری با اشاره به عرضه اولیه سهام پتروشیمی شهید تندگویان با نماد «شگویا» امروز (شنبه، 17 اسفندماه) به بازار سرمایه گفت: با اقدامهای اساسی انجام شده در سال 98 از جمله اورهال موفقیتآمیزی که در فاز دوم این مجتمع انجام شد، از سال آینده افزایش ظرفیت این مجتمع را شاهد خواهیم بود که این افزایش تولید به معنای افزایش سودآوری شگویا است.
وی با اشاره به کاهش تولید در 6 ماهه دوم 98 این مجتمع، اظهار کرد: دلیل اصلی این کاهش تولید، تعمیرات اساسی بود که انجام شد. واحدهای کارخانه دوم نزدیک به 11 سال کار کرده بودند و زمانی که لایسنسورها و شرکتهای خارجی به دلیل تحریمها از کشور خارج شدند، تستهای عملیاتی مهم از جمله رسیدن به ظرفیتهای طراحی و اسمی روی واحد انجام نشد که این کار ابتدای سال 98 با اتکا به توان و دانش داخلی انجام شد و 100 گلوگاه برای رسیدن به ظرفیت اسمی کارخانه شناسایی و برای آنها پروژه تعریف شد.
مدیرعامل پتروشیمی شهیدتندگویان تصریح کرد: در این اورهال، تمامی دستگاهها و تجهیزات مستقر در فاز 2 برای سرویس باز شد. چند دستگاه به دلیل تحریم و عدم تعمیرات لازم از سرویس خارج شده بود که بخش عمده این تجهیزات پنج دستگاه همزنهای داخل راکتور بودند که در مدار تولید قرار گرفتند و تعدادی از مبدلهای حرارتی هم با تعمیرات به سرویس بازگشتند و سه مبدل حرارتی در داخل در دست ساخت است که در نیمه نخست سال آینده نصب میشود.
قاسمیشهری ادامه داد: نتیجه مجموعه این اقدامها که با استفاده از توان داخل کشور انجام شده و در حال تکمیل است، افزایش ظرفیت تولید مجتمع از سال 99 و رسیدن به نقطه مطلوب در سال 1400 است و از سال 1400 حرکت به سمت ظرفیت ایدهآل آغاز خواهد شد.
وی تاکید کرد: از اقدامهای مهم انجام شده دیگر در این اورهال، بهبود عملکرد کارخانه براساس استانداردهای محیطزیست است که با برنامهریزی انجامشده و اقدامهای در دست انجام، پتروشیمی شهیدتندگویان سال آینده از فهرست صنایع آلاینده خارج و در سال 1400 صنعت سبز خواهد شد. این اقدامها افزون بر کمک به محیط زیست با توجه به جریمه سالانه 50 میلیارد تومانی آلایندگی زیستمحیطی، به سودآوری شرکت کمک خواهد کرد.
مدیرعامل پتروشیمی شهیدتندگویان در خصوص سیاستهای صادراتی این شرکت، اظهار کرد: محصولات این شرکت در منطقه منحصربهفرد است و در این حجم و کیفیت هیچ رقیبی ندارد، از سوی دیگر محصولات این شرکت در کشورهای آسیایمیانه و غرب آسیا مشتریهای خوبی دارد که با توجه به افزایش سفارشها و همچنین برنامهریزیهای صورت گرفته برای افزایش تولید، افزایش صادرات در دستور کار است.