شی جین‌پینگ: تایوان جزو خاک مقدس چین است

شی جین‌پینگ: تایوان جزو خاک مقدس چین است
خلاصه اخبار

شی جین‌پینگ در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین وعده متحد ساختن مجدد تایوان با چین را مطرح ساخت.

به گزارش ایسنا، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در مراسم رسمی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس چین کمونیستی بر عزم خود برای رقم زدن آنچه «اتحاد مجدد کامل» سرزمین مادری چین خواند، تاکید کرد.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، شی جین‌پینگ در سخنرانی به هزاران نفر از مستمعین در این مراسم برگزار شده در تالار بزرگ خلق در شهر پکن تصریح کرد: «این روندی برگشت‌ناپذیر و آرمان حقانیت و آرزوی مشترک مردم است. هیچکس نمی‌تواند حرکت تاریخ را متوقف کند.»

حزب کمونیست چین با وجود آنکه تاکنون کنترل تایوان خودگردان را در دست نداشته اما بر تعلق داشتن این جزیره به سرزمین مادری چین تاکید داشته و وعده داده متحد ساختن دوباره تایوان با چین را در صورت لزوم حتی با توسل به قوای نظامی رقم خواهد زد.

چین و تایوان از زمان پایان جنگ داخلی چین در سال 1949 تاکنون هر یک تحت حاکمیت دولت‌های جداگانه‌ای قرار داشته‌اند. جمهوری خلق چین بعد از آن در اول اکتبر 1949 تشکیل شد که کمونیست‌ها پکن را تصرف کردند، اما ناسیونالیست‌ها به تایوان گریختند.

از آن زمان تاکنون رهبران متوالی جمهوری خلق چین وعده داده‌اند روزی تایوان را مجددا به این کشور ملحق کنند اما شی جین‌پینگ در طول مدت زمامداری خود لحن و سیاست‌های خود را در راه رقم زدن این اتحاد مجدد تشدید کرده است.

رئیس‌جمهور چین در ادامه سخنرانی در این مراسم رسمی که در آن بیش از 3000 نفر شامل مقام‌ها، رهبران بازنشسته و نمایندگان کشورهای خارجی شرکت کردند، بیان داشت: «تایوان خاک مقدس چین است. خون از آب غلیظ‌تر است و مردم هر 2 سوی تنگه تایوان پیوند خونی با یکدیگر دارند.»

شی جین‌پینگ همچنین خواستار تعاملات فرهنگی و اقتصادی عمیق‌تر در سراسر تنگه تایوان و «تقویت هارمونی معنوی هم‌میهن‌ها در هر 2 سوی تنگه» شد. رهبر چین بیان کرد: «ما باید قاطعانه با فعالیت‌های جدایی‌طلبانه در حمایت از استقلال تایوان مخالفت کنیم.»

چین از «لای چینگ ته» رئیس‌جمهور تایوان به‌عنوان یک «جدایی‌طلب خطرناک» یاد می‌کند و از زمان رسیدن او به ریاست جمهوری در ماه مه، تنش‌های میان چین و تایوان بالا گرفته است.

مقام‌های تایوان می‌گویند پکن در ماه‌های اخیر فعالیت‌های نظامی خود پیرامون این جزیره را تشدید کرده است. یک نمونه این فعالیت‌ها،‌ رزمایش ماه مه گذشته ارتش چین است که طبق اعلام پکن، در ضمن آن عملیات «تصرف قدرت» در این جزیره تمرین شد.

وزارت دفاع تایوان روز یکشنبه اعلام کرد نظامیان این جزیره بعد از شناسایی «چند موج متعدد» از شلیک موشک در داخل خاک چین در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

روز یکشنبه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بسته جدید حمایت نظامی به ارزش 567 میلیون دلار را برای تایوان مورد تایید قرار داد که بزرگترین بسته در نظر گرفته شده از سوی واشنگتن برای این جزیره تا کنون است.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *