شهرت جهانی تیونینگ خودرو در ژاپن
بیشک خودروهای JDM محبوبترین وسایل نقلیه در سراسر دنیا به شمار میروند و به همین خاطر طبیعی است که در تمامی بحثهای خودرویی نام آنها مطرح شود.
البته اگر علاقه ویژهای به خودروهای ژاپنی نداشته باشید شاید اصلا ندانید JDM مخفف چیست. باید گفت JDM مخفف عبارت Japanese Domestic Market یا بازار داخلی ژاپن است و به خودروهایی اشاره دارد که برای فروش و استفاده در بازار ژاپن طراحی و ساخته شدهاند. بنابراین خودروهایی همچون تویوتا GR کرولا، پریوس و یا لکسوس GX را نمیتوان JDM دانست حتی اگر در ژاپن تولید شده باشند چراکه این خودروها برای بازارهای صادراتی همچون آمریکایشمالی، اروپا یا استرالیا ساخته میشوند.
البته حروف JDM در بسیاری از موارد به تمامی خودروهایی که توسط برندهای ژاپنی تولید میشوند هم اشاره میکند. حتی اگر این خودروها در ژاپن ساخته نشده باشند نیز افراد زیادی به آنها خودروهای JDM میگویند.
البته برخی افراد اعتقاد دارند JDM فقط به خودروهای پرفورمنسی که در ژاپن یا در بازارهای خارجی همچون آمریکا به فروش رسیدهاند اطلاق میشود. البته در هر صورت آن خودرو باید دو پیشنیاز اصلی را رعایت کند تا بهعنوان محصول JDM شناخته شود. اول اینکه باید بهصورت کامل در ژاپن طراحی و ساخته شود؛ دوم آنکه خودرو باید فقط در ژاپن فروخته و استفاده شود.
محدودیتی که ارزشمند است
اگر به مباحث اقتصادی علاقه داشته باشید شاید بتوانید دلیل این محبوبیت را کشف کنید. خودروهای JDM بهصورت محدود در دسترس هستند و همچنین از ویژگیها و مشخصات منحصربهفردی سود میبرند و به همین خاطر قابلیت انحصاری بالایی دارند که آنها را به گزینههای بسیار جذاب برای کلکسیونرها و ماشینبازها بدل میکند. از طرف دیگر خودروهای JDM توانایی تیونینگ بسیار بالایی دارند.
پیشرانههای این محصولات به خاطر قابلیت اطمینان بسیار بالا و تولید قدرت قابلتوجه مشهور شدهاند و برای مثال پیشرانه RB26 نیسان اسکای لاین GT-R R34 با بلوک استوک خود میتواند قدرت 700اسببخار و بیشتر تولید کند. خودروهای JDM حتی در حالت استوک نیز عملکرد فوقالعادهای دارند و مخصوصا در دهه 90 میلادی نظرات زیادی را به خود جلب کردهاند.
برخی از این خودروها پرفورمنس فوقالعادهای در مقایسه با رقبای گران اروپایی داشتهاند. برای مثال پیشرانه 6سیلندر 2.6لیتری تویینتوربو RB26DETT نیسان اسکایلاین GT-R R32 در دوران خود بسیار مشهور بوده است.
جدا از قدرت بالای پیشرانهها و قابلیت تیون پذیری زیاد، فرهنگ خودروهای JDM نیز متمایز بوده است.
خودروهایی همچون نیسان اسکایلاین GT-R، مزدا RX-7، تویوتا سوپرا، هوندا S2000 و هوندا NSX در فیلمها و بازیهای ویدئویی بسیار پرطرفدار حضور داشتهاند که ازجمله آنها میتوان به سریعوخشن، نیدفوراسپید و گرنتوریسمو اشاره کرد.
چنین فیلمها و بازیهایی نه تنها باعث شدهاند خودروهای JDM حس نوستالژیک داشته باشند بلکه به یک نماد فرهنگی تبدیل شدهاند و همچنان ماشینبازها را تحتتاثیر قرار میدهند.
تنوع در دنیای JDM
تنوع فرهنگهای تیونینگ، تقریبا به اندازه برندهای متنوع موجود در صنعت خودرو است. یکی از متفاوتترین، غنیترین و سرزندهترین کارها؛ تیونینگ در ژاپن است. شاید با دیدن فیلمهای سینمایی و تجربه بازیهای ویدئویی مختلف، گوشهای از فرهنگ تیونینگ و شخصیسازی خودرو در این کشور را لمس کرده باشید؛ ولی بهجرات میتوان گفت تیونینگ در ژاپن، در یک سطح کاملا ویژه و متفاوت قرار دارد.
مصداق این ادعا، شهرت جهانی کارگاههای تیونینگ ژاپنی است. بهعنوان مثال برند تیونینگ RWB که روزگاری فقط در یک کارگاه کوچک به تیونینگ مدلهای مختلف پورشه میپرداخت، امروز دفترهای رسمی و بزرگی در سراسر جهان، از ایالات متحده تا کویت تاسیس کرده است.
تیم تولید ردبول برای به تصویر کشیدن تیونینگ و رانندههای خاص ژاپن، به کشور خورشید تابان سفر کرده و با همکاری راننده مشهور دریفت، مایک ویدت ملقب به مد مایک، ویدئوی جذابی منتشر کرده است. مد مایک نیوزیلندی که رقابتهای فرمول D در آمریکا را کنار گذاشته و مدتی است بهصورت حرفهای در مسابقات دریفت ژاپن شرکت میکند، به کارگاههای تیونینگ زیرزمینی و معروف ژاپن سر میزند و از نزدیک سبکهای مختلف تیونینگ ژاپنی را تجربه میکند.
مد مایک در این سفر جذاب، با واتارو کاتو، موسس یکی از محبوبترین برندهای تیونینگ ژاپن، لیبرتی واک ملاقات میکند. این برند که با تیونینگ سوپراسپرتهای پرقدرت مانند، فراری و لامبورگینی به شهرت جهانی دست یافته است، امروز کیتهای بدنه مخصوص خود را به تمام نقاط جهان ارسال میکند.
مد مایک شیفته رویکرد منحصربهفرد واتارو شده است.
واتارو میگوید: «من عاشق سوپراسپرتهای پرقدرت هستم؛ ولی همیشه طرفدار خودروهای قدیمی و کلاسیک بودهام. یکی از بهترین نمونههای این خودروها، اولین خودرویی بود که بعد از دریافت گواهینامه رانندگی با جمعی از دوستانم آن را شخصیسازی کردم؛ این خودروهای قدیمی و کلاسیک، همیشه عشق اول من خواهند بود.»
روزگاری واتارو فقط در ژاپن محصولات خود را عرضه میکرد. مدتی بعد شخصا به نقاط مختلف جهان سفر میکرد و پروژههای شخصی و سفارشی انجام میداد. اما امروز برند لیبرتی واک کاملا شناختهشده است و حتی در بازیهای ویدئویی پرطرفداری چون فورزا هورایزن (Forza Horizon) و نید فور اسپید (Need For Speed) کیتهای بدنهی این برند ژاپنی قرار دارند.
منبع: اخبار خودرو