شروع آبان با موج جدیدی از چالش برای بازار سرمایه

شروع آبان با موج جدیدی از چالش برای بازار سرمایه
خلاصه اخبار

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ششمین روز متوالی افت را نیز سپری کرد و بیش از 13 هزار واحد افت را تجربه کرد تا به مرز 2 میلیون واحدی نزدیک‌تر شود و دوباره بحث حمایت از این محدوده‌ها در بین اهالی بازار دست به دست شود.

 به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری در بازار سهام تهران عدد شاخص کل بیش از 13 هزار واحد افت را تجربه کرد تا به محدوده 2 میلیون واحدی نزدیک شود. محدوده‌ای که در دو سال و نیم گذشته خاطرات تلخی را برای اهالی بازار سرمایه داشته است و کابوس این محدوده برای معامله‌گران بازار اوراق بهادار تهران تمام نشدنی است.

 گزارش شش ماه نخست سال جاری شرکت‌ها در سامانه کدال در حال انتشار است. در میان شرکت‌های بزرگی که عملکرد مالی نیمه اول سال 1403 خود را منتشر کرده‌اند، شخارک سود خالص خوبی را ثبت کرده است در مقابل فملی تنها یک درصد بیشتر از دوره مشابه قبل خود رشد در سود خالص داشته است.

 اهالی بازار در این روزها تمام توجه خود را به وضعیت سودآوری شرکت‌ها در گزارش شش ماه معطوف کرده‌اند تا جدای از اتفاقات و حواشی منطقه و بازار وضعیت بنیادی نمادها را بررسی کنند همین‌طور که در بازار نزولی امروز نمادهایی که گزارش سودآوری خوبی منتشر کرده بودند مورد توجه قرار گرفتند نمادهایی همچون خموتور، پتایر، مبین و سامان جز نمادهایی بودند که با صف‌های خرید و تقاضا مواجه شده بودند.

 با این حال دوباره گروه بانکی بیشترین ارزش معاملاتی روز جاری را به خود اختصاص داد و 253 میلیارد تومان سهم ارزش معاملات این گروه از کل بازار بود. فلزات اساسی نیز با 210 میلیارد تومان در رتبه دوم ایستاد و گروه شیمیایی بازار نیز با 163 میلیارد تومان سوم شد. خودرویی‌های بازار سرمایه با ارزش معاملاتی 108 میلیارد تومانی جایگاه چهارم را داشتند. گروهی که در این روزها زمزمه عرضه محصولات خود در بورس کالا را دارند و این احتمال و شایعه در حال تقویت شدند است که احتمالاً در نیمه دوم شاهد افزایش نرخ فروش محصولات این گروه در بازار باشیم.

 این در حالی است که در روز یکشنبه شاهد برگزاری جلسه‌ای برای وضعیت بازار سرمایه بودیم که اولین نتیجه آن در روز جاری (دوشنبه) خود را نشان داد و بازار در ادامه افت‌های خود بیش از 13 هزار واحد دیگر افت کرد.

 این جلسه با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضای ستاد اقتصادی دولت برگزار شد. شاید مهم‌ترین نکته این جلسه درخواست صیدی بر لزوم ارائه جدول زمان‌بندی عرضه اوراق دولتی در بازار سرمایه بود که روی آن تاکید داشت.

 و مهم‌ترین خبر این روزها برای بازار در کنار حواشی و اخبار دیگر بحث بودجه سال 1404 است و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که دولت به مجلس اطلاع داده که فردا لایحه بودجه سال 1404 را به مجلس تقدیم می‌کند.

 از سویی حدود دو هفته مانده به شروع انتخابات در آمریکا بازارهای جهانی با نوسان همراه شدند و طلای جهانی در اولین روز کاری هفته خود همچنان به رکوردشکنی خود ادامه می‌دهد. همچنین یا توجه به شرایط در منطقه خاورمیانه وزیر امور خارجه همچنان در تور سفرهای منطقه‌ای خود قرار دارد و برای حفظ آرامش در منطقه تلاش می‌کند.

 همچنین فردا سه‌شنبه رئیس جمهور به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه، خواهد شد. 

 به نظر آبان ماه برای بازار سرمایه جز ماه‌های پر خبر و پرنوسان خواهد بود هر چند نیمه نخست سال جاری بازار پر از چالش‌های مختلف بود اما این ماه (آبان 1403) می‌تواند نقطه پایانی برای این چالش‌ها و مشکلات باشد.

 بررسی تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران:

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در اردیبهشت ماه سال جاری به واسطه سقوط بالگرد رئیس دولت سیزدهم روند منفی را به خود گرفت پس از برگزاری انتخابات شاهد رشد شاخص کل بودیم و با ترور اسماعیل هنیه در تهران مجدد روند شاخص نزولی شد. اقداماتی برای برگشت اعتماد بازار ایجاد شد تا اینکه اتفاقات منطقه‌ای و استعفای مجید عشقی بار دیگر مسیر نزولی را برای بازار سرمایه ایجاد کرد. هفته ابتدای مهر ماه شاهد رشد در بازار بودیم که ترور رهبر حماس در تهران باز هم بر ریسک‌های بازار اضافه کرد. در حال حاضر به جز ریسک جنگ، انتخابات امریکا، بودجه و نرخ بهره از عواملی هستند که همچنان بازار را تحت کنترل دارند و شاخص همچنان روند نزولی را در واکنش به اخبار این موضوعات انتخاب کرده است.

کل

 

 

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *