شانس 7.5درصدی متقاضیان برای خرید وارداتی‌ها

شانس 7.5درصدی متقاضیان برای خرید وارداتی‌ها
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

به گفته مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی صمت، ۸۰هزار نفر در دور جدید فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند. افتتاح حساب وکالتی متقاضیان به اتمام رسیده و تا ساعت ۲۴ امشب آنها فرصت دارند که پنج اولویت خود را از بین خودروهای عرضه‌شده‌ انتخاب کنند. همچنین قرعه‌کشی این مرحله از فروش وارداتی‌ها، چهازشنبه، ۹ آبان انجام خواهد شد. این دومین مرحله فروش خودروهای وارداتی (غیربرقی) در سامانه یکپارچه طی سال جاری است. ضیغمی در ادامه اعلام کرده که از روز سه‌شنبه ۷ آبان مبلغ ۵۰۰میلیون تومان مسدود‌شده نزد بانک‌ها آزاد و قابل‌برداشت است.

درحالی‌که 80هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی در دور دوم فروش این دست از خودروها ثبت‌نام کرده‌اند، اما تعداد محصولات عرضه‌شده تنها 6هزار دستگاه است. بنابراین شانس برنده شدن هر متقاضی تنها 7.5درصد است؛ به عبارت دیگر از هر 13 نفری که برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند تنها یک نفر موفق به خرید این خودروها خواهد شد.

ضیغمی همچنین اعلام کرده حداکثر زمان تحویل این خودرو‌ها به متقاضیان 4 ماه است. این در حالی است که هفته گذشته مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودروها، گفته بود: «بالغ بر شش‌هزار خودرویی که در این مرحله عرضه خواهند شد، همگی وارد گمرک کشور شده‌اند و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، به‌سرعت قابل ترخیص خواهند بود و طی بازه‌ای کوتاه به مشتریان تحویل داده می‌شوند.» بنابراین مشخص نیست چرا تحویل این محصولات 4 ماه به طول می‌انجامد.

نکته قابل‌توجه در این دور از فروش وارداتی‌ها، غیبت برخی از واردکنندگانی است که پیش از این بیشترین محصولات عرضه‌شده را به خود اختصاص داده بودند. در دوره‌‌‌های قبل عرضه خودروهای خارجی شرکت‌هایی مانند معین‌خودرو، سایپا، کرمان‌موتور، بهمن‌موتور و مدیران‌خودرو سهم قابل‌توجهی از محصولات عرضه‌شده در لیست وزارت صمت را به خود اختصاص داده بودند و به‌تعبیری در سر‌لیست وارد‌کنندگان خودرو به کشور قرار گرفته بودند، اما در دور جدید از میان این شرکت‌ها تنها نام سایپا دیده می‌شود. علاوه بر این حضور پررنگ ایران‌خودرو در این دور فروش نیز قابل‌توجه است. همچنین در لیست بارگذاری‌شده در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، نام مدل Song Plus PHEV شرکت BYD دیده می‌شود. این اولین حضور مشهورترین خودروساز چینی در بازار ایران است.

گرچه این اولین دور فروش خودروهای خارجی در نیمه دوم سال است اما انتظار می‌رود تا پایان سال طرح‌های فروش دیگری هم گذاشته شود. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، 25شهریور سال جاری گفته بود: «یک میلیارد دلار به واردات خودرو اختصاص داده شده است و این به عنوان یک سیاست مستمر که تا پایان سال ادامه دارد.» این در حالی است که در نیمه نخست امسال با ورود بیش از 22هزار خودرو، تنها 438میلیون و 668هزار دلار خودرو وارد شده بود. بنابراین احتمالا در شش ماه دوم میزان خودروی بیشتری وارد شده و فروش بیشتری هم انجام شود.

همچنین دولت برای سال آینده نگاه ویژه‌ای به کسب درآمد از واردات خودرو دارد. آن‌طور که در لایحه بودجه سال آینده آمده، دومیلیارد یورو (معادل دو‌میلیارد و 160میلیون دلار) در سال 1404 برای واردات خودرو اختصاص پیدا خواهد کرد. بنابراین طرح‌های فروش خودرو در سال آینده احتمالا با اوج‌گیری همراه خواهد بود. البته مشخص نیست سال آتی استقبال از خرید این خودرو به همین میزان داغ باشد، چراکه در لایحه بودجه سال آینده حقوق ورودی 100درصدی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است. این در شرایطی است که بعد از رفع ممنوعیت واردات، این رقم روی 70درصد بوده و البته حقوق ورودی هم با دلار 28هزار و 500 تومانی بود.

حالا اما دلار محاسباتی برای تعرفه واردات «نرخ مرکز مبادله طلا و ارز» در نظر گرفته شده که روز گذشته 49هزار تومان قرار داشت. بنابراین در صورت تصویب همین لایحه قیمت خودروهای وارداتی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. تصمیمات اتخاذشده برای واردات خودرو در سال آینده این انتظار را ایجاد می‌کند که در سال 1404 استقبال کمتری از خرید این خودروها شود.

منبع: دنیای اقتصاد