شاخص امنیت سرمایه‌گذاری بهار راه زمستان را رفت؛ روند نامناسب‌تر شد

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری بهار راه زمستان را رفت؛ روند نامناسب‌تر شد
خلاصه اخبار

اکوایران: ارزیابی فصلی امنیت سرمایه‌گذاری در بهار سال جاری نشان می‌دهد که روند نامطلوب این شاخص که از پاییز و زمستان سال گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد.

به گزارش اکوایران؛ شاخص کل امنیت سرمایه گذاری در ایران نشان می‌دهد، کمیت سرمایه‌گذاری خارجی در بهار سال جاری عدد 5.77 از10 (10 بدترین حالت) سنجیده شده است. این درحالی که در زمستان، پاییز، تابستان و بهار سال 1402 کمیت این شاخص به ترتیب 5.72، 5.70 ، 5.66، 5.73 ارزیابی شده بود که نشان‌ می دهد امنیت سرمایه‌گذاری با وجود آنکه در بازه بهار تا تابستان سال 1402 روند مناسب به خود گرفته بود، اما در پاییز 1402 این روند قدری با اختلال مواجه شد و مجددا شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار سال 1403 در ادامه زمستان و پاییز سال 1402 به‌سمت نامناسب شدن حرکت کرد.

ارزیابی شاخص امنیت سرما‌یه‌گذاری در بهار سال جاری نشان می‌دهد همچنان سه مولفه «عمل مسئولان ملی به وعده های داده شده»، دیده‌ می شود و در جایگاه دوم است، دراین میان، برای پنجمین بار طی چند پاپش گذشته مؤلفه «میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری» درجایگاه اولین مؤلفه نامناسب مورد ارزیابی قرارگرفته است.

 مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش به این نکته اشاره شده که با توجه به نامناسب شدن متوالی ارزیابی این مولفه از ابتدای سال 1402 تاکنون ضروری است که توجه به متغیر کلید و مهم «میزان حمایت مسولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری» برای همه مسئولان در اولویت قرار گیرد. از سوی دیگر در این خصوص لازم است تا مدل، میزان و حتی نوع حمایت مسئولان از داوطلبان ‌سرمایه‌گذاری مورد بازنگری‌ و ارزیابی‌ اساسی‌ قرارگیرد و بررسی شود که چرا باتوجه به ادعاهای مطرح شده توسط مقامات از نظر انجام انواع حمایت ازمتقاضیان سرمایه‌گذاری درطی یک‌سال گذشته از نظر فعالان کسب وکار مشارکت کننده در پایش ها‌، آن حمایت‌ها نه تنها مناسب و قابل قبول ارزیابی نشده، بلکه در یک روند یکساله همواره این مؤلفه نامناسبترین مؤلفه درمیان مؤلفه‌های شاخص مهم امنیت سرمایه‌گذاری شناخته شده است.

وضعیت استان‌ها در امنیت سرمایه‌گذاری

براساس داده‌های منتشر شده می‌توان گفت پس از تلفیق داده‌های آمار و یافته‌های پیمایشی، به ترتیب استا‌ن‌های «کهگیلویه وبویراحمد»، «تهران» و «چهارمحال‌ و بختیاری» نامناسب‌ترینارزیابی‌ها نشان‌ ‌می‌دهد این استان‌ها پی‌درپی در وضعیت نامناسب قرار دارند و به همین دلیل فعالان اقتصادی معتقدند باید نسبت به بهبود و رفع موانع این استان‌ها اقدام‌ها و مطالعات ضروری صورت گیرد. اما براساس ارزیابی صورت گرفته استان‌های «هرمزگان»، «گلستان» و «خراسان شمالی» مناسب‌ترین وضعیت را ازدیدگاه فعالان کسب وکار ازمنظر شاخص امنیت سرمایه گذاری دربهار سال 1403 کسب در بازه زمانی مورد بررسی به دست آورده‌اند.

جدول

 

 

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *