سیگنال‌های مثبت سیاست‌گذاران به بورس/ افت‌ها پایان می‌یابد؟+ اینفوگرافیک

سیگنال‌های مثبت سیاست‌گذاران به بورس/ افت‌ها پایان می‌یابد؟+ اینفوگرافیک
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: آخرین هفته معاملاتی در مهرماه برای بازار سرمایه خوشایند نبود، بر خلاف تصور با باز شدن دامنه نوسان باز هم بازار قرمزپوش بود اما سیاستگذاران سیگنال‌های مثبتی به بازار دادند.

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، در جریان معاملات چهارشنبه 25مهرماه 0.17 درصد افت کرد و کار خود را در کانال 2 میلیون و 65 هزار واحد پایان داد و شاخص هموزن نیز با 0.55 درصد کاهش ارتفاع در محدوده 680هزار و 963 واحد ایستاد.

در بازار فرابورس ایران نیز شرایط مشابهی شاهد بودیم و شاخص کل و هموزن به ترتیب با 0.33 و 0.50 درصد افت به ترتیب در کانال 21 هزار و 600 واحد و 119 هزار و 578 واحد آرام گرفتند.

ارزش کل معاملات امروز بازار نیز امروز 13هزار و 975 میلیارد تومان بود که در مقایسه با روز گذشته با افت مواجه شد اما از این مبلغ 3هزار و 179 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم بود که نسبت به سه‌شنبه با رشد همراه بود. امروز 23 درصد از کل ارزش معاملات مربوط به معاملات خرد بود. همچنین در این روز 222 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد و به این ترتیب چهارمین روز متوالی خروج سرمایه از بورس رقم خورد.

اما بازار امروز شاهد سیگنال‌های مثبت متعددی بود، از طرفی روند افزایش نرخ دلار نیما همچنان ادامه یافت و در محدوده 48 هزار و 302 تومان به کار خود پایان داد. دلار نیما از ابتدای سال روند افزایشی خود را حفظ کرده و این موضوع سیگنال مثبت و از طرفی تاثیرگذار در صورت‌های مالی شرکت‌های کامودیتی‌محور به شمار می‌رود.

photo_2024-10-16_13-12-14

چند خبر مهم

حجت‌اله صیدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز امروز گفته پیگیر عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا است. او اعلام کرده «هزینه مبادله» یک مبحث مهم در اقتصاد است، بورس کالا می‌تواند به کاهش هزینه‌های مبادله کمک کند. وقتی یک خودرو در کارخانه 500 میلیون تومان به فروش می‌رسد اما همان خودرو در بازار و برای مصرف‌کننده 800 میلیون تومان تمام می‌شود، یعنی با یک هزینه واسطه‌گری و نه هزینه معاملاتی مواجه هستیم؛ این‌جا کارکرد بورس کالا می‌تواند کمک کننده باشد تا تولیدکننده و مصرف‌کننده با یک قیمت منصفانه محصول را مبادله کنند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که لیدر رشد بعدی بازار به شرط عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند این گروه باشد.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد نیز رد جدیدترین اظهارنظر خود در جمع خبرنگاران اعلام کرده «نرخ سود حتما باید کاهش پیدا کند؛ این نرخ سود قابل تحمل نیست. نظر وزارت اقتصاد و بانک مرکزی موافق کاهش نرخ سود بانکی است.»

سیگنال‌های کاهش نرخ بهره تا پایان سال نیز مشهود است،‌تحلیلگران معتقدند حتی اگر تا 200 همت دیگر اوراق مازاد منتشر شود باز هم نرخ بهره پایین‌ می‌آید.

در این شرایط ریسک‌های بازار بیشتر به مسائل خارج از بازار ارتباط دارد، ریسک‌های سیستماتیک و همچنین مساله انتخابات آمریکا در حال حاضر موضوعات مهمتی هستند. با این وجود به نظر می‌رسد سیاستگذار در تلاش است با اصلاح مسائل زیرساختی به بهبود اوضاع بورس کمک کند.

منبع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *