سی‌ان‌ان: تلاش‌های دولت بایدن در کاهش التهاب خاورمیانه دستاوردی نداشته است

سی‌ان‌ان: تلاش‌های دولت بایدن در کاهش التهاب خاورمیانه دستاوردی نداشته است
خلاصه اخبار

تهران- ایرنا- شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در مطلبی، ماه‌ها تلاش دولت «جو بایدن» برای آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا را بدون دستاورد دانست و نوشت: باوجود جلوگیری از گسترش تنش میان ایران و اسرائیل، خاورمیانه همچنان ملتهب است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این شبکه تلویزیونی آمریکایی، 10 روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، به‌نظر می‌رسد از بروز جنگی گسترده در خاورمیانه جلوگیری و کمک شایانی به بایدن در کاخ سفید و تیم مبارزات انتخاباتی کامالا هریس معاون وی شده است.

از نقطه نظر این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها، وضعیت جاری به ویژه پس از رگبار موشک‌های ایران به سمت اسرائیل به سختی قابل پیش بینی بود. با این وجود، هرچند بدترین سناریوی ممکن رخ نداده است، اما امکان بروز درگیری در خاورمیانه همچنان وجود دارد.

به اعتقاد نویسنده، حمله بامداد شنبه اسرائیل به نقاطی از خاک ایران، منطقه را وارد مرحله جدیدتری ساخته و تهران اکنون در حال بررسی واکنش خود است.

سی‌ان‌ان می افزاید: اگرچه پس از این حمله، تیم امنیتی ملی کاخ سفید بایدن و هریس را در جریان تحولات منطقه‌ای قرار دادند و معاون رئیس‌جمهوری خواستار کاهش تنش در منطقه شد. اما فراتر از هرگونه اقدامی از سوی ایران، فضای خاورمیانه همچنان ملتهب است؛ چراکه اسرائیل به عملیات مرگبار خود در لبنان ادامه داده و همچنان در حال کشتن غیرنظامیان و زنان و کودکان است. در غزه نیز به‌نظر می رسد پایانی برای جنگ، توافق و آتش بس و آزادی اسرا دیده نمی شود.

از دیدگاه نویسنده، توافق بر سر آتش‌بس در غزه آن هم تنها چند روز مانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 در آمریکا، ناتوانی بایدن و هریس را در ایجاد ثبات در منطقه به یک مسئولیت جدی سیاسی تبدیل می‌کند.

سی‌ان‌ان خاطرنشان می کند که وضعیت جاری در منطقه، آن چیزی نبود که دولت آمریکا در آستانه انتخابات انتظارش را داشته باشد.

در این میان مقامات آمریکایی معتقدند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، انگیزه چندانی برای پایان عملیات چندجانبه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده ندارد و بسیاری بر این باورند که وی دونالد ترامپ را متحد خود می بیند.

بایدن نیز روز شنبه در سخنانی اظهار داشت که از تماس منظم ترامپ با نتانیاهو پس از حمله پهپادی حزب الله به خانه این رهبر اسرائیلی، «تعجب نکرده است».

از سوی دیگر، هریس تلاش کرده است با ارائه شواهد اندک، رای دهندگان را قانع سازد که در صورت پیروزی، رویکرد متفاوتی از بایدن در پیش می گیرد. وی در پاسخ به سوال یکی از رای دهندگان در پنسیلوانیا در مورد اینکه چگونه می توان «اطمینان حاصل کرد که فلسطینی دیگری در نتیجه بمب های تامین شده با دلارهای مالیاتی ایالات متحده جان خود را از دست ندهد»، دوباره به توافق آتش بسی که هنوز به سرانجام نرسیده، اشاره کرد.

اما این پاسخ ها نتوانسته رای دهندگان عرب آمریکایی را متقاعد کند که از هریس حمایت کنند.

عبدالله حمود شهردار دموکرات شهر دیربورن از ایالت میشیگان که میزبان بیشترین جمعیت آمریکایی‌های عرب تبار است، این هفته از حمایت از هر نامزدی خودداری کرد و به جای آن ساکنان را تشویق کرد که «به وجدان اخلاقی خود رای دهند».

به اذعان نگارنده، سفر هفته جاری آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به سراسر منطقه نیز شاهدی بر ناکارآمد بودن تلاش های دولت بایدن در آزادی اسرا و آتش بس بود.

سی‌ان‌ان در پایان یادآور شده است: بایدن ماه‌هاست که بدون موفقیت تلاش می‌کند تا نتانیاهو را برای رسیدن به توافقی تحت فشار بگذارد که به جنگ غزه پایان دهد، توافقی که به باور رئیس‌جمهوری آمریکا می تواند از التهاب در خاورمیانه بکاهد. اما نتانیاهو نقریبا با تمامی تلاش های کاخ سفید مخالفت ورزیده و منجر به ناامیدی بسیار و دوره‌های طولانی سکوت با بایدن شده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *