سوزان رایس: ترامپ مماشات کننده و تسلیم شونده است

سوزان رایس: ترامپ مماشات کننده و تسلیم شونده است
خلاصه اخبار

مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید با انتقاد از دستور کار سیاست خارجه دونالد ترامپ او را یک «مماشات کننده» مشابه با «نِویل چمبِرلین»، نخست وزیر اسبق بریتانیا در زمان جنگ جهانی دوم که با آدولف هیتلر مماشات کرد، خواند.

به گزارش ایسنا، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید در دولت دوم «باراک اوباما»، در مصاحبه‌ای گفت: «ما باید برای مولفه‌های اساسی امنیت ملی که آمریکا به آنها نیاز دارد قدرتمند بوده، کنار متحدانمان بایستیم و از ارزش‌هایمان حمایت کنیم و باید نشان دهیم نسبت به آنچه می‌گوییم جدی هستیم. اینها مسائل بسیار اساسی هستند که هرگز به طور جدی زیر سوال نرفته‌اند. و بعد دونالد ترامپ می‌آید که واقعا می‌توان او را نویل چمبرلین حزب جمهوریخواه خواند.»

سوزان رایس از دونالد ترامپ به دلیل ادعاهایش درباره جنگ اوکراین به عنوان یک فرد «تسلیم شونده» یاد کرد.

با وجود آنکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین 9 روز پیش به دیدار ترامپ رفت اما روابط آنها در گذشته پر تنش بوده است. در سال 2019 ترامپ در یک گفتگوی تلفنی جنجالی زلنسکی را تحت فشار گذاشت تا تحقیقاتی را درباره «جو بایدن»، رقیب انتخاباتی او در سال 2020، و پسرش «هانتر بایدن» از بابت اتهام فساد در ازای ارائه 400 میلیون دلار کمک نظامی به کی‌یف به جریان بیندازد. این گفتگوی تلفنی بعدا باعث استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا شد.

سوزان رایس درباره ترامپ اظهار کرد: «او یک مماشات کننده و یک فرد تسلیم پذیر است. ما این را در رویکرد او در قبال اوکراین می‌بینیم.»

ترامپ بعد از دیدار 9 روز پیش خود با زلنسکی به تعریف و تمجید از روابطش هم با رئیس جمهور اوکراین و هم با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه پرداخته و ادعا کرد می‌تواند بر این مبنا «خیلی سریع» میانجی‌گری برای پایان جنگ اوکراین کند.

سوزان رایس در ادامه انتقاداتش از ترامپ گفت: «او در برابر شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و بسیاری دیگر سر خم می‌کند.»

به نوشته وبگاه «هیل»، ترامپ نسبت به بایدن کمتر تمایل خود را برای متعهد شدن به کمک به تایوان در هر گونه تقابل نظامی احتمالی با چین نشان داده است. با این وجود ترامپ و مشاوران سیاست خارجی اوایل سال جاری میلادی تهدید کردند در صورتی که او در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال به پیروزی برسد سیاست‌های تهاجمی‌تری در قبال چین به تصویب برسانند.

سوزان رایس گفت، چشم‌انداز رسیدن مجدد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا باعث شده که او و بیش از 700 تن دیگر از رهبران امنیت ملی 2 حزب اصلی آمریکا مدتی پیش بعد از انصراف بایدن از رقابت انتخاباتی، با امضای نامه‌ای سرگشاده از «کامالا هریس»، نامزد کنونی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2024 حمایت کنند.

او گفت: «به همین دلیل بود که بیش از 700 دموکرات، جمهوریخواه و مستقل ورهبران ارشد امنیت ملی آمریکا با همدیگر با دونالد ترامپ مخالفت و از کامالا هریس حمایت کردند. او روحیه و تجربه برای تبدیل شدن به یک فرمانده موثر کل قوای آمریکا را دارد.»

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *