سود ۲۵ هزار میلیارد تومانی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از عرضه خودرو در بورس

سود ۲۵ هزار میلیارد تومانی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از عرضه خودرو در بورس
خلاصه اخبار

این روزها که بازار خودرو با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند، تغییر شیوه قیمت‌گذاری و عرضه محصولات شرکت‌های جاده مخصوص  در بورس کالا دوباره به سرخط خبرها آمده است.

در چنین شرایطی عرضه دوباره خودرو در بورس کالا و تالار نقره‌ای آن ازسوی خودروسازان و اهالی بازار سرمایه زمزمه می‌شود.این درحالی است که تجربه عرضه خودرو در بورس نشان می‌دهد در مقطع کوتاهی از سال 1401 که پای خودرو به بورس کالا باز شد، نه تنها مصرف‌کنندگان که تولیدکنندگان نیز از اتفاق سود بردند.

در واقع با این اتفاق خودروسازان که سال‌ها با زیان روبه‌رو بودند، توانستند با عرضه خودرو در بورس بخش قابل‌توجهی از زیان خود را جبران کنند. همچنین عرضه خودرو در بورس کالا موجب شد بساط دلالان و واسطه‌گران برچیده شود و سود ناشی‌از عرضه خودرو در بورس به جیب مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برود. اما با توقف عرضه خودرو در بورس بار دیگر، کسب و کار دلالان رونق گرفت و قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفتند. این درحالی است که ارزش معاملات خودرو در بورس کالا در سال 1401 معادل 416 همت بوده است. همچنین مجموع منافع حاصله برای تولیدکنندگان و خریداران نهایی 254همت، سود تولیدکنندگان 158همت، سود خریداران نهایی 96همت و درآمد مازاد شناسایی‌شده برای دولت از طریق مالیات بر ارزش افزوده 14همت بوده است.

در عین حال، این آمارها نشان می‌دهد، در سال 1401 معادل 68هزار دستگاه انواع مختلف خودرو در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که از حیث تعداد، این میزان عرضه کمتر از 7درصد از کل فروش خودروی تولیدی سال 1401 است.

در عین حال، میزان فروش خودرو در این بازه زمانی تنها در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو بیش‌از 990 هزار دستگاه بوده است. با این تفاسیر، با توجه به منافعی که عرضه خودرو برای تولیدکنندگان و خریداران نهایی در برداشته، باز شدن دوباره پای خودرو به بورس، ضمن کوتاه کردن مسیر و شفاف شدن معاملات، قیمت‌ها را نیز منطقی کرده و به نوعی جلوی افزایش قیمت را خواهد گرفت.

با این وجود، باید دید آیا با توجه به تجربه موفق عرضه خودرو در بورس، صف‌های سه‌ساله متقاضیان برای دریافت خودرو با قیمت منطقی کوتاه می‌شود و بار دیگر راه ورود خودرو به بورس باز می‌شود یا مصرف‌کنندگان همچنان باید خودرو را با قیمتی بالاتر از نرخ واقعی خریداری کنند و تولیدکنندگان بار زیان ناشی‌از تصمیمات نادرست را به دوش بکشند.

منبع: اخبار خودرو