سوالکنندگان شورا از پاسخهای شهردار راضی نشدند/ شهردار تهران وزارت کشور را به بدعهدی محکوم کرد
زاکانی گفت: نباید کوتاهی دستگاههای دیگر را به گردن شهرداری بیندازیم. در واقع سوال مطرحشده از اساس اشتباه است چراکه اجرایی شدن طرح هیچگاه جزو وظایف شهرداری نبوده و نیست و ما هم هیچوقت مدعی ساختوساز نبودهایم.
بالاخره بعد از مدتها پیگیری اعضای شورای شهر، برای حضور شهردار تهران در صحن علنی شورا و پاسخ به سوالات برخی اعضا، علیرضا زاکانی امروز به شورای شهر رفت تا به دو سوال اعضا در مورد ساختوساز در شهر تهران و مفقود شدن ونهایی که برای تهران خریداری شده بودند پاسخ دهد.
هرچند شهردار تهران سعی داشت با سیاسی خواندن سوالات اعضای شورای شهر خود را از تقصیراتی که متوجهش بود مبرا کند اما در نهایت باز هم اعضای سوالکننده از پاسخهای شهردار راضی نبودند.
وظیفه شهرداری ساخت مسکن نیست، شهردار نباید پاسخگو باشد
سوال اول را سوده نجفی، عضو شورای شهر، درباره علت عدم انجام و پیشرفت عملیات ساخت 200 هزار ساختمان مسکونی در شهر تهران مطرح کرد. سوالی که باعث شد زاکانی قبل از پاسخ دادن، آن را یک بیانیه سیاسی بخواند تا طرح پرسش از شهردار؛ اما او در ادامه اعلام کرد ساخت مسکن وظیفه شهرداری نیست و این وزارت مسکن و شهرسازی است که باید در این زمینه پاسخگو باشد.
زاکانی تاکید کرد: شهرداری تنها نقش تسهیلگر دارد و نمیتواند طبق قانون اجراکننده باشد. ما وظیفه داشتیم شرایط را برای ساخت مسکنها آماده کنیم که این کار را انجام دادهایم ولی اینکه چرا وزارت مسکن و شهرسازی بخش مربوط به خود را انجام نداده و تعلل کرده پاسخ آن را ما نمیتوانیم بدهیم.
شهردار تهران ادامه داد: اینکه شهرداری با تشکیل قرارگاه جهادی مسکن سعی کرد ساخت مسکن در تهران را تسهیل کند و قیمتهای نجومی را کاهش دهد مسالهای است که به آن افتخار میکنیم. ما تفاهمنامه 576 هزار واحد مسکن را امضا و نزدیک به 300 هزار واحد را عملیاتی کردیم.
شهردار تهران سوال عضو شورای شهر را اشتباه خواند
او توضیح داد: ما مراحل ابتدایی از تعیین زمین تا صدور پروانه ساخت را به انجام رساندهایم و به این کار خود افتخار میکنیم اما شروع شدن این پروژهها به مجریهای آنها بستگی دارد. در واقع این وزارت راه و شهرسازی است که باید ساختوساز را آغاز کند و این بخش ماجرا به شهرداری ارتباطی ندارد.
زاکانی افزود: نباید کوتاهی دستگاههای دیگر را به گردن شهرداری بیندازیم. در واقع سوال مطرحشده از اساس اشتباه است چراکه اجرایی شدن طرح هیچگاه جزو وظایف شهرداری نبوده و نیست و ما هم هیچوقت مدعی ساختوساز نبودهایم بلکه به عنوان تسهیلگر تمامی مراحلی را که باید به انجام میرساندیم با موفقیت پشت سر گذاشتهایم.
شهردار تهران همچنین با اشاره به ساخت چهار هزار و 500 واحد مسکونی برای آتشنشان، آن را افتخار مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: برای سایر مشاغل وابسته به شهرداری نیز کارهایی انجام داده و انجام خواهیم داد. یکی دیگر از کارهای خوب مدیریتی ما در کمیسیون ماده 5 و اقدامات انجامشده برای دهونک، مردآباد، اسلامآباد، نفرآباد و دیگر بخشهاست. در اسلامآباد با مشارکت بنیاد مستضعفان فاجعهای 40ساله جمع شده است.
سرنوشت نامعلوم ونهای ارائهشده از سوی وزارت کشور به شهرداری
در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با طرح سوالاتی در مورد صحت و سقم اخبار منتشرشده درباره مفقود شدن ونهایی که برای برگزاری مراسم اربعین اعزام شده بودند و مشکل بیمه نبودن ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز، از شهردار تهران توضیح خواست.
هاشمی تشکر با بیان این مطلب که وزارت کشور در سال 1401 تعداد پنج هزار دستگاه ون را در اختیار شهرداریهای کل کشور قرار داد و شهرداری تهران نیز از این میزان 630 دستگاه دریافت کرد و شهردار هم در آبانماه همان سال از این ونها رونمایی کرد اما متاسفانه تاکنون هیچ کدام از این ونها در سیستم حملونقل عمومی پایتخت استفاده نشده یا مورد بهرهبرداری غیراصولی قرار گرفتهاند، خواست تا شهردار تهران به این شائبههای ایجادشده پاسخ دهد.
او همچنین از علیرضا زاکانی پرسید وقتی ونها به شهرداری تحویل داده شدند قرار بود طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور، ونها به سازمان تاکسیرانی کشور تحویل داده شوند اما نهتنها این اتفاق رخ نداد که ونهای مورد بحث به دو شرکت «گسترش فناوری کاشان تجارت» و شرکت «خدمات الکترونیک پارس شهروند» که موضوع فعالیت هر دو شرکت امور مرتبط با سختافزار و نرمافزار رایانه بوده و فاقد مجوز از سازمان تاکسیرانی هستند، سپرده شده است. دلیل اتفاق چیست؟
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر در پایان از شهردار تهران پرسید: میزان درآمدها و هزینههای ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابهجاشده با این ناوگان طی دو سال از واگذاری چقدر بوده است و این فعالیتهای هرچند اندک تحت نظر چه واحدی از واحدهای شهرداری صورت گرفته است؟
شهردار تهران باز هم پایه سوالات را نادرست خواند
علیرضا زاکانی قبل از پاسخ به سوالات هاشمی تشکری اعلام کرد پایه سوالات رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران درست نیست.
او گفت: اول اینکه وزارت کشور به طور کامل به تعهدات خود در زمینه تحویل ونها عمل نکرد و همین امر موجبات بروز مشکلات در این زمینه را برای ما فراهم آورد و از سوی دیگر این ونها یکی از ابزارهای رویکرد شهرداری در استفاده از فناوری بود که ما از ابتدای حضور خود بنای استفاده از آن را داشتیم. شاتل تاکسی یکی از برنامههای شهرداری برای استفاده از فناوری در حملونقل عمومی بود.
شهردار تهران اضافه کرد: ما شرایطی را فراهم کردیم که شرکت تاکسیرانی با شرکتی که دارای این امکانات است قرارداد ببندد و ونهای مزبور را به این برنامه وارد کند و البته اولین جایی هم که قرار شد به طور آزمایشی امتحان شود، استفاده از این ونها در پیادهروی اربعین بود. قرار بر این شد که بعد از این مراسم ما بتوانیم از این امکان در داخل شهر استفاده کنیم. در واقع تاکسی شاتل این امکان را به شهروندان میدهد که به جای ایستادن کنار خیابان با استفاده از نرمافزار جای خود را در تاکسی رزرو کنند و راس ساعت مقرر سوار ماشین شوند.
شهردار تهران وزارت کشور را به بدعهدی محکوم کرد
زاکانی در ادامه گفت: بر اساس مدارک موجود، ما در دو مرحله 252 ون را از وزارت کشور دریافت کردیم و در نهایت وقتی برای بقیه ونها پیگیری کردیم به ما گفتند خبری از 630 ون نیست و دیگر قرار نیست در این رابطه ماشینی به شهرداری تحویل داده شود.
او در پایان افزود: در واقع این اعضای شورای شهر هستند که باید شهرداری را در احقاق حقوق خود یاری کنند چراکه بسیاری از کارها وقتی از تریبون شورای شهر مطرح میشود سهلتر پیش میرود و در این زمینه هم شما باید به همراه شهرداری از وزارت کشور بخواهید که پاسخگو باشد.
رضایت اعضای شورا از پاسخهای شهردار
در نهایت جلسه پرسش از شهردار در حالی به پایان رسید که هرچند دو فرد سوالکننده چندان از جوابهای شهردار قانع نشدند و ابراز رضایت نکردند اما کلیه اعضای شورای شهر به مدد حضور رئیس شورا رضایت خود را از پاسخهای شهردار تهران اعلام کردند تا این جلسه با مهر «پایان خوش» به اتمام برسد.
منبع: تجارت نیوز