سهم ونهای الکتریکال از بازار خودروهای برقی به ۷.۷ درصد رسید
در ۹ماهه اول سال ۲۰۲۴، فروش ونهای جدید اتحادیه اروپا ۸.۵ درصد افزایش یافت که میتوان آن را نتیجهای از رشد در چهار بازار کلیدی اتحادیه اروپا شامل اسپانیا، آلمان، ایتالیا و فرانسه دانست.
آلایندگی زیستمحیطی در سالهای اخیر، کشورهای پیشرفته و خودروسازان را بر آن داشته تا در مسیر کاهش این آلودگیها، خودروهایی را طراحی کنند که در کنار مصرف سوخت پایینتر، ذرات معلق کمتری را هم به هوای شهرها و کشورها وارد کنند. بعد از طراحی مدلهای هیبرید و هیدروژنی اما این خودروهای الکتریکی بودند که توانستند به محبوبیت بیشتری در بازارهای جهانی دست یابند. بازارهای اروپا نیز بعد از وضع قوانین حذف مدلهای دیزلی تا سال 2050، یکی از بزرگترین بازارهای پذیرای تجاریهای الکتریکی بوده است.
بر همین اساس، بعد از گذر از هر فصل، آمار تقاضا و فروش تجاریهای برقی در این کشورها اعلام میشد. بهتازگی نیز آمار ثبتنام خودروهای تجاری جدید با پیشرانههای الکتریکی در بازارهای اتحادیه اروپا نشان میدهد که وضعیت تقاضا در بازار ونها و باریهای الکتریکی کاهشی بود. این در حالی است که بازار اتوبوسها به دلیل حمایت دولتها، توانسته است رشد مثبتی را در مدلهای پاک رقم بزند.
سهمخواهی ونهای الکتریکی از بازار برقیها
در 9ماهه اول سال 2024، فروش ونهای جدید اتحادیه اروپا 8.5 درصد افزایش یافت و به یکمیلیون و 170هزار و 310 دستگاه رسید که میتوان آن را نتیجهای از رشد در چهار بازار کلیدی اتحادیه اروپا دانست.
در بازار ونها، اسپانیا با رشد قابل توجه 16.7 درصد، آلمان با 8.2 درصد، ایتالیا با 7.3 درصد و فرانسه با 5.8 درصد در رتبههای اول تا چهارم قرار گرفتند. اما دیزل انتخاب ارجح برای خریداران جدید ون اتحادیه اروپا در سه فصل اول سال 2024 باقی ماند. فروش مدلهای دیزلی در بازار ونها با افزایش 10.6 درصدی به 989هزار و 975 دستگاه رسید و سهم بازار 84.6 درصدی را حفظ کرد. سهم مدلهای بنزینی نیز با کسب 6.1 درصد، بدون تغییر قابل توجهی نسبت به دوره قبل، تثبیت شد.
درمقابل، ونهای تمامالکتریکی کاهش شدید 12.8 درصدی را تجربه کردند و 5.7 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند که نسبت به 7.1 درصد در سال گذشته کاهش یافت. فروش ونهای پلاگین-هیبرید نیز 4.3 درصد کاهش یافته و اکنون 2 درصد از بازار را تشکیل میدهد. بر این اساس، میتوان گفت؛ ونهای الکتریکال اعم از فولالکتریک و پلاگین-هیبرید درمجموع سهم 7.7 درصدی را از بازار خودروهای برقی و هیبرید به خود اختصاص دادهاند.
آلمان و دانمارک؛ پیشتاز استفاده از باریهای الکتریکی در اروپا
از سوی دیگر آمارهای منتشرشده در مورد کامیونهای جدید در اتحادیه اروپا نشان میدهد این بازار شاهد کاهش 7.5درصدی در این بخش بودهاند که درمجموع از ژانویه تا سپتامبر فروش این خودروها را به 249هزار و 708 دستگاه رسانده است. این کاهش بیشتر مربوط به افت 9.5درصدی مدلهای سنگین در این بازار بوده است و به نظر میرسد بازار مدلهای نیمهسنگین رشد اندک 3درصدی مواجه شدهاند. اگرچه اسپانیا و ایتالیا به ترتیب با افزایش 12 و 2.1 درصد روند مثبت داشتهاند، اما این بازار در آلمان و فرانسه به ترتیب با افت منفی 7 و منفی 4.3 درصدی مواجه شده است.
از نظر نوع پیشرانه نیز آماره نشان میدهند که کامیونهای دیزلی همچنان در 9ماهه سال 2024 به تسلط خود بر بازار ادامه دادند و 95.3 درصد از ثبتنامهای جدید اتحادیه اروپا را تشکیل دادهاند. این در حالی است که این خودروها نسبتبه مدت مشابه سال گذشته کاهش 7.3درصدی را تجربه کردهاند.
ثبتنام کامیونهای شارژی الکتریکی نیز 6.6درصد کاهش یافت و سهم بازار مانند سال گذشته روی عدد 2.2درصد ثابت بود. نتایج برای مدلهای قابلشارژ الکتریکی در سراسر کشورها متفاوت بود؛ درحالیکه بازارهای آلمان و دانمارک به ترتیب 56.8درصد و 22.3درصد رشد داشتند، اما فرانسه و هلند کاهش 58.4 و 52.7درصدی را در بخش باریهای الکتریکی ثبت کردند.
اقبال اتوبوسهای الکتریکی در بازارهای کلیدی اروپا
بخش دیگری از این آمارها به بررسی وضعیت خودروهای مسافری سنگین در بازارهای اتحادیه اروپا پرداخته است. فروش اتوبوس نسبت به سه فصل اول سال 2023، تا 16درصد افزایش یافته و در مجموع به 27400 دستگاه رسیده است. همه بازارهای اصلی، بهویژه اسپانیا و ایتالیا به ترتیب رشد 21.8 و 21درصدی را ثبت کردند.
ثبتنام اتوبوسهای شارژی جدید اتحادیه اروپا از ژانویه تا سپتامبر 2024 به میزان 28.7 درصد رشد کرد و سهم بازار از 14.3 درصد به 15.9 درصد افزایش یافت. در این میان، آلمان بزرگترین بازار از نظر حجم شد و 11.4 درصد رشد کرد، درحالیکه ایتالیا 72.9 درصد رشد را ثبت کرد و سومین بازار بزرگ برای این نوع خودروهای الکتریکی شد. از سوی دیگر، بازار فرانسه با ثبت 514 دستگاه 10.8درصد کاهش یافت.
فروش اتوبوسهای هیبرید نیز 13.2درصد کاهش یافته و اکنون به 9.5درصد سهم از بازار رسیده است. درمقابل، ثبتنام اتوبوسهای دیزلی 19.4 درصد افزایش یافت و سهم بازار آنها به 66.6 درصد افزایش یافت که 1.9درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت.
منبع: اخبار خودرو