سن ۶۵ درصد ناوگان مسافری کشور از فرسودگی گذشته است

سن ۶۵ درصد ناوگان مسافری کشور از فرسودگی گذشته است
خلاصه اخبار

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان این‌که در ۹ماهه امسال، ۱۰۳میلیون و ۵۳۰هزار مسافر از طریق ۱۰میلیون و ۸۷۲هزار سفر در سطح محورهای مواصلاتی بین‌شهری جابه‌جا شده‌اند، گفت: بیش‌از ۷۸هزار وسیله‌نقلیه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی در بخش مسافری کشور فعال است که از این تعداد، حدود ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس، ۳۰هزار و۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ۳۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه سواری کرایه در حال فعالیت هستند.

مسئولان پلیس راهور در زمینه فعالیت این ناوگان برای جابه‌جایی مسافر در سطح کشور نکات مهمی را یادآور شده‌اند که در ادامه برخی از آنها را مرور می‌کنیم.

انجام 93 درصد جابه‌جایی‌ مسافر از طریق حمل‌ونقل زمینی

رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از اینکه سن 65درصد ناوگان مسافری کشور از فرسودگی گذشته است در حالی که 93درصد جابه‌جایی مسافر از طریق حمل‌ونقل زمینی انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته، 2045 نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند و با وجود کاهش 6درصدی در تعداد فوتی‌ها در 9‌ماهه سال 1403 نسبت‌به سال گذشته، هنوز این آمار بسیار بالاست زیرا درنهایت عدد فوتی‌ها در پایان سال به 19 هزار نفر می‌رسد که همچنان رقم بسیار نگران‌کننده‌ای است.

سیدتیمور حسینی با بیان اینکه تصادفات جاده‌ای نتیجه یک عامل خاص نیست، بلکه نتیجه‌ مجموعه‌ای از عوامل مختلف است، ادامه داد: سوانح رانندگی اغلب به دلیل ترکیبی از عوامل انسانی مانند وضعیت وسیله‌نقلیه، شرایط راه، قوانین و مقررات، مسائل فرهنگی و آموزشی و عوامل اقتصادی رخ می‌دهند و هر یک از این عوامل به نوعی در وقوع تصادفات نقش دارند و مشکلات در هر بخش می‌تواند زمینه‌ساز بروز تصادف شود.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال شرایط جاده و راه در وقوع تصادف اتوبوسی که مشمولان وظیفه را از شهر محل سکونت به پادگان مرکز آموزش جابه‌جا می‌کرد، نقش کلیدی داشت و پلیس دو یا سه مرتبه در گزارشی خواستار اصلاح آن نقطه از جاده و رفع مشکلات شد و این موضوع نشان می‌دهد کیفیت زیرساخت‌های جاده‌ای و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه می‌تواند تاثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات داشته باشد.

حسینی با اشاره به نقش موثر مسائل اقتصادی در سوانح جاده‌ای، افزود: رانندگان حمل‌ونقل عمومی به‌ صورت کارکردی دستمزد دریافت می‌کنند؛ یعنی فشارهای اقتصادی باعث می‌شود رانندگان ساعات استراحت خود را کاهش دهند و به طور مداوم در جاده باشند تا درآمد بیشتری کسب کنند؛ هرچند ابزارهای کنترلی برای نظارت بر عملکرد رانندگان وجود دارد اما بسیاری از رانندگان به دلیل عدم برخورداری از سیستم‌های حمایتی و قانونی کافی تنها به فکر افزایش کارکرد برای دریافت درآمد بیشتر هستند و در این راستا جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

رئیس پلیس راهور فراجا، فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل عمومی را از دیگر عوامل بروز تصادفات دانست و گفت: متاسفانه حدود 65درصد ناوگان مسافری کشور از سن فرسودگی گذشته‌اند و نیاز به نوسازی دارند و این مهم یکی از ضروریات جدی کشور است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در مورد تمام مولفه‌های تاثیرگذار در تصادفات باید اقدامات جامعی صورت بگیرد تا بتوان نسبت‌به کاهش فوتی‌های ناشی‌از سوانح خوشبین بود، ادامه داد: به‌طور کلی، آمار تصادفات در کشور نگران‌کننده است.

در این رابطه در سال 1402، در مجموع 2045 نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند و با وجود کاهش 6درصدی در تعداد فوتی‌ها در 9‌ماهه سال 1403 نسبت به سال گذشته، هنوز این آمارها بسیار بالاست زیرا در نهایت عدد فوتی‌ها در پایان سال به 19‌هزار نفر می رسد.

حسینی یادآور شد: باید با برنامه‌ریزی مناسب توسط دولت و اختصاص بودجه مناسب برای کاهش تصادفات و بهبود ایمنی حمل‌ونقل زمینی گام برداشت. حمل‌ونقل ما زمین‌پایه است به‌گونه ای که بیش‌از 93درصد جابه‌جایی‌ها در کشور از طریق حمل‌ونقل زمینی انجام می‌شود بنابراین باید بودجه کافی به این مهم اختصاص یابد تا بتوان به کاهش چشمگیر تصادفات امیدوار بود و از جان افراد محافظت کرد.

ممکن است پروانه فعالیت شرکت متخلف برای همیشه لغو شود

چندی پیش سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از افزایش تصادفات ناوگان اتوبوس مسافربری بین‌شهری خبر داد و اعلام کرد: متاسفانه این حوادث موجب کشته و مجروح‌شدن تعدادی از هموطنان شده است.

وی با اشاره به بارش‌ها و لغزندگی سطح جاده‌ها افزود: در نخستین بارندگی‌ها به دلیل وجود ذرات روغن و آثار باقیمانده روی جاده، لغزندگی افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی، رانندگان باید آمادگی و احتیاط بیشتری داشته باشند تا از وقوع حوادث جلوگیری شود.

سرهنگ شیرانی تاکید کرد: رانندگی با سرعت پایین‌تر از حد مجاز تعیین‌شده در تابلوها و رعایت سرعت مطمئنه، به‌ویژه در جاده‌های بارانی، بسیار ضروری است. متاسفانه برخی رانندگان، بدون توجه به شرایط نامناسب جوی اصرار دارند در زمان مشخصی به مقصد برسند که همین موضوع می‌تواند خطرات جدی به‌دنبال داشته باشد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، همچنین بر لزوم مسئولیت‌پذیری بیشتر رانندگان اتوبوس‌ها تاکید کرد و افزود: بی‌احتیاطی و عدم رعایت مقررات رانندگی، از عوامل اصلی بروز این حوادث است. رانندگان باید درک کنند جان مسافران امانتی گرانبها نزد آنهاست و مسئولیت این امانت نیازمند توجه و دقت بیشتری است.

سرهنگ شیرانی افزود: قانون‌گذار، مسئولیت نظارت بر عملکرد رانندگان را برعهده مدیران شرکت‌های مسافربری قرار داده است. طبق تبصره‌یک ماده 31 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389، شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل بار و مسافر در قبال تخلفات ایمنی و تصادفات ناوگان خود مسئولیت دارند. در صورت وقوع تخلفات منجر به تصادفات جرحی یا فوتی، پروانه فعالیت شرکت یا مئسسه متخلف ممکن است از یک‌ماه تا یک سال تعلیق شده و در صورت تکرار، برای همیشه لغو شود.

وی در پایان از رانندگان و مدیران شرکت‌ها خواست با رعایت دقیق مقررات و تعهد به وظایف خود، نقش موثری در ارتقای ایمنی سفرهای بین‌شهری ایفا کرده و از وقوع حوادث تلخ جلوگیری کنند.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *