سقف قیمت احتمالی دلار کجاست؟

سقف قیمت احتمالی دلار کجاست؟
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات غیررسمی روز گذشته همچنان در میانه‌های کانال ۶۳ هزار تومانی نوسان کرد. بررسی نمودار قیمت این ارز گویای آن است که نرخ دلار زیر مرز ۶۴ هزار تومانی درحال نوسان است و تنها تلاش شاخص ارزی جهت عبور از رقم ۶۴ هزار تومان ناموفق بوده است. درنتیجه به عقیده تحلیلگران سقف کوتاه‌مدت قیمت دلار آزاد می‌تواند بازه ۶۳ هزار و ۹۰۰ تا ۶۴ هزار تومان باشد.

Untitled-5 copy

بازیگران بازار ارز در روزهای اخیر شاهد نوسان قیمت دلار آزاد در کانال 63 هزار تومانی بودند. به‌نظر می‌رسد با توجه به اخبار ضد و نقیض دو هفته گذشته، و کشمکش نیروهای عرضه و تقاضا در بازار، قیمت تعادلی این روزهای دلار در نیمه کانال 63 هزار تومانی باشد. مشاهدات حاکی از آن است که در روزهایی پرریسک بازار قیمت دلار آزاد، به عنوان شاخص بازار ارز، از مرز قیمت 64 هزار تومانی فراتر نرفته است. البته در معاملات فردایی روزهای پایانی هفته گذشته فعالان بازار اقدام به نرخ‌دهی دلار در پله‌های نخست کانال 64 هزار تومانی کردند که با شروع بازار نقدی در روز شنبه این رشد قیمت به سرعت جبران شد و نرخ به کانال پایین‌تر بازگشت.

همچنین به عکس، در روزهایی که اخبار مثبت منتشر شده است نیز نرخ ارز مذکور از نیمه کانال 62 پایین‌تر نیامده است. محدود شدن دامنه نوسان دلار در بازه 62 هزار و 500 تا 63 هزار و 900 تومان سیگنال رنج‌ شدن بازار با شرایط جدید را مخابره می‌کند. به‌طورکلی بررسی روند بازار ارز در سال جاری گویای آن است که نرخ‌ها در 3 حالت متفاوت قرار داشته‌اند. در نمودار قیمت دلار آزاد مشاهده می‌شود که در روزهای پرریسک رنج دلار در کانال‌های 63 تا 64 هزار تومانی بوده است. در روزهای کم ریسک(عمده معاملات سال جاری) نرخ اسکناس آمریکایی در بازه 58 تا 60 هزار تومان رنج بوده است و اکنون به‌نظر می‌رسد کانال‌های 62 و 63 هزار تومانی نیز بازه نوسان قیمت دلار در روزهایی است که دو نیروی متضاد در بازار وجود دارد. البته باید گفت که از نظر کارشناسان شرایط حال حاضر بازار بسیار شکننده است. به عقیده این افراد درصورتی که هر یک از نیروهای حال حاضر تقویت شود بازار به سمت رنج بالاتر یا پایین‌تر حرکت خواهد کرد.

چهارشنبه مثبت بازار ارز

دیروز چهارشنبه 25 مهر ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. اسکناس دلار آزاد که در معاملات سه‌شنبه افت ارزش 350 تومانی را تجربه کرده بود در معاملات عصر دیروز به همین میزان رشد کرد و مجددا در نرخ 63 هزار و 450 تومان به‌فروش رسید. اسکناس یورو نیز به همین میزان رشد کرد و از رقم 68 هزار و 800 تومان به رقم 69 هزار و 150 تومان رسید. همچنین اسکناس دلار در معاملات رسمی روز گذشته نیز به روند افزایشی خود ادامه داد و با رشد ارزش 74تومانی در رقم 50 هزار و 186 تومان ثبت شد.

بازار سکه قصد توقف ندارد

قیمت سکه طلا طرح جدید مجددا از مرز 50 میلیون تومان عبور کرد. قیمت این کالای سرمایه‌ای در هفته‌های گذشته به‌واسطه رشد ارزش طلا در معاملات جهانی و همچنین افزایش قیمت دلار، روی قله تاریخی خود پیش‌ می‌راند. در روزهای ابتدایی هفته نرخ سکه روی مرز روانی 50 میلیون تومانی معامله‌ شد. در بازار روز میانی هفته قیمت شاخص مذکور مجددا به کانال 49 بازگشت. اما هم‌اکنون مشاهده می‌شود که سکه طلا طرح جدید با دورخیز خود نه‌تنها از مرز 50 میلیون تومانی گذر کرد. بلکه در این کانال پیش‌راند و به نیمه آن رسید. روز گذشته هر قطعه سکه طلا طرح امامی با حدود 850 هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز گذشته در رقم 50میلیون و 670 هزار تومان معامله شد. نیم و ربع‌سکه نیز با رشد قیمت‌های 500 و 200 هزار تومانی به ترتیب در ارقام 27 میلیون و 500 هزار تومان و 17 میلیون و 900 هزار تومان معامله شدند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *