سرپرست شرکت واحد از ترددهای غیرمجاز در خطوط ویژه انتقاد کرد
در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان برای این که وسایل حملونقل عمومی بتوانند سرعت بیشتری نسبت به خودروهای شخصی داشته باشند و مردم به استفاده از آنها ترغیب شوند، خطوط ویژهای برای تردد این خودروها در نظر گرفته شده است.
در تهران نیز از سال 1386 اولین خط بیآرتی احداث شد. البته خودروهای امدادی و امنیتی دارای مجوز هم از این خطوط برای سرعت بیشتر در امدادرسانی استفاده میکنند. با وجود جریمه خودروهای واردشده به خط ویژه اما هر روز شاهد ورود خودروها و حجم انبوهی از موتورسیکلتها به خطوط ویژه در شهر تهران هستیم که این امر مشکلات زیادی را ایجاد میکند. در ادامه این موضوع را بررسی میکنیم.
حضور گسترده موتورسواران در خطوط ویژه اتوبوس محدوده بازار
چند روز پیش رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ از مرگ راکب و سرنشین یک موتور سنگین پس از تصادف در خط ویژه خبر داد. سرهنگ رابعه جوانبخت در این باره گفت: متاسفانه بار دیگر عبور غیرمجاز وسایلنقلیه از خطوط ویژه اتوبوسهای بیآرتی حادثه آفرید.
وی افزود: شب دوم دیماه، در مسیر غرب خیابان قزوین، بعد از فرهنگسرای قرآن، یک دستگاه خودرو پژو 405 که در خط ویژه درحال تردد بوده، با یک دستگاه موتورسیکلت سنگین سوزوکی 1400سیسی برخورد میکند.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: متاسفانه این برخورد به حدی شدید بود که هم راکب و هم سرنشین موتورسیکلت هر دو جان خود را از دست دادند.
جوانبخت گفت: تردد موتورسیکلت سنگین در شهر، قطعا غیرقانونی است و هر دو این وسایل نقلیه نباید در خط ویژه تردد میکردند. اگر این دو وسیلهنقلیه از خط ویژه تردد نمیکردند، قطعا این اتفاق رخ نمیداد.
سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز از ورود موتورسواران و خودروهای شخصی به خطوط ویژه اتوبوسرانی انتقاد و این اقدام را سبب کاهش کیفیت خدماترسانی به مردم عنوان کرد.
احمد قیومی در این باره گفت: بر اساس آمار رسمی پلیس راهور، عامل 44درصد تصادفات موتورسواران هستند و جای تاسف است که روزانه و بهخصوص در معابری مانند اطراف بازار تهران شاهد حضور بسیار گسترده موتورسواران در خطوط ویژه اتوبوس هستیم.
وی ادامه داد: حضور وسایل نقلیه بدون مجوز در خطوط ویژه شرکت واحد سبب ایجاد خطر برای مردم و حتی خود سرنشینان این وسایل است بهگونهای که گاه تصادف آنها با مردم یا اتوبوسها سبب ایجاد ترافیک گسترده و معطلی مردم میشود.
قیومی همچنین افزود: همین موضوع سبب شده است مجموعه شرکت واحد در بسیاری از اوقات نتواند بر اساس زمانبندی انجامشده به مردم خدماترسانی کند. وی تاکید کرد: این وضعیت نهتنها بر عملکرد اتوبوسها تاثیر منفی میگذارد، بلکه موجب بروز تصادفات و مشکلات جدی برای رانندگان نیز میشود.
سرپرست شرکت واحد همچنین به نبود ابزار قانونی لازم برای کنترل این وضعیت اشاره کرد و گفت: رانندگان اتوبوس در این مورد با چالشهای جدی مواجه هستند و تصادفات میان وسایل نقلیه و برخورد با موانع میتواند به اختلال کامل در خطوط ویژه منجر شود.
وی ضمن قدردانی از رانندگان و شهروندانی که با رعایت قوانین به ارائه خدمات بهتر کمک میکنند، گفت: پلیس راهور زحمات فراوانی برای جلوگیری از ورود وسایل نقلیه غیرقانونی به خطوط ویژه میکشد، اما این موضوع درنهایت به فرهنگسازی بیشتری در همه بخشها نیاز دارد.
عابران؛ قربانیان تردد موتورسیکلتها در خط ویژه
چندی پیش، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نیز نسبت به پیامدها و مخاطرات ورود وسایل نقلیه غیرمجاز به خطوط ویژه اتوبوس هشدار داد. س
رهنگ علی همهخانی با اشاره به عبور غیرمجاز از خطوط ویژه اتوبوس در تهران گفت: متاسفانه در مواردی شاهد هستیم برخی راکبان موتورسیکلتها هنگامی که با ترافیک مواجه میشوند، تغییر مسیر داده و وارد خطوط ویژه میشوند؛ اقدامی که خطر وقوع تصادفات رانندگی را افزایش میدهد و ایمنی عابران پیاده را نیز با مخاطره مواجه میکند.
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه راکبان موتورسیکلتها باید بدانند خط ویژه مختص اتوبوسهای تندرو است، ادامه داد: ورود موتورسیکلت به خط ویژه اتوبوس خطرات بسیاری را برای موتورسواران و عابران پیاده ایجاد میکند. به عنوان مثال عابران پیاده با این تصور که این خطوط امن بوده و تنها اتوبوسها و خودروهای دارای چراغ گردان در آن تردد میکنند، وارد این مسیر میشوند و ممکن است با موتورسیکلتی که به سرعت درحال عبور از مسیر است، برخورد کنند.
وی با اشاره به اجرای طرحهای ترافیکی پلیس برای نظمبخشی به خطوط ویژه گفت: پلیس در ابتدا و انتهای این خطوط و برخی مواقع در وسط خط ویژه اقدام به استقرار عوامل راهنمایی و رانندگی کرده و با اینکار قصد نظم بخشی به تردد و تسهیل عبور و مرور را دارد، چرا که اگر خودروها و موتورسیکلت سواران نیز بخواهند از این مسیر استفاده کنند، دیگر معنای خط ویژه و مسیر تردد اتوبوسها معنی خود را از دست میدهد.
همهخانی با بیان اینکه قانون تردد از خطوط ویژه را تخلف محسوب کرده و برای آن جریمه در نظر گرفته است، گفت: فلسفه ایجاد خطوط ویژه، سریعتر رساندن حجم زیاد مسافران و خودروهای امدادی و عملیاتی است و تنها اتوبوسهای شرکت واحد و بیآرتی، خودروهای پلیس، اورژانس و آتشنشانی میتوانند در این خطوط تردد کنند، در همین راستا نیز تردد غیرمجاز از خط ویژه برای سایر خودروها و موتورسیکلتها جریمه به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این جریمه که ممکن است در طول یک روز و به ازای هربار تردد غیرمجاز از خط ویژه برای متخلفان نیز صادر شود، پلیس راهور با اجرای طرحهای جایگزین چون طرح موتوریار و تشدید برخورد با موتور سواران متخلف، قصد ارتقای فرهنگ ترافیک و افزایش ایمنی تردد عبور و مرور را در بین موتورسواران دارد.
منبع: اخبار خودرو