سرمایه گذاری؛ چالش اصلی واحدهای فرآوری سلستین

سرمایه گذاری؛ چالش اصلی واحدهای فرآوری سلستین

به گزارش سیگنال به نقل از اخبار فولاد، به نظر می‌رسد قانون ممنوعیت خام‌فروشی سلستین در ایران محل توجه نیست، در چنین شرایطی تولید و استخراج سلستین برای معدنداران ریسک بسیاری دارد اما اگر دولت از استخراج این کانی حمایت کند هم ریسک کار پایین می‌آید و هم معدن دار اقدام به خام فروشی محصول نمی‌کند، اما در شرایط کنونی خام‌فروشی به دلیل بازدهی زودتر بیشتر به کار استخراج‌کنندگان این ماده معدنی می‌آید و سود موردنیاز آنها را تامین می‌کند، اقدامی که در یک چشم‌انداز بلندمدت سود چندانی نصیب بخش معدن کشور نمی‌کند.

عبدالرضاحرمتی رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان خوزستان در این باره به اخبار فولاد گفت: سلستین در ایران فرآوری نمی‌شود زیرا واحدهای فرآوری چندانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید دراین زمینه سرمایه گذاری کنند، افزود: به دلیل نبود ثبات اقتصادی، سرمایه گذاری در ایران با مخاطرات بیشتری مواجه شده است.

حرمتی با اشاره به اینکه تولید در کشور نیز با مشکلات زیادی همراه است، تصریح کرد: خام فروشی آسان ترین راه فروش محصولات است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان با تاکید اینکه فرآوری سلستین در کشور انجام نمی شود، ادامه داد: این محصول به صورت خام به کشورهایی همچون چین صادر و ‍‍‍پس از فرآوری با قیمت بیشتری وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی و معدن با مشکلات ناشی از خام‌فروشی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، افزود: تا زمانی که فرآوری محصولات در ایران انجام نشود بخش معدن رونق نمی‌یابد.

حرمتی با اشاره به اینکه دولت باید از واحدهای فرآوری محصولات معدنی حمایت کند و قوانین دست‌و‌پاگیر را حذف کند، ادامه داد: تاکنون دولت هیچ اقدامی برای تشویق واحدهای فرآوری انجام نداده است.

وی ادامه داد: واحدهای فرآوری سلستین در بیابان‌ها فعال هستند، این در حالیست که باید در کنار معادن قرار بگیرند. همچنین این واحدها با مشکلاتی در تامین زیرساخت‌ها مواجه هستند و حتی آب و برق کافی در اختیار ندارند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان با تاکید براینکه واحدهای فرآوری سلستین نیازمند سرمایه‌گذاری هستند، گفت: به دلیل اینکه اقداماتی همچون دلالی و خام‌فروشی در کوتاه‌مدت سودآورهستند کسی به دنبال سرمایه‌گذاری در بلندمدت نیست.

سلستین  کانی گرانبها، دست‌نخورده و با ارزش محسوب می‌شود و پیشینه استخراج آن از معادن کشور به زمان سلطنت پهلوی باز‌می‌گردد، پس از انقلاب در سال ۷۲ استخراج و بهره‌برداری از این کانی ادامه پیدا کرد و در سال ۷۳ به صادرات رسید. در حال حاضر استخراج این محصول به حدود ۲۵۰هزارتن در سال رسیده در حالی که براساس آمار وزارت صمت ظرفیت مصرف سلستین در کشور ۲۴هزار تن در سال است، در نتیجه بخش زیادی از محصول استخراج شده به صورت خام به صادر می‌شود و سپس به صورت کربنات دوباره به ایران بازمی‌گردد و در ساخت جواهرات و زینت‌آلات، قطعات هواپیمایی، لامپ‌های کم‌مصرف، دارو و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.