زور همتی بیشتر شد/ مخالفت رئیس سازمان توسعه تجارت با سامانه نیما

زور همتی بیشتر شد/ مخالفت رئیس سازمان توسعه تجارت با سامانه نیما
خلاصه اخبار

اکوایران: در حالیکه روزهای اخیر اختلاف وزیر اقتصاد با بانک مرکزی در خصوص ارز نیمایی بالاگرفته است امروز رئیس سازمان تجارت نیز صراحتا اعلام کرد :با کلیت سیستم نیما مخالف است.

به گزارش اکو ایران به نقل از ایلنا؛ محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت، در نشستی با بازرگانان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران، به صراحت گفت: با کلیت سیستم نیما مخالفم و در تلاشم هم صادرکنندگان و هم وارد کنندکان از این سیستم خارج شوند و تلاشی برای تامین ارز بازرگانان از این سامانه نمی‌کنم.

او در واکنش به دغدغه های بازرگانان بخش خصوصی گفت : از بخش خصوصی می خواهم تا صادق باشند چرا که اختیارات من محدود است و در مواردی اختیار لازم را ندارم و ممکن است حتی نظراتم با بخش خصوصی متفاوت باشد.

او الزام بازگشت ارز به سامانه نیما را نیز اشتباه دانست و تصریح کرد که نظارت باید در جریان فرآیند تجارت انجام شود، نه در انتهای آن، تا مانع کار صادرات نشود.

به گفته وی روش کنونی دریافت ارز حاصل از صادرات تاثیری در میزان رفع تعهدات ارزی نداشته و تعهدات ارزی همچنان در سطح 80 درصدی قبل از اعمال محدودیت‌ها است. وی اضافه کرد که سقف‌گذاری بر صادرات و واردات منجر به محدودیت تجارت و عدم تعادل تجاری شده و او تا حد ممکن برای رفع این محدودیت‌ها تلاش خواهد کرد.

ماجرای اختلاف فرزین و همتی بر سر ارز نیمایی

در هفته‌های اخیر، بحث‌های زیادی پیرامون افزایش نرخ ارز نیمایی و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور شکل گرفته است. چندی پیش وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که سیاست دولت بر نزدیک کردن نرخ ارز نیما به بازار آزاد است. او بیان داشت که هم‌زمان با افزایش نرخ ارز نیما، قصد دارد نرخ ارز در بازار آزاد را کاهش دهد تا اختلاف بین این دو نرخ به حداقل برسد. به عقیده همتی فاصله زیاد میان نرخ ارز نیما و بازار آزاد دیگر توجیهی ندارد و باید به حداقل برسد.

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی،در اعلام مخالفت با این سیاست در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت:« این دیدگاه که اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند صادرات نیز افزایش پیدا می‌کند، کاملا” غلط است» کنترل نرخ ارز از ضروریات است، زیرا افزایش بیشتر نرخ ارز نیما می‌تواند به افزایش تورم منجر شود. او اشاره کرده که از ابتدای سال نرخ ارز نیما از 41 هزار تومان به 46 هزار تومان رسیده و هر گونه افزایش بیشتر می‌تواند فشار تورمی به جامعه وارد کند. فرزین معتقد است که کنترل تورم از وظایف اصلی بانک مرکزی است و افزایش نرخ ارز نیما باید با دقت بیشتری انجام شود تا تاثیرات منفی اقتصادی و اجتماعی به حداقل برسد.

حال به نظر می آید همتی یک یار دیگر نیز در دولت پیدا کرده و بخش تجاری نیز چندان موافق ادامه نیما به شیوه موجود نیست؛ هر چند دغدغه های دو سمت ماجرا تفاوت هایی با یکدیگر دارد. 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *