ریزش ارزش لیتیوم در بازار جهانی

ریزش ارزش لیتیوم در بازار جهانی
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

پس از سال‌ها رشد سرسام‏‏‌آور صنعت خودروهای الکتریکی، در سال ۲۰۲۴ این صنعت با کاهش فروش مواجه شد و در نتیجه تقاضای جهانی برای لیتیوم و دیگر فلزات سازنده باتری خودروهای الکتریکی کم‏‏‌رنگ شد؛ به‌طوری که قیمت لیتیوم در روز ۲۶دسامبر به کمترین سطح خود طی یک‌ماه اخیر رسید. کربنات‌لیتیوم در روز ۲۶دسامبر کمتر از ۷۶‌هزار یوآن به‌ازای هر تن معامله شد که پایین‏‏‌ترین قیمت در یک‌ماه اخیر به حساب می‏‏‌آید و در سال‌جاری بیش از ۲۰‌درصد افت را به ثبت رساند، چراکه انتظار می‌رود سطح تولید بالا برای حفظ مازاد عرضه طولانی‏‏‌مدت در بازار جهانی ادامه داشته باشد.

به‌رغم کاهش شدید خرید خودروهای الکتریکی چین در دوسال گذشته، معدنچیان لیتیوم برای حفظ سهم بازار و روابط تجاری با دولت‌ها و تولیدکنندگان باتری، از تعطیلی فعالیت خودداری می‌کنند. در نتیجه، عرضه فلزات سازنده باتری اشباع خود را حفظ کردند و قیمت‌های درخواستی همچنان به کاهش خود ادامه دادند.

عرضه در خارج از چین نیز بالاتر بود، چراکه امید به تعادل نهایی تولیدکنندگان را به سمت جست‌وجوی پروژه‌‌‌های جدید در شیلی سوق داد که نشان می‌دهد تولید آن در دهه آینده دوبرابر خواهد شد.

در شرایطی که سرعت فروش خودروهای برقی نسبت به چند سال گذشته با کاهش مواجه شده است، قیمت فلزاتی همچون لیتیوم، نیکل و کبالت نیز روند کاهشی را در پیش گرفت. این در حالی است که پیش‌بینی می‌‌‌شد بازار جهانی خودروهای برقی، ازجمله خودروهای پلاگین و هیبریدی معمولی، سال 2024 باید از 20میلیون دستگاه عبور کند. ظرفیت باتری به‌کار گرفته‌شده در ساخت این نوع خودروها که نشانگر خوبی برای میزان تقاضای فلزات تشکیل‌‌‌دهنده باتری است نیز کاهش یافته است. براساس داده‌‌‌های شرکت تحقیقاتی زنجیره تامین EV مستقر در تورنتو، در مجموع، 674.6گیگاوات ساعت باتری تازه از ژانویه تا ماه اوت به جاده‌‌‌های جهان وارد شد.

افزایش 17 درصدی ظرفیت باتری‌‌‌های ترکیبی

برقی‌شدن سریع پارکینگ جهانی به‌رغم چرخش محسوس به سمت خودروهای هیبریدی که ذاتا باتری‌‌‌های کوچک‌تری دارند و بنابراین حاوی فلز هستند، رخ می‌دهد. ظرفیت باتری ترکیبی وسایل نقلیه هیبریدی پلاگین که برای اولین بار در سال‌جاری به جاده‌‌‌ها هدایت شدند، 71‌درصد در مقایسه با سرعت آرام‌‌‌تر برای خودروهای سواری تمام‌برقی( 17‌درصد) افزایش یافته است.

در همان زمان میانگین وزنی ظرفیت باتری پلاگین‌ها (PHEVs) نیز در حال افزایش است و امسال با 12‌درصد افزایش به 23کیلووات ساعت رسیده است که بیش از یک‌سوم متوسط خودروهای تمام‌الکتریکی است.

زیرمجموعه‌‌‌ای از PHEV، خودروهای برقی با برد وسیع

 (EREV)که در آن موتور احتراقی فقط به‌عنوان شارژر باتری عمل می‌کند، حتی کاربران بزرگ‌تری از فلز نصب‌شده هستند. EREV‌ها به‌طور متوسط 39کیلووات ساعت ظرفیت باتری دارند که بیشتر از اکثر خودروهای کوچک است. ظرفیت باتری EREV و فروش آن در سال 2024 بیش از دوبرابر شد و اگر بازار PHEV نبود، ممکن است شدت بیشتری داشته باشد.

با این حال، برای معدنچیانی که صنعت باتری خودروهای الکتریکی را تامین می‌کنند، اخبار منفی باقی مانده است. آخرین داده‌‌‌های ردیابی فروش، ظرفیت باتری و مواد شیمیایی در بیش از 110کشور به همراه قیمت‌های ماهانه، میانگین وزنی ارزش دلاری لیتیوم، نیکل، کبالت، منگنز و گرافیت نشان می‌دهد که قیمت این فلزات موجود در باتری‌‌‌های یک خودروی برقی متوسط، مسیر نزولی خود را ادامه می‌دهد.

با کاهش بیشتر قیمت‌های گرافیت طبیعی و مصنوعی، کربنات‌لیتیوم و هیدروکسید، نیکل، کبالت و سولفات منگنز، صورت‌حساب مواد خام برای خودروهای الکتریکی متوسط اکنون به 510دلار در مقایسه با 918دلار در اکتبر 2023 و اوج ماهانه (بیش از 1900دلار) کاهش یافته است.

ادامه روند نزولی ارزش لیتیوم

روند نزولی توسط لیتیوم هدایت می‌شود که ارزش آن در هر EV برای 10ماه اول سال 74‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و به 276دلار رسیده است. در ماه اکتبر، آخرین ماه با داده‌‌‌های دقیق، ارزش لیتیوم نصب‌شده به پایین‌‌‌ترین سطح خود یعنی 212 دلار رسید.

در ژانویه سال 2023، این رقم به ازای هر EV متوسط 1444دلار بود. کبالت با قیمتی کمتر از 42دلار، 34‌درصد کمتر از ارزشی است که در اکتبر 2023 داشت. پس از شروع قوی سال، منگنز اکنون در فضای مواد خام باتری نیز تسلیم شده است و به طور متوسط کمی بیش از 7دلار برای هر باتری EV است. برای مواد‌ آند، بارگذاری و مقادیر گرافیت در کمتر از 26دلار برای هر EV متوسط ثابت بوده است، اما میانگین برای سال 2024 تاکنون 13درصد کمتر از سال 2023 است.

ارزش نیکل در باتری‌‌‌های متوسط خودروهای الکتریکی 25‌درصد کاهش یافته است، چراکه باتری‌‌‌های LFP همچنان سهم بازار جهانی را به خود اختصاص می‌دهند. باتری‌‌‌هایLFP 44‌درصد از کل ظرفیت جهانی را برحسب گیگاوات ساعت در ماه اکتبر با وجود ساخت کند کارخانه‌‌‌های باتری LFP در خارج از چین، تشکیل می‌دهند.

این در مقایسه با سهم 33درصدی در ماه مشابه سال گذشته است که بیش از خنثی کردن روند طولانی‌مدت به سمت کاتدهای با نیکل بالا و محبوبیت فزاینده باتری‌‌‌های NCM برای PHEV است که در آن چگالی انرژی کاتدهای مبتنی بر نیکل منطقی‌‌‌تر است.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *