روند ناامیدکننده بیت کوین ادامه دارد + تحلیل آنچین و تکنیکال قیمت BTC

روند ناامیدکننده بیت کوین ادامه دارد + تحلیل آنچین و تکنیکال قیمت BTC
خلاصه اخبار

قیمت بیت کوین در چند روز گذشته به شدت کاهش یافته و نگرانی زیادی در بین سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. بیت کوین از زمان هاوینگ چهارم در تاریخ ۲۰ آپریل (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)، بیش از ۱۱٪ ریزش را تجربه کرده و در حال حاضر در حوالی ۵۷٬۰۰۰ دلار معامله می‌شود. درحالی که گروهی از تحلیلگران …

قیمت بیت کوین در چند روز گذشته به شدت کاهش یافته و نگرانی زیادی در بین سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. بیت کوین از زمان هاوینگ چهارم در تاریخ 20 آپریل (1 اردیبهشت 1403)، بیش از 11٪ ریزش را تجربه کرده و در حال حاضر در حوالی 57٬000 دلار معامله می‌شود. درحالی که گروهی از تحلیلگران معتقدند قیمت احتمالا به کف خود رسیده و به زودی افزایش می‌یابد، گروهی دیگر همچنان منتظر اصلاح بیشتر هستند.

به گزارش میهن بلاکچین ، روز گذشته انتظار سرمایه‌گذاران از لحن هاوکیش فدرال رزرو در نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) برای تعیین نرخ بهره به ریزش گسترده قیمت بیت کوین به کانال 56٬000 دلاری منجر شد. اگرچه قیمت بیت کوین بلافاصله پس از این جلسه و صحبت‌های جروم پاول گارد صعودی به خود گرفت و تا 59٬430 دلار افزایش یافت، این ارز دیجیتال دوباره اصلاح شد و به حوالی 57٬300 دلار بازگشت.

همانطور که گزارش دادیم، فدرال رزرو در جلسه روز گذشته FOMC تصمیم گرفت بار دیگر نرخ بهره را در محدوده 5.25٪-5.50٪ ثابت باقی نگه دارد. پاول در این جلسه ضمن بیان اینکه فعلا نیازی به افزایش دوباره نرخ بهره نیست خاطرنشان کرد وضعیت کنونی اقتصاد همچنان قدرتمند است و می‌تواند سطوح بالای نرخ بهره را تحمل کند.

به گفته پاول تورم در سال جاری هیچ پیشرفتی برای کاهش تا 2٪ نشان نداده و تا زمانی که از روند نزولی آن اطمینانی حاصل نشود، نرخ بهره کاهش نخواهد یافت.

وی در این رابطه گفت:

احتمال دارد که رسیدن به این سطح از اطمینان، بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت طول بکشد. ما آماده‌ایم تا نرخ بهره را تا زمانی که مناسب باشد بالا نگه داریم.

در حالی که برخی پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره در سال جاری کاهش نیابد، پاول در صحبت‌هایش نسبت به کاهش تورم در سال جاری ابراز خوش‌بینی کرد و گفت:

انتظار من این است که در طول سال جاری، شاهد کاهش تورم باشیم.

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران بازارهای مالی انتظار دارند نرخ بهره با احتمال 38.4٪ در ماه سپتامبر 0.25٪ کاهش یابد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

داده‌های آنچین چه می‌گویند؟

بر اساس داده‌های آنچین، کاهش تقاضا برای خرید بیت کوین و افزایش پوزیشن‌های شورت از جمله دلایل کاهش روز گذشته قیمت بیت کوین محسوب می‌شود.

طبق آخرین گزارش شرکت تحلیلی کریپتوکوانت، در ماه آپریل تقاضا از جانب هولدرهای دائمی بیت کوین (آن دسته از هولدرها که صرفا خریداری می‌کنند و هیچ‌وقت دارایی خود را به فروش نمی‌رسانند)، 50٪ کاهش یافته و از 200،000 بیت کوین ماه مارس به حدود 90٬000 واحد رسیده است.

کریپتوکوانت در این باره می‌گوید:

افزایش قابل توجه تقاضا برای تشکیل کف قیمت و شروع رالی بیت کوین ضروری است.

تقاضا از جانب هولدرهای دائمی بیت کوین - منبع: CryptoQuant
تقاضا از جانب هولدرهای دائمی بیت کوین – منبع: CryptoQuant

علاوه بر کاهش تقاضای خرید هولدرهای دائمی بیت کوین، از اواخر ماه مارس، فعالیت نهنگ‌های بیت کوین نیز کاهش یافته است:

نرخ انباشت و تقاضای نهنگ‌های بیت کوین در اواخر ماه مارس به 12٪ رسید و اوج خود را ثبت کرد. از آن زمان این نرخ کاهش یافته و به 6٪ رسیده است.

تغییرات عرضه نهنگ‌های بیت کوین - منبع: CryptoQuant
تغییرات عرضه نهنگ‌های بیت کوین – منبع: CryptoQuant

به عقیده تحلیلگران کریپتوکوانت، کاهش تقاضای خرید ETFهای اسپات بیت کوین و افزایش خروج سرمایه از این صندوق‌ها بر فشار فروش کنونی افزوده است. در این گزارش آمده است:

تقاضای خرید روزانه ETFها پس از اوج 1 میلیارد دلاری در اواسط ماه مارس در حال حاضر عملا به صفر رسیده است.

همزمان با ریزش گسترده قیمت بیت کوین به کانال 56٬000 دلاری، در حال حاضر بخش زیادی از هولدرهای کوتاه‌مدت این ارز دیجیتال در ضرر قرار گرفته‌اند، اتفاقی که می‌تواند در صورت عدم افزایش قیمت بیت کوین، به فروش تهاجمی این هولدرها منجر شود.

به گفته چک میت (Checkmatey)، تحلیلگر ارشد شرکت گلسنود، در حال حاضر میانگین خرید هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین، یعنی آن دسته از هولدرها که دارایی خود را برای حداکثر 155 روز نگهداری می‌کنند در حوالی 59٬600 دلار قرار دارد و این دسته از سرمایه‌گذاران به طور میانگین در ضرر 3٪ قرار گرفته‌اند.

میانگین خرید هولدرهای کوتاه‌مدت یبت کوین - منبع: Checkonchain
میانگین خرید هولدرهای کوتاه‌مدت یبت کوین – منبع: Checkonchain

به عقیده این تحلیلگر، در حالی که در ضرر قرار گرفتن سرمایه‌گذاران وضعیت ایده‌آلی نیست، هولدرهای کوتاه‌مدت پیش از این نیز این وضعیت را تجربه کرده‌اند. وی در این باره می‌گوید:

نکته مهم این است که سقوط قیمت به زیر میانگین خرید هولدرهای کوتاه‌مدت پایان دنیا و پایان بازار صعودی نیست و قابل بهبود است.

میانگین خرید هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین معمولا در طول روندهای صعودی به عنوان یک سطح حمایتی و در طول روندهای نزولی به عنوان یک مقاومت عمل می‌کند. با این حال، از دست رفتن آن در تمام سناریوها به معنای پایان روند صعودی نیست. به عنوان مثال، قیمت بیت کوین در ماه ژوئن سال گذشته نیز به زیر این سطح سقوط کرد اما خیلی سریع دوباره به بالای آن برگشت و افزایش یافت.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

در حالی قیمت بیت کوین در هفته‌های گذشته در محدوده مشخصی در حال تثبیت شدن بود، اصلاح دیروز باعث شد قیمت به زیر محدوده مذکور سقوط کند، اتفاقی که نشان می‌دهد فعلا فروشندگان بر بازار حاکم شده‌اند.

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه - منبع: TradingView
نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه – منبع: TradingView

انتظار می‌رود خریداران در ادامه برای صعود قیمت بیت کوین به بالای 59٬600 دلار تلاش کنند. با این حال، اگر قیمت از این سطح پس زده شود (اتفاقی که شب گذشته پس از سخنرانی جروم پاول رخ داد) می‌توان گفت فروشندگان این محدوده را به مقاومت تبدیل کرده‌اند. چنین اتفاقی احتمال اصلاح بیشتر قیمت تا محدوده 61.8٪ فیبوناچی اصلاحی در حوالی 54٬298 دلار را افزایش می‌دهد.

در سمت مقابل، اگر قیمت بیت کوین میانگین متحرک ساده 50 روزه خودش در حوالی 66٬596 دلار را به سمت بالا بشکند، پیش‌بینی نزولی در کوتاه‌مدت فاقد اعتبار خواهد شد.

مرجع: میهن بلاکچین