روزنامه پاکستانی: اجماع قوی بریکس به انحصار طلبی غرب پایان خواهد داد

روزنامه پاکستانی: اجماع قوی بریکس به انحصار طلبی غرب پایان خواهد داد
خلاصه اخبار

یک روزنامه انگلیسی زبان پاکستان درباره اهداف و پیامدهای اجلاس سران کشورهای عضو سازمان بریکس در کازان نوشت: این رویداد، بازتعریف در سیاست واقعی بین المللی خواهد بود و بدون شک اجماع اعضای بریکس غلبه بر انحصار طلبی بلوک غرب را رقم می‌زند.

العالم – آسیا

روزنامه اکسپرس تریبیون چاپ اسلام‌آباد سرمقاله امروز خود را به اجلاس سران بریکس به میزبانی فدراسیون روسیه اختصاص داد و در گزارشی با عنوان «به وقت بریکس» نوشت: طرح‌های هژمونی قدرت‌های بزرگ جهان اکنون آشکارتر از هر زمان دیگر شده و اتحاد بریکس به یک جبهه مقابل آن تبدیل گشته است.

در این تحلیل اکسپرس تریبیون آمده است: غربی‌ها در به راه انداخت جنگ،‌ همه‌گیری خشونت ها و نظام ناعادلانه مالی جهان دست دارند درحالی که سازمان بریکس درصدد بازتعریف سیاست واقعی در نظام جهانی است.

بر اساس این گزارش، اعضای بریکس باید مراقب برخی بازی ها در خارج از این ائتلاف باشند و خود را گرفتار اختلافات درونی نکنند. در این صورت قادر خواهند بود تا با یک اجماع قوی بر سر مسائل مختلف از جمله رسیدگی به پدیده آب و هوا، ریشه کنی فقر و رهایی از جنگ بر انحصار طلبی بلوک غرب غلبه یابند.

روزنامه اکسپرس تریبیون نوشت: از آنجایی که بریکس از نظر وزن اقتصادی و جمعیتی در حال گسترش است، برای توسعه تجارت میان اعضای خود با چالش‌هایی نظیر گروه هفت و جبهه غرب که بر امور مالی بین‌المللی تسلط دارند، مقابله می کند.

به نوشته این روزنامه پاکستانی، پوتین با دعوت از رهبران بزرگی چون روسای جمهوری ایران، چین، نخست وزیر هند و دبیرکل سازمان ملل، جبهه غرب را به چالش کشیده است. بنابراین این اتحاد می تواند در تقویت روند چندجانبه گرایی و ایجاد مسیر جایگزین برای اقتصادهای نوظهور نقش موثری را ایفا کند.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس امروز دوم آبان‌ماه با حضور رهبران کشورهای عضو از جمله دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در کازان مرکز تاتارستان روسیه آغاز به کار می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای سال 2024 (دی ماه 1402) به گروه بریکس پیوسته است، امسال برای نخستین بار به عنوان عضو رسمی و تمام عیار در این اجلاس شرکت می‌کند.

تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی، موضوع اصلی اجلاس سران بریکس اعلام شده است.

دولت پاکستان اوایل آذرماه سال گذشته درخواست رسمی خود را برای پیوستن به بریکس ارائه کرد و مسکو نیز از آن حمایت کرد.

منبع: العالم

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *