روابط اسرائیل با اروپا تیره و تار شد

روابط اسرائیل با اروپا تیره و تار شد
خلاصه اخبار

رسانه آمریکایی گزارش داد، رژیم صهیونیستی زیر تیغ انتقادات رهبران اروپایی قرار دارد؛ همان رهبرانی که به نوعی در تلاشند تا این رژیم را از ادامه جنایت‌هایش در غزه و جنوب لبنان بازدارند.

 رهبران اروپایی تلاش می‌کنند تا به هر طریقی که شده – از درخواست‌ها برای توقف کامل فروش سلاح به تل‌آویو و بررسی تحریم‌ها علیه وزرای راست‌افراطی صهیونیستی گرفته تا رایزنی اعضای اتحادیه اروپا پیرامون بازنگری توافقنامه مشارکت تل‌آویو با اتحادیه اروپا – اهرم فشار را علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در راستای مذاکرات آتش‌بس استفاده کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد: «یکی دیگر از عواملی که به انگیزه رهبران اروپایی در تحت فشار گذاشتن نتانیاهو کمک می‌کند، حملات ارتش اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) است که نیروهای اروپایی هم در آن حضور دارند.»

با تداوم حملات و جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان که ماموریت صلحبان‌های سازمان ملل را هم به خطر انداخته است، پیشتر «آندریا تننتی» سخنگوی یونیفل گفت حضور این نیروها در این روزها در جنوب لبنان «بسیار مهم» است و ادامه‌دار خواهد بود زیرا مداخله بین‌المللی، حمایت از مردم جنوب و ارائه خدماتی که قبلا یونیفل ارائه می‌کرد، «ضروری» است. نیروهای یونیفل مطابق قوانین بین‌المللی به حفاظت از غیرنظامیان و اجرای قطعنامه‌ها خواهند پرداخت.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم خواستار بازنگری در اختیارات نیروی حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفل) و اعطای اختیارات نظامی گسترده‌تر به آن شد.

روابط تل‌آویو با اتحادیه اروپا تحت فشار بی‌سابقه‌ای است

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش تاکید می‌کند: «موضع اتحادیه اروپا با آنچه که کارشناسان درخصوص حمایت بی‌قید و شرط این اتحادیه از تل‌آویو در تاریخ هفتم اکتبر و به‌دنبال عملیات حماس اعلام کردند، شدیدا متفاوت بوده و همچنین طبق گفته منتقدان، اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل علیه حماس به جنگی همیشگی بدل شده است.»

«هیو لووات» تحلیلگر سیاسی از شورای روابط خارجی اروپا به سی‌ان‌ان گفت: «روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا در حال حاضر تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار دارد.»

سی‌ان‌ان به نقل از کارشناسان می‌گوید: «انتقادات فزاینده علیه اسرائیل از سوی اروپا همزمان با این مسئله مطرح می‌شود که ایالات متحده یا نمی‌تواند یا تمایلی به اعمال فشار علیه اسرائیل در هفته‌های نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 ندارد.»

«هیو لووات» می‌گوید: «نگرانی و ناامیدی زیادی در پایتخت‌های اروپایی از اینکه ایالات متحده چگونه طی یک سال گذشته دیپلماسی را مدیریت کرده، وجود دارد.»

از آغاز بمباران‌های مرگبار رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در هفتم اکتبر 2023، ایالات متحده یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی، سیاسی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است و در ظاهر دم از آتش‌بس می‌زند، اما در عمل، کاری برای توقف خشونت‌ها و وادار کردن تل‌آویو برای خاتمه جنگ صورت نمی‌دهد.

در سایه حمایت‌های کورکورانه واشنگتن، رژیم صهیونیستی جنایاتش را به لبنان هم کشانده و هزاران نفر را به خاک و خون کشیده است. مقامات لبنانی اعلام کردند که تاکنون دست‌کم 2464 لبنانی از جمله غیرنظامیان و کادر درمان به شهادت رسیده و 1.2 میلیون نفر از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

مواضع مختلف کشورهای اروپایی علیه رژیم صهیونیستی

تحلیلگر سیاسی از شورای روابط خارجی اروپا به سی‌ان‌ان می‌گوید: «تیرگی روابط ابتدا به دلیل حملات اسرائیل به غزه رخ داد که توسط بسیاری از دولت‌های اروپایی از جمله آنهایی که همچنان حامی اسرائیل هستند، نادرست در نظر گرفته شد و گفتند که این حملات با قوانین بین‌المللی در تضاد هستند. علاوه بر این، حملات اسرائیل به جنوب لبنان این نگرانی‌ها و تیرگی روابط را از سوی کشورهای اروپایی شدت بخشید.»

برای مثال، «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا روز شنبه ضمن تاکید بر مخالفت خود با تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه نیروهای یونیفل، خاطرنشان کرد که هدف قرار دادن این نیروها امری «غیر قابل قبول» است و با توجه به حملات اخیر اشغالگران به نیروهای یونیفل، تمامی طرف‌ها باید برای تضمین امنیت سربازان خود تلاش کنند.

همچنین ماه‌هاست اسپانیا و ایرلند در حال مذاکره با سایر کشورهای اتحادیه اروپا بوده‌اند و خواهان بازنگری توافقنامه تجاری میان این بلوک و رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات این رژیم و نقض قوانین حقوق بشری شده‌اند.

اما این درحالیست که «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان پیشتر در رابطه با ارسال تسلیحات برلین به تل‌آویو گفت: «ما به اسرائیل تسلیحاتی را ارسال کرده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.»

«مایا سیون تزیدکیاهو» مدیر برنامه روابط رژیم صهیونیستی و اروپا در اندیشکده «میتویم» واقع در قدس می‌گوید: «اتحادیه اروپا یک بلوک همگن نیست و به همین دلیل اعضای آن درجات مختلفی از انتقاد علیه اسرائیل را مطرح می‌کنند. همچنین به‌رغم تنش‌های اخیر، روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل همچنان بسیار قوی است و این روابط برای اسرائیل مهم تلقی می‌شود.»

منبع: خبر آنلاین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *