رضایی: دفاع مقدس باید در زندگی و سیاست امروز ما جاری باشد

رضایی: دفاع مقدس باید در زندگی و سیاست امروز ما جاری باشد
خلاصه اخبار

تهران- ایرنا- فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس اولین جنگ ۳۰۰ سال گذشته بود که یک وجب خاک از دست ندادیم، گفت: دفاع مقدس نباید در موزه‌ها نگهداری شود بلکه باید در زندگی و سیاست امروز ما جاری باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، سردار محسن رضایی در گفت وگویی، با گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدای بزرگوار دفاع مقدس، به خانواده‌ شهدا، جانبازان و آزادگان سرافراز، به ویژه ایثارگران شیمیایی، تبریک گفت و بر لزوم قدردانی از ایثارگری‌های آنان تاکید کرد.

سردار محسن رضایی گفت: دفاع مقدس نه‌تنها از بعد نظامی و فداکاری‌ها، بلکه با نگاهی جامع، از ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز باید مورد واکاوی قرار گیرد تا نسل امروز کمال بهره‌برداری از این واقعه بزرگ را داشته باشند. دفاع مقدس نباید در موزه‌ها نگهداری شود؛ بلکه باید در زندگی و سیاست امروز ما جاری باشد.

جنگ و صلح از زندگی عادی بشر جدا نیست

محسن رضایی با یادآوری اینکه جنگ و صلح از زندگی عادی بشر جدا نیست، خاطرنشان کرد: ملت‌ها باید از گذشته درس بگیرند تا از خسارات جدید جلوگیری کنند.

وی به تاریخ ایران اشاره کرد و گفت: ایران همواره در معرض جنگ‌ها بوده و ملت ما بیش از هر ملت دیگری نیازمند درس‌گیری از این تجارب است و بی‌توجهی به این موضوع تجارب تلخی همچون جنگ‌های جهانی اول و دوم را بر کشورمان تحمیل کرد، بنابراین موضوع امنیت و جنگ از حوزه‌های معیشت و هویت ما منفک نیست.

ایران چهارراه تجاری و سیاسی جهان

سردار رضایی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان چهارراه تجاری و سیاسی جهان، گفت: قدرت‌های بزرگ همواره به دنبال منافع خود در این سرزمین بوده‌اند و تعابیری همچون پل پیروزی یا بلندترین قله‌ ژئوپلتیک منطقه که تسلط بر آن اشراف و تسلط بر منطقه است، را برای ایران به کار می‌برند، فلذا آن‌ها همواره به دنبال تسلط بر این جغرافیا هستند و بنابراین اگر خودمان بر این قله تسلط نداشته باشیم آن‌ها اقتصاد و معیشت و امنیت ما را مختل خواهند کرد و دوران سیاه قاجار و پهلوی حاصل نادیده گرفتن این مفهوم و عدم توجه به ایجاد اقتدار پایدار متکی بر درون است.

وی با یادآوری شکست‌های دوران قاجار و عهدنامه‌های ننگین حاصل از آن، بر اهمیت اقتدار و تدبیر در مواجهه با تهدیدات تاکید کرد و گفت: تاریخ نشان می‌دهد در دوره‌های 30 تا 40 ساله حوادث بزرگی این سرزمین را متاثر کرده است و لذا ما نمی‌توانیم تاریخ و تجربه دفاع مقدس که مهمترین حادثه 300 سال اخیر این مملکت است را نادیده بگیریم.

دفاع مقدس اولین جنگ 300 سال گذشته بود که یک وجب خاک از دست ندادیم

سردار رضایی افزود: دفاع ما نه‌تنها دفاع مقدس بلکه یک انقلاب دفاعی و تحول بزرگ در حوزه دفاع و اقتدار ایران بوده است؛ چراکه با بررسی تاریخ 300 ساله پیش از انقلاب، ایران در تمام بیست و چند جنگ، طرف شکست خورده بوده است و تکه‌ای از این سرزمین جدا شده است، اما برای اولین بار ایران در دفاع مقدس مقابل رژیم بعث که همراهی بیش از 26 کشور را داشت ایستاد و پیروز شد و وجبی از خاک وطن را از دست نداد و بعلاوه به اقتداری دست یافت که تا همین امروز هیچ قدرت و کشوری جرات تعدی به این سرزمین را ندارد.

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ضمن بازخوانی تاریخ تحولات ایران یادآور شد: هرجا که اقتدار و تدبیر لازم را داشته ایم بسلامتی از حوادث عبور کرده ایم و آنجا که مانند دوران قاجار و پهلوی ضعیف بودیم، بخش‌های زیادی از ایران عزیز را از دست داده‌ایم و علاوه بر تحقیر شدن، صدها هزار کشته، قحطی، بیماری و ویرانی کشور را فرا گرفته است.

وی ادامه داد: انقلاب مشروطه با آن همه امیدی که بوجود آورده بود بر اثر بی توجهی به اقتدار ملی و نبودن یک ارتش مقتدر، در اثر اولتیماتوم روسیه تزاری و همراهی انگلیس و اشغال بخش‌های شمالی و جنوبی کشور به ورطه نابودی کشیده شد. درجنگ جهانی اول و دوم نیز نبود یک قدرت دفاعی واقعی، علاوه بر جنایات و قحطی، شیوع بیماری هولناکی در ایران، هشت میلیون از هجده میلیون جمعیت کشور را به ورطه مرگ کشاند؛ حال آنکه در دفاع مقدس حتی یک روز هم قحطی نداشتیم و ملت انسجام خود را حفظ کرد و رابطه بین دولت و مردم حفظ شد و ما عزت خود را یافتیم و این یک اتفاق بزرگ است.

رضایی افزود: اشغال پی درپی ایران در دوران قاجار که سیاهترین دوران 300 سال اخیر است نشان از ضعف اقتدار و تدبیر مملکت داری بوده است و اصلاح یک دوران سیاه سیصد ساله قاعدتا زمان می برد و حال می‌خواهیم‌ بررسی کنیم که دفاع مقدس چه دستاوردهای بزرگی برای کشور داشته است.

فرمول دفاع مقدس برای میدان و دیپلماسی

سردار محسن رضایی با بیان اینکه به برکت دفاع مقدس در بعد “تدبیر و ارزیابی اقتدار” به فرمولی رسیدیم که معادله ارتباط میدان و دیپلماسی را پاسخ می‌دهد، اظهار داشت: دستاورد مهم دیگر،کسب تجارب و دانش‌های فنی پیشرفته همچون موشک‌سازی و ساخت پهپاد و تجهیزات نظامی و پیشرفت‌های علوم فنی و مهندسی است که نه‌تنها در حوزه دفاع استفاده می‌شود بلکه قابل انتقال و بهره برداری در سایر حوزه ها نیز می باشد.

وی ضمن یادآوری تجارب بزرگ در بعد نیروی انسانی و تربیت صدها فرمانده بزرگ خاطرنشان کرد: بازسازی هویت ملی در دفاع مقدس قابل توجه است و پس از 300 سال صاحب جایگاه در جهان شدیم و ارزش‌های برادری و انسجام را در دفاع مقدس بازیافتیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری روزهای منتهی به آغاز جنگ تحمیلی یادآور شد: یکی از آموزه‌های دفاع مقدس این بود که ساده‌اندیشی در سیاست خارجی و دست کم گرفتن دشمن می‌تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد.

پاسخ هوشمندانه به تعدی نتانیاهو در عملیات وعده صادق

محسن رضایی با اشاره به عملیات وعده صادق اظهار داشت: نتانیاهو پس از گرفتاری در باتلاق غزه با هدف ایجاد جنگ بین ایران و ایالات متحده، به کنسولگری ما در دمشق حمله کرد؛ اما فرماندهان ما تحت هدایت مقام معظم رهبری با توجه به تجربیات گرانسنگ دفاع مقدس با بهره‌گیری از ترکیب سیاست، تبلیغات، تاکتیک عملیاتی و تجربه دفاعی، عملیاتی را طراحی کردند که هم پاسخ تعدی رژیم صهیونیستی را بدهیم و هم با آمریکا وارد جنگ نشویم.

سیلی محکمی به نتانیاهو خواهیم زد

وی با اشاره به برخی اظهارات درباره اینکه چرا ایران هرچه سریعتر پاسخ خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را نمی‌دهد، اظهار داشت: ما امروز در کمین هستیم و حتما پاسخ خواهیم داد اما با بهره‌گیری از همان تجارب ارزشمند دفاع مقدس از اقدام شتابزده پرهیز خواهیم کرد و سیلی محکمی به نتانیاهو خواهیم زد.

سردار رضایی با بیان اینکه امروز باید بپرسیم که آیا از این تجارب گرانسنگ دفاع مقدس در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استفاده کرده‌ایم؟ و برای نمونه آیا نمی‌توان از تجارب موشک‌سازی در صنعت خودرو استفاده کرد، اظهار داشت: در این برنامه توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توان از تجربه و ذخیره عظیم دفاع مقدس در همه بخش‌ها استفاده کرد.

زمان دقیق آغاز جنگ تحمیلی، 31 شهریور نبود

وی با بیان اینکه در این برنامه همچنین قصد پاسخ دادن به سوالاتی از این دست که چرا جنگ آغاز شد؟ آمریکا، شوروی و ارتش بعث چه اهدافی از آغاز جنگ علیه ایران داشتند؟ آیا نمی‌شد از وقوع جنگ جلوگیری کرد؟ چرا ایران زودتر جنگ را پایان نداد؟ چرا ایران وارد مرزهای عراق شد؟ را داریم، تصریح کرد: نکته کلیدی که معمولا در تحلیل‌ها سهواً یا عمداً مغفول است، پاسخ درست به زمان آغاز جنگ است.

سردار محسن رضایی با بیان اینکه برای پاسخ درست به این سوال باید تعریف حقوق بین‌الملل از جنگ را بدانیم، تصریح کرد: طبق تعریف علمی حقوق بین‌الملل، “جنگ ابزار سیاست است.” لذا اگر کشوری برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از اعمال زور و قدرت بر علیه کشوری دیگر استفاده کند، این به معنای جنگ است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در سال 1832 میلادی، ژنرال کارل فون کلاوزویتس، فرمانده و نظریه‌پرداز نظامی پروسی در رساله‌ای به نام «پیرامون جنگ» چنین تعریفی از جنگ ارائه داد: «جنگ عملی مبتنی بر زور است تا طرف را مجبور به انجام خواسته‌مان کنیم.» مبتنی بر این تعریف باید دید کسانی که در کنار صدام قرار گرفتند چه زمانی برای نیل به خواسته های خود دست به اعمال زور زده‌اند و مقدمه آن چه بوده است؟

سردار رضایی در ادامه گفت: لذا زمان آغاز جنگ روز 31 شهریور سال 1359 نبوده است چراکه در بازه فروردین 1359 تا 31 شهریور همان سال بیش از هزار حمله به پاسگاه‌های مرزی و نیروهای ایران انجام دادند که طی آن 1000 نفر شهید، زخمی و اسیر شدند، لذا طی این مدت نیز شرایط صلح برقرار نبوده است.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس در پایان خاطرنشان کرد: حتی پیش از سال 59 نیز در قائله‌های تجزیه طلبی و ترورها در سال 58 دست آمریکا و صدام هویداست، فلذا در برنامه بعد توضیح خواهیم داد که آغاز جنگ ایران و عراق مربوط به دوران پیش از انقلاب اسلامی است.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *