رشد ۳ تا ۸ درصدی قیمت انواع خودروهای کار و تجاری

رشد ۳ تا ۸ درصدی قیمت انواع خودروهای کار و تجاری
خلاصه اخبار

بیشترین رشد قیمت در بازار متعلق به «ولوو FH۵۰۰» بوده که رشد ۸ درصدی را تجربه کرده و قیمت‌ آن به بیش‌از ۱۴ میلیارد تومان رسیده است

بازار خودروهای تجاری طی هفته‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و در آخرین روزهای هفته گذشته به‌طور متوسط قیمت‌ها بین 3 تا 5درصد افزایش پیدا کرد. با توجه به این‌که صنعت و بازار خودروهای تجاری در ایران به‌شدت وابسته به نرخ ارز است، هرگونه تغییر در روند بازارهای ارز در کشور، روی این خودروها و بازار آن ها تاثیر می‌گذارد.

در همین راستا، رشد نرخ دلار و مشکلات مربوط به تولید خودروهای تجاری در کشور سبب شد تا با وجود رکود در بازار، شاهد رشد قیمت انواع خودروهای کاروتجاری باشیم. افزایش قیمتی که می‌تواند روند فروش این خودروها را بیش‌از پیش نزولی کند و نوسازی ناوگان فرسوده کشور را با تاخیر همراه سازد.

رکوردداری ولوو FH500

قیمت خودروهای کاروتجاری در بازار ایران روند رشد خود را تقریبا از تابستان آغاز کرد. پس از رکود سنگین و ثبات قیمت در ماه‎های نخست سال، طی فصل تابستان و ماه‌های گذشته شاهد رشد قیمت محصولات بوده‌ایم. روند افزایش قیمت انواع کامیون و کشنده در بازار به شکلی بوده است که جز مواردی محدود، محصولی کمتر از 6میلیارد تومان در آن دیده نمی‌شود. در این میان، قیمت برخی خودروها طی یکی دو هفته اخیر تا 5 درصد افزایش پیدا کرده است.

بیشترین رشد قیمت در بازار متعلق به ولوو FH500 بوده که رشدی 8درصدی را تجربه کرده و به بیش از 14میلیارد تومان رسیده است. سایر محصولات موجود در بازار نیز تا 5درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد با ادامه روند افزایشی نرخ دلار و مشکلات مربوط به تولید و تخصیص ارز شاهد رشد قیمت محصولات تجاری در بازار خواهیم بود.

دلایل رشد قیمت خودروهای تجاری

یکی از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت خودروهای تجاری در ایران، افزایش نرخ ارز است. از آن‌جا که بسیاری از قطعات این خودروها وارداتی هستند و وابسته به قیمت دلار، افزایش نرخ ارز به‌صورت مستقیم بر قیمت تمام‌شده خودروهای تجاری تاثیر می‌گذارد. افزایش نرخ دلار به معنای افزایش هزینه‌های واردات قطعات و مواد اولیه است که به دنبال آن، خودروسازان مجبور به افزایش قیمت خودروها می‌شوند. افزایش قیمت کارخانه‎ موجب افزایش قیمت بازار نیز خواهد شد. چراکه طی سال جاری روند تولید کاهشی بوده و عرضه این محصولات به بازار به شدت افت کرده است. علاوه بر نرخ ارز، مشکلات تولید نیز در رشد قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. صنایع خودروسازی تجاری با مشکلاتی نظیر کمبود مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تولید و قوانین سخت‌گیرانه مواجه هستند که باعث می‌شود تولید کاهش پیدا کند. در این شرایط، عرضه محدودتر می‌شود و تقاضا نسبت به عرضه پیشی می‌گیرد که این خود یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت‌ها در بازار است.

تحلیل بازار کامیون‌ها و کامیونت‌ها

در بین خودروهای تجاری، کامیون‌ها و کامیونت‌ها بخش مهمی از بازار را تشکیل می‌دهند. این خودروها در حمل‌ونقل کالا و بار نقش اساسی دارند و رشد قیمت آن‌ها می‌تواند بر هزینه‌های حمل‌ونقل و در نهایت قیمت کالاهای مصرفی نیز تاثیرگذار باشد. همان‌طور که اشاره شده در هفته‌های اخیر، قیمت انواع کامیون‌ها و کامیونت‌ها بین 3 تا 8درصد افزایش یافته است.

این رشد قیمت نشان‌دهنده تقاضای موجود در بازار و کمبود عرضه است. شرکت‌های تولیدکننده کامیون و کامیونت با چالش‌های جدی مانند کمبود قطعات و افزایش هزینه‌های تولید روبه‌رو هستند که تولید را کاهش داده و عرضه این خودروها را محدود کرده است. اما در کنار رشد قیمت ارز و در نتیجه افزایش هزینه تولید، بحث عدم تخصیص ارز نیز سبب شده است تولید با چالش مواجه شود.

بر اساس گزارش‌های خودروسازان، طی ماه‎های نخست سال تقریبا هیچ ارزی به واردات قطعات اختصاص داده نشده است. هرچند طی ماه‎های اخیر شرایط کمی بهتر شده، اما وقفه واردشده در ابتدای سال، ضربه جدی به تولید خودروهای کاروتجاری وارد کرده است.

وضعیت انواع خودروهای تجاری در بازار

بازار خودروهای تجاری شامل انواع مختلفی از وسایل نقلیه سنگین و نیمه‌سنگین است که هرکدام از نظر قیمت و کاربرد، بازار خاص خود را دارند. این خودروها شامل کامیون‌های سنگین، کامیونت‌ها، ون‌های باری و همچنین وانت‌ها می‌شوند که در صنایع مختلفی از حمل‌ونقل کالاهای بزرگ گرفته تا توزیع محصولات سبک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کامیونت‌ها هم که به‌عنوان خودروهای نیمه‌سنگین شناخته می‌شوند، معمولا در توزیع کالاهای درون‌شهری و بین‌شهری مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌دلیل وابستگی این نوع خودروها به واردات قطعات و نیز نرخ دلار، شاهد افزایش قیمت حدود 7درصدی در این بخش نیز بوده‌ایم.

با توجه به افزایش قیمت، خریداران اغلب به سراغ گزینه‌های کارکرده می‌روند که البته در بازار دست‌دوم نیز قیمت‌ها با رشد مواجه بوده است. در بخش خودروهای سبک‌تر مانند وانت‌ها و ون‌های باری، اگرچه میزان وابستگی به واردات قطعات کمتر است، اما بازهم شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. با توجه به اینک‌ه این خودروها عمدتا در توزیع‌ مویرگی و حمل‌ونقل سبک کاربرد دارند، افزایش قیمت‌ها به‌ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک چالش‌برانگیز است. این موضوع می‌تواند موجب کاهش تقاضا در بخش‌هایی از بازار شود که به خودروهای سبک نیاز دارند.

پیامدهای افزایش قیمت خودروهای تجاری

افزایش قیمت خودروهای تجاری، پیامدهای مختلفی برای اقتصاد و حمل‌ونقل کشور دارد. افزایش قیمت‌ها باعث شده است بسیاری از کسب‌وکارها توان خرید خودروهای نو را از دست بدهند و به‌سوی بازار خودروهای دست‌دوم روی آورند. این موضوع تقاضا برای خودروهای دست‌دوم را افزایش داده و قیمت آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

رشد قیمت خودروهای تجاری باعث می‌شود تا شرکت‌های حمل‌ونقل، هزینه‌های اضافی را به مشتریان منتقل کنند. این افزایش هزینه‌ها می‌تواند قیمت تمام‌شده کالاها را افزایش داده و به‌نوبه خود بر تورم تاثیر بگذارد. با افزایش هزینه‌ها، بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل توانایی نوسازی ناوگان خود را از دست می‌دهند. این موضوع منجر به کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود، چراکه خودروهای قدیمی‌تر نیاز به تعمیرات بیشتر و پرهزینه‌تری دارند.

نقش دولت در بهبود وضعیت بازار خودروهای تجاری

برای کنترل و بهبود وضعیت بازار خودروهای تجاری، اقداماتی مانند توسعه صنعت داخلی قطعه‌سازی، ایجاد تسهیلات بانکی با بهره پایین‌تر و حمایت از تولیدکنندگان داخلی می‌تواند موثر باشد. درعین‌حال، دولت می‌تواند با کنترل نرخ ارز و کاهش تورم، زمینه را برای ثبات در بازار خودروهای تجاری فراهم کند. کاهش هزینه‌های تولید و واردات نیز از طریق اصلاح قوانین گمرکی و افزایش سرمایه‌گذاری در تولید قطعات داخلی می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند. بازار خودروهای تجاری در ایران با چالش‌های بسیاری مواجه بوده و افزایش قیمت‌ها به‌ویژه تحت تاثیر نرخ ارز و مشکلات تولید، تاثیرات منفی بر این بخش داشته است.

کامیون‌ها، کامیونت‌ها و سایر خودروهای تجاری همگی با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و این روند، هزینه‌های حمل‌ونقل و قیمت کالاها را افزایش داده است. برای خروج از این بحران و ثبات بازار، اقدامات حمایتی و سرمایه‌گذاری در بخش قطعه‌سازی و تولید داخل ضروری به‌نظر می‌رسد.

منبع: اخبار خودرو