رشد ۲۸۰درصدی حجم معاملات گواهی شمش طلا در بورس کالا

رشد ۲۸۰درصدی حجم معاملات گواهی شمش طلا در بورس کالا
خلاصه اخبار

بررسی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران طی نیمه نخست امسال نشان می دهد که با معامله ۴تن و ۳۳۴ کیلوگرم شمش طلا، حجم این معاملات ۲۸۰ درصد به نسبت ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ (یک تن و ۱۴۵ کیلوگرم) افزایش یافته است.

به گزارش کالاخبر، عملکرد شش ماهه معاملات گواهی سپرده شمش طلا نشان می دهد که از ابتدای سال تا 31 شهریور ماه 4 هزار و 334 کیلوگرم شمش طلا معادل 4 تن و 300 کیلوگرم شمش به ارزش 20 هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران معامله شده است.
براساس آمار معاملات، 446 کیلوگرم شمش در فروردین، 755کیلوگرم در اردیبهشت‌، 691 کیلوگرم در خرداد، 800 کیلوگرم در تیر، هزار و 8 کیلوگرم در مرداد و 634 کیلوگرم شمش طلا در شهریور ماه معامله شده است.
همچنین رکورد ماهانه حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از زمان راه اندازی این بازار تاکنون به مرداد ماه امسال با عبور حجم معاملات از یک تن اختصاص دارد.

چند آمار جذاب از ابزار طلایی بورس کالا
جدول معاملات گواهی سپرده شمش طلا حاوی اعداد و ارقام ارزشمندی است که روند رو به رشد و اقبال بالای سرمایه گذاران و عرضه کنندگان نسبت به این بازار را نشان می دهد.
تعداد عرضه کنندگان طلا از 5 عرضه کننده در ابتدای راه اندازی بازار به 14 عرضه کننده در زمان حال رسیده است. همچنین حجم معاملات از زمان راه اندازی بازار تا کنون بالغ بر 8.5 تن بوده که این حجم معادل وزن سکه تمام بهار آزادی به بیش از یک میلیون و 100 هزار قطعه سکه می رسد.
حجم سپرده گذاری شمش طلا در خزانه ها نیز به بیش از 9 تن رسیده و هم اکنون بالغ بر 600 هزار مشتری فعال در این بازار حضور دارند و 80 صندوق سرمایه گذاری فعال در بازار نیز در این روند در حال مشارکت هستند. همان طور که ذکر شد حجم معاملات در 6 ماهه امسال 280 درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل رشد داشته و جذب نقدینگی 60 درصدی (20.6 همت) از کل نقدینگی جذب شده از ابتدای راه اندازی بازار (35.4 همت) در شش ماهه ابتدایی سال 1403به ثبت رسیده است.
به اعتقاد کارشناسان، دلیل استقبال معامله گران از این بازار به دلیل وجود مزایای متعدد همچون سهولت در معاملات، نداشتن ریسک های سنتی بازار فیزیکی طلا و امکان ورود به بازار طلا با مبلغی حدود 500 هزار تومان است.
امروز هر فردی می تواند با حداقل سرمایه و از مسیر صندوق های طلا و یا گواهی سپرده شمش طلا در این بازار جذاب سرمایه گذاری کند و دیگر ریسک های سنتی و قدیمی سرمایه گذاری در بازار فیزیکی طلا همچون ریسک سرقت و نگهداری، کیفیت و عیار، مراجعه به بازار و … را نداشته باشد.

منبع: کالا خبر

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *