پزشکیان رییس جمهور ایران شد/ رئیس‌جمهور منتخب را بیشتر بشناسید

پزشکیان رییس جمهور ایران شد/ رئیس‌جمهور منتخب را بیشتر بشناسید

«مسعود پزشکیان» که با کسب اکثریت آرا در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم معرفی شد، پیش از این نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بود.

مسعود پزشکیان که به عنوان پزشک و سیاستمدار برجسته ایرانی شناخته می‌شود، در هفتم مهرماه سال ۱۳۳۳ در مهاباد به دنیا آمد. وی از دوره هشتم وارد نهاد قانون‌گذاری شد و در انتخابات ۱۱ اسفند بار دیگر اعتماد مردم تبریز را جلب کرد و برای چهارمین دوره بر کرسی نمایندگی مجلس نشست. او در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، به عنوان نایب رئیس مجلس نیز خدمت کرد.

اعلام نهایی نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری/ پزشکیان رییس جمهور ایران شد

اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور: از مجموع شعب داخلی و خارجی و مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار ۱۵۷ رای

♦️مسعود پزشکیان: ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای

♦️سعید جلیلی: ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای

🔹جلیلی ۴۴.۳٪
🔹پزشکیان: ۵۳.۷٪

میزان مشارکت: ۴۹.۸ درصد

فرایند انتخابات و نتایج

در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در روز جمعه هشتم تیر ماه، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، و مسعود پزشکیان با یکدیگر به رقابت پرداختند. با توجه به اینکه هیچ یک از آنها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را کسب کنند، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در نهایت، در انتخاباتی که روز گذشته برگزار شد، پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای به عنوان نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح جمعه ۱۵ تیر در شعب اخذ رای سراسر کشور آغاز گردید.

آقایان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان که در دور نخست بیشترین آراء مردمی را کسب کرده بودند، در دور دوم انتخابات با یکدیگر به رقابت پرداختند تا برنده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران مشخص شود.

رئیس‌جمهور منتخب در عرصه انتخابات

پزشکیان پیش از این دو بار برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های یازدهم (سال ۱۳۹۲) و سیزدهم (سال ۱۴۰۰) نام نویسی کرده بود. در سال ۱۳۹۲ پیش از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده، به نفع آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد. برای سومین بار در ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ردای نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را برتن کرد و در نهایت در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ از سوی وزارت کشور به عنوان یکی از ۶ نامزد احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان معرفی شد.

منتخب مردم را بیشتر بشناسید

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب در دوره جوانی، پس از گرفتن مدرک دیپلم برای انجام خدمت سربازی به زابل در استان سیستان و بلوچستان رفت. در همان دوران به حرفه پزشکی علاقه‌مند شد و پس از پایان دوران سربازی، دومین دیپلم خود را در رشته طبیعی دریافت کرد. سپس در سال ۱۳۵۵ در دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد و به ادامه تحصیل در رشته پزشکی پرداخت.

وی درباره تحصیل خود در رشته پزشکی می‌گوید: “در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی از دانشگاه تبریز پذیرفته شدم و بارها تأکید کرده‌ام که از هیچ سهمیه و رانتی برای ادامه تحصیل استفاده نکرده‌ام.”

پزشکیان دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ با موفقیت به پایان رساند و به عنوان مربی فیزیولوژی در دانشکده پزشکی به تدریس پرداخت. در سال ۱۳۶۹ مدرک تخصص خود را در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز دریافت کرد و در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران اخذ کرد. وی بلافاصله پس از آن در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز مشغول به فعالیت شد.

در کارنامه او، سابقه ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز دیده می‌شود. وی در دولت دوم اصلاحات، سکانداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بر عهده داشت.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

برچسب‌ها