رئیس‌جمهور اساسنامه «دانشگاه بین‌المللی سوره» را ابلاغ کرد

رئیس‌جمهور اساسنامه «دانشگاه بین‌المللی سوره» را ابلاغ کرد
خلاصه اخبار

تهران- ایرنا- مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی «اساسنامه دانشگاه بین‌المللی سوره» مصوب جلسه ۹۰۳ مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، «اساسنامه دانشگاه بین‌المللی سوره» بر اساس مصوبات جلسات 490 و 496 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ شد: برای تحقق اهداف مندرج در این اساسنامه همچنین بر اساس بند 12 مصوبه جلسات 429 و 430 مورخ 21 مهر و 5 آبان 1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز جلسه 546 مورخ 31 شهریور 1388 این شورا و در ادامه مصوبه جلسه مورخ اول اسفند 1395 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دانشگاه غیردولتی غیرانتفاعی سوره به دانشگاهی بین‌المللی با رسالتی خاص در حوزه‌های هنر، ادبیات، فرهنگ، رسانه، تبلیغ، ارتباطات، فناوری‌های جدید خصوصاً رسانه‌های اجتماعی و خلاقیت‌های نرم‌افزاری هنری، رسانه‌ای، شبکه‌ای همچنین سایر فناوری‌های پیشران و آینده‌ساز مرتبط با این حوزه‌ها به‌ویژه در عرصه‌های فضای مجازی، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و متاورس و نیز معماری و شهرسازی، برای آموزش و تربیت افراد در حوزه‌های گفته‌شده، معطوف به رفع نیازهای انقلاب اسلامی و جبهه جهانی مقاومت در داخل و خارج از کشور تبدیل می‌شود.

بر این اساس، دانشگاه سوره از تاریخ تصویب این اساسنامه، مؤسسه‌ای مستقل ذیل سازمان تبلیغات اسلامی و مرتبط با حوزه هنری انقلاب اسلامی و محل تربیت سرمایه انسانی فاخر برای جبهه انقلاب اسلامی در سطح داخلی و بین‌المللی خواهد بود. براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر مبنای قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب 18 مرداد 1383)، مفاد اساسنامه حاضر و سایر قوانین و مقررات نظام آموزش عالی کشور، اداره می‌شود و با کمک و حمایت بخش‌های مرتبط دولتی، سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران، خصوصاً سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی، اهداف و وظایف مصوب در این اساسنامه را دنبال خواهد کرد:

ماده 1. اختصارات و تعاریف

شورا: شورای عالی انقلاب فرهنگی

مؤسس: سازمان تبلیغات اسلامی

دانشگاه: دانشگاه بین‌المللی سوره

وزارت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)

ماده 2. رسالت تاسیس

دانشگاه سوره به‌ عنوان یک دانشگاه اسلامی و انقلابی، با ماهیت غیردولتی غیرانتفاعی، در میان مجموعه‌ دانشگاه‌های آموزش عالی کشور، به‌عنوان دانشگاهی خاص، با رسالت ویژه آموزش و توسعه دانش و نیز تربیت و متشکل‌سازی نیروی انسانی معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های هنر، ادبیات، فرهنگ، ارتباطات، رسانه، تبلیغ، معماری، شهرسازی و نیز فناوری و امور جدید مرتبط با این حوزه‌ها، جهت پاسخگویی به نیازهای جمهوری اسلامی ایران، جبهه مقاومت و جهان اسلام در این حوزه‌ها، تاسیس شده و براساس مبانی شش‌گانه زیر فعالیت خواهد کرد:
الف- اصول و ارزش‌های اسلام ناب محمدی (ص)، قرآن هدایت‌بخش و مکتب انسان‌ساز اهل بیت (ع)
ب- اندیشه‌ها و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه‌ای ؛ به‌ویژه در عرصه علم، دانشگاه، فرهنگ، ادبیات، رسانه، هنر و معماری
ج- آرمان‌ها و ارزش‌های تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی مردم ایران که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منعکس شده است
د- رویکرد علمی و دانشگاهی انتقادی نسبت به مکاتب غیرالهی، آموزه‌های الحادی و مبانی نظری اومانیستی، سکولار و لائیک، به‌ویژه در مقابله و مواجهه با مظاهر و نمودهای غرب مدرن در حوزه‌های مرتبط با دانشگاه
هـ – توجه به لوازم اداره حرفه‌ای یک دانشگاه پیشرو جهانی نامدار و دارای مرجعیت علمی و بالاخص توجه به تغییرات میدانی متاثر از فناوری‌های جدید به‌ویژه فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزه‌های ماموریتی
و- اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی (از جمله موارد خاص مندرج در اساسنامه دانشگاه) و نیز سایر قوانین و مقررات نظام آموزش عالی

ماده 3. اهداف
1- ایجاد اقتدار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و خصوصا ظرفیت‌سازی در فضای مجازی و فناوری‌های جدید مرتبط با حوزه رسالت دانشگاه، برای جمهوری اسلامی ایران و جبهه جهانی مقاومت
2- استفاده از ظرفیتهای سرمایه انسانی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام برای ایجاد شبکه‌های علمی در حوزههای فرهنگ، هنر و رسانه اعم از؛ رسانههای سنتی و رسانه‌های مدرن سکّومحور و قابلیت‌های جدید بر بستر بلاک‌چین، متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت گسترده و مشابه آن
3- پاسخگویی مستمر به نیازهای علمی- آموزشی و فرهنگی جامعه اسلامی و انقلابی ایران و محیط بین‌المللی با تاکید بر جبهه جهانی مقاومت، در حوزه رشته‌های دانشگاهی مرتبط از مسیر برقراری ارتباط مؤثر و تعامل با بخش‌های متکثر جبهه فرهنگی، هنری، ادبی، معماری، تبلیغی و رسانه‌ای انقلاب اسلامی
4- استقرار نظام دانشگاهی در تراز جهانی، در عرصه‌های هنر، ادبیات، فرهنگ، رسانه، فضای مجازی، تبلیغ، ارتباطات، معماری و شهرسازی و مانند آن، با تاکید بر حوزه‌های فناوری‌های جدید، پیشران و آینده‌ساز متناسب با این عرصه‌ها
5- تربیت هنرمندان، نویسندگان، شعرا، ادبا، معماران و شهرسازان و فعالان عرصه فرهنگ، رسانه، تبلیغ و ارتباطات و همچنین منتقدان ادبی و هنری که ضمن دارا بودن دانش، خلاقیت و مهارت حرفه‌ای به‌روز، از تعهد دینی و اخلاقی و نیز هویت ملی، اسلامی و انقلابی برخوردار باشند
6- جمع‌آوری نظام‌مند و پردازش علمی تجربه‌های موفق هنری، ادبی، نقد، تبلیغ، معماری، شهرسازی، ارتباطاتی و رسانه‌ای انقلاب اسلامی، در قالب پژوهش‌های دانشگاهی، با هدف تبدیل آن به محتوای آموزشی و تربیتی دانشجویان دانشگاه و نیز نظریه‌پردازی‌های علمی بنیادی و کاربردی در راستای توسعه دانش اسلامی- ایرانی و مطالعات انتقادی در حوزه‌های مرتبط برای دستیابی به مرجعیت علمی در این حوزه‌ها
7- ایجاد شبکه گسترده از اعضای هیات علمی پیوسته و وابسته و همچنین بهره‌مندی از اندیشمندان، دانشمندان و پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی، با تاکید بر همسایگان، جبهه مقاومت و جهان اسلام، در حوزه رشته‌های مرتبط با دانشگاه
8- توسعه ارتباطات و همکاری‌های علمی و دانشگاهی داخلی و بین‌المللی به‌ویژه با همسایگان و نیز در سطح منطقه و جهان اسلام با هدف تبادلات و تعاملات علمی، پژوهشی و فکری

ماده 4. وظایف

در راستای تحقق رسالت و اهداف اصلی دانشگاه، وظایف زیر تعریف و تعیین می‌شود:
1- تعلیم و تربیت دانشجویان در حوزه‌های هنر، ادبیات، فرهنگ، رسانه، تبلیغ، ارتباطات و نیز معماری و شهرسازی، با توجه مضاعف به چندرشته‌ای‌ها، بین‌رشته‌ای‌ها و میان‌رشته‌ای‌های فناوری‌های جدید، پیشران و آینده‌ساز مرتبط با این حوزه‌ها به‌ویژه در عرصه‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی، با توجه ویژه به بنیادهای فکری و اندیشه‌ای مانند فلسفه، حکمت، اخلاق و فقه حوزه‌های مرتبط و در جهت رسالت‌های خاص و رویکردهای تعیین شده برای دانشگاه، در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی
2- فراهم آوردن فضای کالبدی و سایر امکانات و تسهیلات لازم و متناسب با فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اداری و کارآفرینی مرتبط، با اخذ کمک و حمایت بخش‌های مرتبط دولتی و نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران و با تاکید بر حمایت‌های معنوی و مادی سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی
3- پذیرش دانشجو در رشته‌های مرتبط با شیوه‌های مختلف تعریف‌شده؛ با استقرار سازوکارهای لازم برای گزینش دانشجویان، متناسب با اهداف دانشگاه، از مسیر آزمون‌های سراسری و غیر از آن
4- همکاری با مراکز علمی داخل و خارج از کشور، با تاکید بر کشورهای همسایه، جبهه جهانی مقاومت اسلامی و جهان اسلام، به‌منظور گسترش و اعتلای نظامات و فرآیندهای آموزش و پژوهش در رشته‌های مرتبط
5- همکاری فعال با همه مراکز، سازمان‌ها و نهادهای انقلابی کشور، با اولویت حوزه هنری انقلاب اسلامی، در حوزه‌ رشته‌های دانشگاه و عرصه‌های تعریف‌شده برای آن، با هدف هم‌افزایی و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود و توسعه آنها
6- شناسایی و جذب اعضای هیات علمی دانشمند و متعهد به اندیشه انقلاب اسلامی و تمدن ایرانی- اسلامی و فراهم آوردن زمینه هم‌افزایی آنها در قالب گروه‌های علمی در راستای تولید منابع علمی و آموزشی و انجام پژوهش‌های مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران و جبهه جهانی مقاومت با هدف دستیابی به مرجعیت علمی
ماده 5- محل فعالیت دانشگاه در استان تهران، به مرکزیت شهر تهران است. در صورت نیاز، گشایش شعبات در داخل و خارج از کشور، با حفظ کیفیت لازم، پس از تصویب هیات امناء و با رعایت قوانین و مقررات، امکان‌پذیر است.
تبصره 1- نشانی دانشگاه توسط مؤسس تعیین و اعلام می‌شود و در صورت تغییر، نشانی جدید، به مراجع مربوطه اعلام می‌شود.
تبصره 2- زبان تدریس در شعبات دانشگاه در داخل کشور، فارسی و در شعبات خارج از کشور، متناسب با شرایط، به زبان رسمی کشور میزبان و یا زبان محلی و بومی محل استقرار شعبه خواهد بود.
ماده 6- دانشگاه یک واحد آموزشی (اعم از انواع مهارت‌آموزی، کارآموزی، کارورزی، آموزش کارگاهی، آموزش نظری کلاسی و غیره)، پژوهشی، فرهنگی و کارآفرینی در تراز یک دانشگاه جهانی است که از جهت حقوقی، نهادی غیردولتی غیرانتفاعی، ذیل سازمان تبلیغات اسلامی و مرتبط با حوزه هنری انقلاب اسلامی است و پس از تصویب و ابلاغ اساسنامه آن توسط «شورا» و ثبت در اداره ثبت ‌اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری)، دارای شخصیت حقوقی رسمی و مستقل از جهات مختلف، براساس این اساسنامه و مقررات موضوع ماده 19 آن، اداره می‌شود.
ماده 7- درآمدهای دانشگاه، فقط صرف تعلیم و تربیت دانشجویان در حوزه‌های مرتبط با رسالت دانشگاه، سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و افزایش کیفیت و کمیت تجهیزات مورد نیاز و نیز توسعه فعالیت‌های مرتبط با وظایف و اختیارات دانشگاه خواهد شد.
تبصره- دانشگاه می‌تواند بخشی از حمایت‌ها و درآمدهای خود را صرف توسعه منظومه هنرستان‌های سوره در سراسر کشور کند.

ماده 8. ارکان دانشگاه
1- مؤسس
2- هیات امنا
3- رئیس دانشگاه
4- شورای دانشگاه

ماده 9. مؤسس
مؤسس دانشگاه، سازمان تبلیغات اسلامی است و حوزه هنری انقلاب اسلامی، به عنوان جانشین مؤسس، وظایف و اختیارات مؤسس را در این اساسنامه عهده‌دار خواهد شد.

ماده 10. وظایف و اختیارات مؤسس

1- پیشنهاد افراد صالح و واجد شرایط برای عضویت آن عده از اعضای هیات امنا که باید توسط مؤسس انتخاب و معرفی شوند و عزل هر یک از آنها
2- فراهم آوردن امکانات، تجهیزات و تسهیلات لازم مادی و معنوی برای اداره یک دانشگاه کارآمد، حرفه‌ای و پیشرو جهانی در تراز انقلاب اسلامی
3- ایجاد منابع پایدار مالی و قابل‌برنامه‌ریزی بلندمدت برای اداره دانشگاه، از همه مسیرهای قانونی دولتی، عمومی، غیردولتی، خصوصی، نهادهای انقلابی و مانند آنها
4- پیشنهاد هرگونه تغییر و اصلاح در مواد اساسنامه دانشگاه، پس از طی ضوابط و مقررات مربوط، به شورا، برای تصویب
5- ثبت اساسنامه دانشگاه در اداره ثبت‌ اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه پس از تصویب و ابلاغ اساسنامه آن توسط شورا
6- ثبت تغییرات اساسنامه دانشگاه در اداره ثبت ‌اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه پس از تصویب توسط شورا
7- پیشنهاد انحلال دانشگاه به شورا و مدیریت فرآیندهای تعریف‌شده برای بعد از انحلال

ماده 11. ترکیب هیات امنا
1- رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی (به‌عنوان رئیس هیات امناء)
2- رئیس دانشگاه (دبیر هیات امناء)
3- نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
4- سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی در مرتبه استادیاری و بالاتر و با حداقل 5 سال سابقه کارآموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و دارای صلاحیت‌های عمومی و علمی، به پیشنهاد رئیس حوزه هنری
5- یک نفر روحانی آشنا به حوزه‌های موضوعی ماموریت دانشگاه، با پیشنهاد رئیس حوزه هنری پس از تایید رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
6- یک نفر از افراد برجسته، دارای سوابق فرهنگی و هنری در حوزه‌های موضوعی ماموریت دانشگاه با پیشنهاد رئیس حوزه هنری
7- نماینده تام‌الاختیار سازمان برنامه‌وبودجه کشور
تبصره 1- اعضای مذکور در ردیف‌های 4 و 5 و 6 با پیشنهاد و معرفی رئیس هیات امنای دانشگاه (رئیس حوزه هنری) و تایید و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت 4 سال منصوب می‌شوند. معرفی و انتصاب مجدد و چندباره آنان بلامانع است و تا زمانی که افراد جدیدی به‌جای آنان منصوب نشده باشند، همچنان به وظایف و اختیارات قانونی خود ادامه می‌دهند.
تبصره 2- هیات امنا حداقل در هر فصل از سال، یک‌بار با دعوت رئیس هیات امناء، تشکیل جلسه می‌دهد. در صورت لزوم، به پیشنهاد رئیس هیات امناء و یا نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا رئیس دانشگاه یا سه تن از اعضای دیگر پس از تایید رئیس هیات امنا، جلسه فوق‌العاده هیات امنا تشکیل می‌شود.
تبصره 3- جلسه‌ هیات امنا با حضور حداقل پنج نفر از اعضاء (با حضور لازم رئیس هیات امناء و همچنین نماینده وزارت و نیز حداقل سه نفر عضو حقیقی) رسمیت می‌یابد و تصمیم‌های آن با رای موافق اکثریت اعضا (به‌گونه‌ای که از 4 رای کمتر نباشد)، معتبر است.
تبصره 4- رئیس دانشگاه در جلسه هیات امناء با دستورکار انتخاب رئیس دانشگاه، مجاز به حضور در جلسه و دارای حق رای نیست.

ماده 12. وظایف و اختیارات هیات امنا

1- تعیین سیاست‌ها و راهبردهای کلان دانشگاه و راهبری و نظارت برای اجرایی شدن آنها
2- تصویب آیین‌نامه داخلی هیات امنا
3- انتخاب و پیشنهاد فرد شایسته برای انتصاب در سمت رئیس دانشگاه مطابق ماده 13 اساسنامه
4- تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات دانشگاه و سایر آیین‌نامه‌های لازم بنا به پیشنهاد مؤسس، رئیس دانشگاه یا حداقل 3 نفر دیگر از اعضا
5- بررسی و تصویب طرح‌های تحول و پیشرفت دانشگاه بنا به پیشنهاد رئیس دانشگاه
6- تصویب آیین‌نامه‌های پذیرش دانش‌آموزان مستعد در حوزه‌های مرتبط با ماموریت دانشگاه براساس سوابق تحصیلی و عملکرد در جشنواره‌ها و فعالیت‌های دانش‌آموزی معتبر
7- تصویب، توسعه یا انحلال رشته‌های آموزشی دانشگاه، متناسب با حوزه‌ها و رسالت‌های تعریف‌شده
8- بررسی و تصویب بودجه تفصیلی (جاری، عمرانی، تحقیقاتی، توسعه‌ای و غیره) دانشگاه
9- تعیین خزانه‌دار و حسابرس رسمی دانشگاه و همچنین تعیین اشخاصی که حق گشایش حساب‌های دانشگاه نزد بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه و حق برداشت از حساب‌ها را دارند
10- تایید حساب‌ها و ترازنامه سالیانه دانشگاه با توجه به گزارش حسابرس دانشگاه و ارسال آن به مؤسس
11- تصویب آیین‌نامه مالی و معاملاتی دانشگاه و شیوه‌های اجرایی آن
12- تصویب مقررات اداری و استخدامی و رفاهی کارکنان دانشگاه (هیات علمی و غیر هیات علمی) و تعرفه حقوق و دستمزد و مزایای آنان در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
13-تصویب دریافت‌ حمایت‌ها و کمک‌های مالی و امکانات از اشخاص حقیقی و حقوقی یا تفویض آن
14- تصویب فرآیندها و سازوکارهای گزینش، جذب و تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو و نیز شیوه‌های پذیرش استعدادهای درخشان و اعطای راتبه تحصیلی به ایشان، بنا به پیشنهاد رئیس دانشگاه
15- تصویب میزان شهریه دانشجویان و آیین‌نامه چگونگی دریافت آن
16- تعیین میزان آموزانه، پژوهانه، نویسانه، ترجمانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و مقررات وزارت یا تفویض آن به شورای دانشگاه
17- تصویب فرآیندها و شیوه‌های داخلی جذب اعضای هیات علمی پیوسته و وابسته و راتبه تحصیلی آنها بر اساس مقررات وزارت
18- تصویب به‌کارگیری اعضای هیات علمی و کارکنان بازنشسته دانشگاه‌های دولتی، دارای برجستگی‌های عملی و نظری، به پیشنهاد رئیس دانشگاه، طبق قوانین جاری کشور
19- تعیین سال مالی دانشگاه که عبارت است از یک سال شمسی که ابتدا و انتهای آن توسط هیات امناء تعیین می‌شود
20- تصویب اخذ تسهیلات بانکی از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و اخذ قرض‌الحسنه از اشخاص حقیقی و حقوقی بنا به پیشنهاد مؤسس یا پیشنهاد رئیس دانشگاه یا تفویض آن
21- پیشنهاد قبول استعفاء و عزل و رئیس دانشگاه به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
تبصره 1- هیات امنا موظف است به‌جز در مواردی که در این اساسنامه به آنها تصریح‌شده است، کلیه اسناد، مصوبات، آیین‌نامه‌ها، مقررات، شیوه‌نامه‌ها و ضوابط شورا، وزارت و سایر مقررات جاری کشور را رعایت کند.
تبصره 2- جهت اتقان بیشتر مصوبات هیات امنا، حسب مورد تشکیل کمیسیون دائم وفق مقررات مرتبط، قبل از تشکیل جلسات هیات امنا امکان‌پذیر است.

ماده 13- رئیس دانشگاه
رئیس دانشگاه که نماینده قانونی دانشگاه نزد مراجع حقیقی و حقوقی است، از میان اعضای هیات علمی واجد شرایط، به پیشنهاد رئیس هیات امنا، تایید هیات امناء، هماهنگی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تصویب شورا (یا کمیته ذی‌ربط) و با حکم رئیس هیات امنا برای مدت 4 سال منصوب می‌شود. پیشنهاد و انتصاب مجدد و چندباره وی، بلامانع است.
تبصره 1- پذیرش استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه پس از تصویب هیات امناء و با حکم رئیس هیات امنا خواهد بود.
تبصره 2- در صورت درگذشت، بیماری مزمن و صعب‌العلاج، استعفا، عزل و هر نوع علت دیگری که مانع ادامه فعالیت رئیس دانشگاه شود، رئیس هیات امنا می‌تواند حداکثر تا مدت شش ماه، برای دانشگاه، سرپرست تعیین کند؛ و طی این دوره، رئیس جدید را در هیات امنای دانشگاه، انتخاب و برای تصویب نهایی معرفی نماید.

ماده 14 وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه

رئیس دانشگاه مسئول اداره دانشگاه و اجرای کامل و صحیح رسالت‌های اصلی دانشگاه و سایر ماموریت‌های مندرج در این اساسنامه و همه آیین‌نامه‌ها و مقررات و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مصوب شورا، وزارت و هیات امناء و مؤسس، در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، کارآفرینی، اداری، مالی و معاملاتی، توسعه‌ای و استخدامی دانشگاه است. بر این اساس، موارد ذیل از جمله وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه محسوب می‌شوند:
1- پیشنهاد طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، کارآفرینی، اجرایی و توسعه‌ای به هیات امناء
2- پیشنهاد نمودار سازمانی و تشکیلات دانشگاه به هیات امناء
3- تهیه، تنظیم و پیشنهاد بودجه سالیانه و تفصیلی دانشگاه به هیات امناء برای تصویب
4- پیشنهاد ظرفیت پذیرش دانشجو برای هرسال و هر دوره تحصیلی به هیات امناء
5- پیشنهاد فرآیندها و سازوکارهای گزینش، جذب و تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو و نیز شیوه‌های پذیرش استعدادهای درخشان و راتبه تحصیلی، به هیات امناء
6- ارسال گزارش سالیانه عملکرد (فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، کارآفرینی و اجرایی و…) و حسابرسی دانشگاه به همراه ترازنامه مالی دانشگاه به هیات امناء دانشگاه
7- استخدام، انتصاب، اعطای راتبه تحصیلی، ترفیع، تبدیل وضعیت، ارتقاء مرتبه و عزل اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه با رعایت ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مصوب شورا، وزارت و مراجع ذی‌صلاح
8- امضاء کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور دانشگاه یا تفویض آن به افراد ذی‌صلاح
9- انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی، در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
10- پیشنهاد آیین‌نامه مالی و معاملاتی و رفاهی دانشگاه و شیوه‌نامه‌های اجرایی آن به هیات امناء برای تصویب
11- ارائه پیشنهاد اخذ تسهیلات بانکی از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و اخذ قرض‌الحسنه از اشخاص حقیقی و حقوقی به هیات امناء دانشگاه

ماده 15. شورای دانشگاه
شورای دانشگاه بالاترین مرجع تصمیم‌گیری درون دانشگاه، پس از هیات امنا است. در امتداد این شورا؛ شوراهای تخصصی (آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، کارآفرینی و غیره) نیز مطابق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مصوب شورا تشکیل خواهند شد.
تبصره- ترکیب اعضای شورای دانشگاه و اختیارات و وظایف آن مطابق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، مصوب شورا، خواهد بود.
ماده 16- دانشگاه می‌تواند پس از تایید هیات امنا اقدام به تاسیس مقاطع تحصیلی کارشناسی‌ارشد پیوسته در رشته‌های مورد نظر دانشگاه نماید؛ فعالیت آموزشی و تربیتی دانشگاه از نظر برگزاری دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی خاص خود، با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت امکان‌پذیر است.
ماده 17- نحوه گزینش عمومی و صلاحیت علمی داوطلبان عضویت در هیات علمی دانشگاه تابع ضوابط و مقررات وزارت و سایر مراجع ذی‌صلاح و نیز مصوبات هیات امناء دانشگاه است.

ماده 18. نحوه پذیرش دانشجو
پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی به اشکال زیر امکان‌پذیر است:
1- بر اساس انتخاب و گزینش علمی- عمومی اختصاصی دانشگاه از میان داوطلبان معرفی‌شده به تعداد چند برابر تعداد کرسی‌های مجاز پذیرش دانشگاه در آزمون‌های سراسری
2- بر اساس سوابق تحصیلی، آزمون ویژه طراحی‌شده توسط دانشگاه و فعالیت‌های دانش‌آموزی متقاضیان در حوزه‌های مرتبط با ماموریت دانشگاه با تاکید بر پذیرش دانشجویان نخبه، از مدارس خاص و هنرستان‌های هنر مورد تایید هیات امنا و انتخاب از میان برگزیدگان جشنواره‌ها، المپیادها، مسابقات ملی و جهانی و توصیه و معرفی نهادهای انقلابی و افراد شاخص حوزه‌های هنر، ادبیات، فرهنگ، ارتباطات، رسانه، تبلیغ، معماری و شهرسازی
تبصره- پذیرش دانشجویان از مسیر بند 2 ماده 18، در سقف 25 درصد پذیرش دانشجو در هر سال و براساس آیین‌نامه‌ای صورت می‌پذیرد که به تایید هیات امنای دانشگاه و تصویب ستاد علم و فناوری و نوآوری شورا می‌رسد و کمیته‌ای شامل نمایندگانی از شورا، وزارت و دانشگاه که ترکیب آن به تصویب ستاد علم و فناوری و نوآوری شورا می‌رسد، بر اجرای آیین‌نامه یادشده نظارت می‌کند.
ماده 19. دانشگاه به‌جز در موارد مصرّح در اساسنامه حاضر، تابع کلیه قوانین، ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به امور آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی، اداری، مالی معاملاتی و شرایط دانش‌آموختگی از مؤسسات آموزش عالی مصوب شورا، مجلس شورای اسلامی، وزارت، هیات امناء و سایر ضوابط و مقررات مربوط است.
ماده 20. برنامه‌های آموزشی، تربیتی و درسی خاص دانشگاه می‌تواند در قالب مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و نیز دکترای تخصصی، پس از تصویب در هیات امناء و شورای گسترش وزارت، مطابق ضوابط و مقررات وزارت اجرا شود.
ماده 21. وزارت بر کلیه فعالیت‌های دانشگاه در امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی و اجرایی، براساس مفاد این اساسنامه، نظارت می‌نماید و در صورت احراز تخلف؛ گزارش مربوط را، به شورا ارائه می‌دهد.

ماده 22. منابع مالی دانشگاه

منابع مالی دانشگاه بر اساس موارد زیر تامین خواهد شد:
1- هرگونه درآمدهای حاصل از فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و کارآفرینی دانشگاه، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
2- کمک‌ها و حمایت‌های معنوی و مادی سازمان تبلیغات اسلامی
3- کمک‌ها وحمایت‌های معنوی و مادی حوزه هنری انقلاب اسلامی
4- شهریه دریافتی از دانشجویان و هنرجویان دوره‌های آزاد مطابق ضوابط و مقررات مربوط
5- حمایت‌ها، کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی، نذورات و نیز کمک‌های دریافتی از بخش‌های دولتی و غیردولتی، نهادهای انقلابی اقتصادی و نیز سایر نهادهای انقلابی و سایر عواید محلی، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
6- درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دانشگاه، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
7- بودجه عمومی دولت در قالب کمک، با توجه به تعیین رسالت‌های خاص برای دانشگاه
تبصره- چنانچه منابع مذکور دربندهای 1 الی 6 ماده 22 نتواند هزینه‌های اداره دانشگاه را تامین کند، بنا به رسالت خاص و ماموریت متمایز تعریف‌شده برای دانشگاه، کسری اعتبار ‌آن، به تشخیص و پیشنهاد هیات امناء، از محل بودجه عمومی دولت و کمک نهادهای انقلابی، تامین خواهد شد.

ماده 23. انحلال دانشگاه
دانشگاه در موارد زیر پس از تصویب نهایی شورا، منحل و یا در مؤسسه دیگری، ادغام می‌شود:
1- پیشنهاد مؤسس
2- در صورت تخلف دانشگاه از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط وزارت و سایر ضوابط و مقررات جاری کشور، مطابق آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات مؤسسات
ماده 24. درصورتی‌که شورا با انحلال و یا ادغام دانشگاه موافقت اصولی نماید، مؤسس موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:
1- کلیه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و دانش‌آموختگی آنها به نحو مطلوب و مطابق مصوبات و ضوابط مربوطه اجرا نماید
2- کلیه امتیازات و اموالی را که در اختیار دانشگاه قرارگرفته است، پس از بازگرداندن دیون، اموال و املاک امانت‌گرفته‌شده و تسویه حساب‌های مالی، به مؤسس بازگرداند
3- کلیه تعهدات قانونی خود را در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، سایر اشخاص حقوقی و حقیقی (اعم از اعضای هیات علمی و کارمندان خود) انجام دهد
ماده 25. پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده 24 و حل‌وفصل امور آموزشی و حقوقی دانشگاه و تصویب نهایی انحلال دانشگاه توسط شورا، اقدامات زیر انجام می‌گیرد:
1- هیات تسویه‌ای مرکب از افراد ذیل تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تسویه نهایی دانشگاه را بر عهده خواهد داشت:

نماینده حقوقی وزارت

نماینده حقوقی مؤسس

رئیس وقت دانشگاه (در غیاب رئیس دانشگاه، یکی از معاونان بنا به تشخیص مؤسس)

2- مراتب تصویب انحلال دانشگاه توسط وزارت به اداره ثبت‌ اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه اعلام می‌شود تا دانشگاه مطابق مقررات مربوط منحل شود.
تبصره- انحلال دانشگاه تا زمانی که در اداره ثبت‌ اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه به ثبت نرسیده و اعلام‌ نشده باشد، نسبت به اشخاص ثالث بی‌اثر است.
ماده 26. پس از انجام تعهدات، تعیین تکلیف دیون دانشگاه و اعلام ختم تسویه، باقیمانده داراییهای دانشگاه با رعایت بند 2 ماده 24 اساسنامه به مؤسس منتقل می‌شود.
تبصره- هیات تسویه موظف است در مورد فوق صورت‌مجلسی که به امضای کلیه اعضای هیات می‌رسد در سه نسخه تنظیم، یک نسخه از آن را به مؤسس و نسخ دیگر را به وزارت تسلیم نماید.
ماده 27. مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی‌نشده است تابع مصوبات، ضوابط و مقررات شورا و وزارت و سایر مراجع ذی‌صلاح است.
ماده 28. هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه، پس از اخذ نظر مشورتی شورای گسترش وزارت و شورای ستاد علم و فناوری و نوآوری شورا، با تصویب در شورا امکان‌پذیر است.

ماده 29. این اساسنامه در یک مقدمه، 29 ماده و 16 تبصره در جلسه 903 مورخ 6 شهریور 1403 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از تاریخ ثبت در اداره ثبت ‌اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری)، معتبر و جایگزین اساسنامه مصوب جلسه 423 مورخ 30 تیر 1377 شورا و اصلاحات بعدی می‌شود.

منبع: ایرنا