دیدار پزشکیان و پوتین توسعه مناسبات را شتاب می‌دهد؛ آمادگی برای امضای توافق‌نامه جامع

دیدار پزشکیان و پوتین توسعه مناسبات را شتاب می‌دهد؛ آمادگی برای امضای توافق‌نامه جامع
خلاصه اخبار

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به دیدار روز جمعه دکتر مسعود پزشکیان و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور دو کشور گفت:‌ با توجه به عنصر همسایگی و رویکردهای مشترک تهران و مسکو در عرصه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، این ملاقات توسعه مناسبات را شتاب خواهد داد.

کاظم جلالی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود:‌ روابط ایران و روسیه، مناسبات بسیار مهمی است و با توجه به اینکه ما در ماه‌های گذشته با تغییر دولت در ایران مواجه شدیم، طبعا دیدار هر چه سریعتر دو رئیس‌جمهور برای اینکه توسعه روابط بتواند از شتاب بیشتری برخوردار شود ضرورت داشت.
وی ادامه داد:‌ اینکه آقایان پزشکیان و پوتین پس از تماس‌های تلفنی و تبادل پیام‌های اخیر، با یکدیگر ملاقات رو در رو داشتند، اتفاق بسیار مهمی در مناسبات دوجانبه محسوب می‌شود.
توافقنامه جامع آماده امضا است
سفیر ایران در روسیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا توافقنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در سفر آتی دکتر پزشکیان به کازان روسیه و در حاشیه اجلاس بریکس امضا خواهد شد، گفت:‌ این توافقنامه آماده امضا است که طبق نظر رؤسای جمهور دو کشور، زمان و مکان آن تعیین خواهد شد.
وی اظهار داشت: آنچه مسلم است، اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده امضای این توافقنامه است.

به گزارش ایرنا ، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه 20 مهرماه 1403 برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند.
این دیدار در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان انجام شد.
پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار ضمن دعوت از همتای ایرانی خود برای سفری رسمی به مسکو گفت: در اجلاس (سران گروه) بریکس در کازان منتظر شما هستم، جایی که ما همچنین یک نشست دوجانبه را برنامه ریزی کرده ایم.
پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این توافق‌نامه را نهایی کنیم.
کشور روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال 2024، اول تا سوم آبان‌ماه در کازان مرکز تاتارستان، میزبان اجلاس سران این گروه است.
به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، سران بیش از 30 کشور حضور خود را در نشست کازان تایید کرده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران، روسیه، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی اعضای گروه بریکس را تشکیل می‌دهند. در این میان،‌ به گفته نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، عربستان سعودی همچنان در حال تصمیم‌گیری درباره عضویت در این گروه است.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *