دپوی 16هزار دستگاه خودرو

دپوی 16هزار دستگاه خودرو
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد: سه خودروساز بزرگ کشور در نیمسال ۱۴۰۳ کمتر از آنچه تولید کردند، فروختند. بنابر آنچه ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به سامانه کدال بورس ارائه کرده‌اند، جمع فروش محصولات سواری آنها در شش ماه ابتدایی سال جاری حدود ۴۱۰هزار دستگاه بوده است. با توجه به اینکه آنها بالغ بر ۴۲۶هزار دستگاه محصول سواری در این بازه زمانی تولید کرده‌اند، آنها بیش از ۱۶هزار دستگاه از خودروهای تولید‌شده در نیمسال را نفروخته‌اند. بنابراین، این تعداد خودرو به‌اصطلاح دپو شده‌اند، هرچند مشخص نیست چرا این خودروها انبار شده‌اند. دپوی خودروها معمولا سه دلیل بیشتر ندارد. یا خودروسازان آنها را به دلیل اصلاح قیمت دپو می‌کنند، یا به دلیل کسری قطعه و عدم دریافت مجوز عرضه، قابل عرضه نیستند یا در حال گذراندن مراحل حمل هستند.

اتفاقا اخیرا برای چندمین بار در این سال‌ها، تصاویری از دپوی هزاران خودرو در شرکت‌های خودروساز بزرگ منتشر شد تا بار دیگر شائبه دپوی عمدی شکل بگیرد. البته خودروسازان دپوی عمدی را رد کردند.

دپوی عمدی خودروها معمولا به هوای فروش با قیمت بالاتر انجام می‌شود. در واقع خودروسازان چون درگیر قیمت‌گذاری دستوری هستند، گاهی محصولات را به‌عمد عرضه نمی‌کنند تا مجوز افزایش قیمت بگیرند و خودروها را با قیمت‌های جدید بفروشند.

در‌حال‌حاضر نیز خودروسازان منتظر اصلاح قیمت محصولات خود پس از 17ماه فریز هستند و از همین رو احتمال می‌رود خودروها به‌عمد دپو شده باشند تا با قیمت‌های جدید عرضه شوند.

در کنار این، امکان کسری قطعه خودروها نیز وجود دارد و ممکن است خودروهای دپویی یا بخشی از آنها، حکم محصول ناقص را داشته باشند و تا وقتی تکمیل نشوند، امکان عرضه نخواهند داشت.

به هر حال طبق آمار خودروسازان، 16هزار محصول سواری تولیدی آنها در نیمسال، فروش نرفته است، که معادل کمتر از چهار‌درصد تولید نیمسال آنهاست.

خودروسازان همچنین در مقایسه با شش ماه پارسال فروش کمتری داشته‌اند. آنها در نیمه ابتدایی سال گذشته 445هزار و 625دستگاه محصول سواری را فروخته بودند. بنابراین در نیمه نخست امسال، فروش محصولات سواری سه خودروساز بزرگ، بیش از 35هزار دستگاه افت کرده است.

در این بین، ایران‌خودرو بیش از 238هزار دستگاه محصول سواری فروخته که نسبت به نیمه نخست پارسال افت بالغ بر هشت‌هزار و 600 دستگاهی را نشان می‌دهد. پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو در نیمسال 1403 خانواده پژو بوده است. کمترین محصولی نیز که ایران خودرو فروخته، هایماست.

اما سایپا در نیمه نخست امسال 126هزار دستگاه محصول سواری را به فروش رسانده است. در مقایسه با نیمه ابتدایی پارسال، سایپایی‌ها حدودا 20هزار دستگاه محصول کمتری به فروش رسانده‌اند. پر‌فروش‌ترین محصول سایپا در سال جاری خانواده ایکس 200 بوده است.

در نهایت پارس‌‌خودرو رقم فروش 46هزار و 299دستگاهی را تا پایان شهریور به ثبت رسانده است. در مقایسه با نیمه نخست پارسال، خودروساز سوم کشور 9هزار دستگاه محصول سواری کمتری را فروخته است. لقب پر‌فروش‌ترین محصول پارس‌خودرو به گروه Q200 رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *