دو ریسک اصلی بازارهای ایران چیست؟

دو ریسک اصلی بازارهای ایران چیست؟
خلاصه اخبار

افزایش قیمت سکه دو عامل مهم دارد، یکی داخلی و دیگری خارجی …

سایه انتخابات بر سر بازارها

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین، ریسک انتخابات بر فراز بازارهای ایران سایه انداخته است. دوقطبی انتخابات ریاست‌جمهوری و رویکردهای متضاد نامزدها، فعالان بازار را به دو جبهه تقسیم کرده است. عده‌ای با پیش‌بینی پیروزی جبهه موسوم به اصولگرا، چشم‌انداز تیره‌ای برای روابط خارجی کشور متصور شده و به دنبال پوشش ریسک‌های خود از طریق خروج سرمایه از بورس هستند.

آمار گویای خروج سرمایه از بورس در 4 روز اخیر است. فعالان بورسی در این مدت، به‌طور متوالی شاهد خروج 1311 میلیارد تومان سرمایه از این بازار بوده‌اند. تجربه نشان داده در غیاب بازارهای جایگزین جذاب مانند مسکن و خودرو، سرمایه‌های تخلیه شده از بورس، راهی بازار ارز و سکه می‌شوند.

رصد بازار سکه طلا در این راستا حائز اهمیت است. حضور نرخ سکه در سقف 72 روزه خود، می‌تواند ناشی از هجوم سرمایه‌های بورسی به این بازار باشد.

انتخابات ریاست جمهوری در ایران

تنش‌های منطقه‌ای، اهرم صعودی قیمت سکه

اما اخبار انتخاباتی تنها ریسک موجود در بازار نیستند. سیگنال‌های مخابره شده از غرب آسیا، خبر از افزایش تنش‌های نظامی میان رژیم صهیونیستی و لبنان می‌دهد. مقامات اسرائیلی از حمله قریب‌الوقوع به لبنان سخن گفته‌اند و ایران نیز حمایت خود از حزب‌الله را در صورت وقوع این حمله اعلام کرده است.

این تنش‌ها، عاملی دیگر برای افزایش جذابیت سکه در میان فعالان بازار محسوب می‌شود. طلا به عنوان امن‌ترین دارایی در شرایط نااطمینانی سیاسی و نظامی شناخته می‌شود و در چنین شرایطی، اقبال معامله‌گران به فلز زرد افزایش می‌یابد.

افزایش تنش ها بین رژیم صهیونیستی و حزب الله

روند افزایشی نرخ سکه

در روز سه‌شنبه 12 تیر ماه، شاهد افزایش نرخ قطعات مختلف سکه طلا بودیم. هر قطعه سکه طرح جدید که در روز دوشنبه در نیمه کانال 42 میلیون تومانی معامله می‌شد، در عصر دیروز با رشدی 490 هزار تومانی به نزدیکی کانال 43 میلیون تومان صعود کرد. نیم سکه نیز افزایشی 350 هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت 24 میلیون و 300 هزار تومان به فروش رسید. اما امروز کمی از قیمت سکه کاسته شد.

اسکناس دلار آزاد نیز در روز سه‌شنبه با رشدی 100 تومانی، به قیمت 61 هزار و 850 تومان به فعالیت خود پایان داد.

بازار در انتظار چه سرنوشتی است؟

بازارهای ایران در شرایطی پیچیده و ریسک‌پذیر قرار گرفته‌اند. انتخابات ریاست‌جمهوری، تنش‌های منطقه‌ای و نگرانی‌های تورمی، فعالان بازار را در بلاتکلیفی نگه داشته‌اند.

هنوز مشخص نیست که کدام مسیر برای بازارها رقم خواهد خورد. آیا انتخابات به ثبات و آرامش در بازارها منجر خواهد شد یا تنش‌های منطقه‌ای و نگرانی‌های تورمی، بر آشفتگی بازارها دامن خواهند زد؟

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *