دوگانه نفتی دولت و مجلس بریتانیا

دوگانه نفتی دولت و مجلس  بریتانیا
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد :

یک گروه فراحزبی در انگلستان متشکل از ۵۰نفر، از نخست‏‏‏‏‌وزیر می‌خواهند هرچه سریع‌تر نماینده اقلیمی دولت را منصوب و از اتحاد فراجناحی موسوم به «گذار از نفت و گاز» حمایت کند. به نوشته گاردین، یک گروه فراحزبی متشکل از برخی نمایندگان مجلس و همفکران آنها از ریشی سوناک خواسته‏‏‏‏‌اند در برنامه‌های آتی استخراج نفت و گاز دولت، به‌عنوان بخشی از یک جنبش گسترده در جهت حمایت هرچه بیشتر از محیط‌زیست، تغییر جهت دهد.

50 سیاستمدار، از جمله 3محافظه‌‌‌‌‌کار، به‌‌‌‌‌تازگی در نامه‌ای به نخست‌‌‌‌‌‌وزیر از دولت خواستند با پایان‌‌‌‌‌‌دادن به صدور مجوز حفاری برای میادین جدید نفت و گاز، انتصاب یک نماینده اقلیمی و حمایت از اتحاد «گذار از نفت و گاز»، جایگاه بین‌المللی دولت انگلستان را در حمایت از جنبش‌‌‌‌‌های آب‌وهوایی و حامیان محیط‌زیست، بازیابی کند. کارولین‌‌‌‌‌لوکاس؛ نماینده حزب سبز که نامه گروه پارلمانی همه احزاب در مورد تغییرات آب‌وهوایی را امضا کرد، گفت: «زمانی‌که نخست‌‌‌‌‌وزیر وارد خیابان داونینگ شد، قول داد از محیط‌زیست محافظت کند، اما او در عوض سیاست‌های خیال‌‌‌‌‌پردازانه آب‌وهوایی را که در زمان خود بسیار مترقی به‌نظر می‌‌‌‌‌آمد، تصویب کرد. سوناک همچنین احداث و بهره‌‌‌‌‌برداری از بزرگ‌ترین میدان نفتی در حوزه دریای‌‌‌‌‌شمال را تایید و از پیشبرد راهبرد‌‌‌‌‌های سبز دولت چشم‌‌‌‌‌پوشی کرد.

تعهد به اجتناب از نفت و گاز

اکثریت قریب‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌اتفاق کشورها در دسامبر گذشته در جریان نشست اقلیمی سازمان‌‌‌‌‌ملل‌‌‌‌‌متحد موسوم به کاپ 28، موافقت کردند که «از سوخت‌های فسیلی فاصله بگیرند.» در عین‌حال اما، از ارائه یک جدول زمانی مشخص برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی اجتناب کردند.

بر اساس این گزارش، با وجود تمامی تعهدات اقلیمی، سوناک مبادرت به صدور مجوز حفاری در میادین جدید نفت و گاز واقع در حوزه دریای شمال کرده‌است. اگر دولت انگلستان بخواهد در مذاکرات مهم و بین‌المللی آینده موفقیتی کسب کند، نخست‌‌‌‌‌وزیر چاره‌‌‌‌‌ای ندارد جز آنکه به خواسته‌‌‌‌‌های نمایندگان پارلمان‌‌‌‌‌های فراحزبی توجه کند.

کشورهای فعلی عضو اتحادیه موسوم به گذار از نفت و گاز که متعهد به توقف تدریجی تولید سوخت‌های فسیلی شده‌اند، شامل فرانسه، اسپانیا، دانمارک، ایرلند، کاستاریکا، سوئد و ولز می‌شوند، با این حال برخی از اعضا متهم به کوتاهی در اجرای تمهیدات و انجام اقدامات لازم برای توقف تولید نفت و گاز شده‌اند. به‌عنوان مثال، دانمارک اجازه می‌دهد مجوزهای جدید اکتشاف و حفاری تحت‌شرایط محدودی صادر شود و تاریخ پایان تولید نفت و گاز را سال‌2050 میلادی اعلام کرده‌است. دولت انگلستان با اقدامی بحث‌‌‌‌‌برانگیز، جایگاه نماینده دولت در امور آب‌وهوایی را حذف کرده‌است. این کرسی معمولا توسط یک کارمند دولتی یا یک سیاستمدار ارشد که سکاندار راهبرد بین‌المللی آب‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌هوای بریتانیا است، اشغال می‌شود.

احیای نقش نماینده دولت‌ها در امور آب‌‌‌‌‌وهوا

بسیاری از کشورها نماینده‌‌‌‌‌ای در امور آب‌وهوایی دارند، به‌عنوان مثال، جان‌‌‌‌‌کری تا اوایل سال‌جاری در این سمت به نمایندگی از ایالات‌‌‌‌‌متحده فعالیت می‌کرد.

امضاکنندگان درخواست موردبحث، خواستار احیای نقش نماینده دولت در امور آب‌وهوایی در بریتانیا و ارتقای جایگاه این سمت در حد برابری با وزیر امورخارجه کشور، هستند. رابی‌‌‌‌‌مک‌‌‌‌‌فرسون، مشاور ارشد سیاسی در کمپین Uplift، گفت: «در بحبوحه بی‌‌‌‌‌ثباتی سیاست جهانی و عدم‌اطمینان از آینده تحولات ژئوپلیتیک، برای بریتانیا نیز ضروری است که فرستاده ویژه نخست‌‌‌‌‌وزیری برای رسیدگی به امور اقلیمی داشته‌باشد.»

به گفته مک‌‌‌‌‌فرسون، دولت باید نماینده ثابتی در امور اقلیمی داشته‌باشد و هرگز بدون حضور پررنگ سیاسی در سطح بالا، در اجلاس جهانی حاضر نشود.

نمایندگان سه حزب محافظه‌‌‌‌‌کار که نامه درخواست را امضا کرده‌اند، عبارتند از: زک‌‌‌‌‌گلداسمیت، نماینده سابق پارلمان و نامزد شهرداری که از منتقدان سوناک به‌حساب می‌آید. تریسی‌‌‌‌‌کراچ، وزیر سابق ورزش و پائولین‌‌‌‌‌لاتام، نماینده مجلس از دربی‌‌‌‌‌شایر. سایر امضاکنندگان عبارتند از: کلایو‌‌‌‌‌لوئیس از حزب کارگر، الکس‌‌‌‌‌سوبل، رزی‌‌‌‌‌دافیلد، ریچارد‌‌‌‌‌فورد از لیبرال‌‌‌‌‌دموکرات‌‌‌‌‌ها و دیربراک از حزب‌‌‌‌‌ملی اسکاتلند.

نگاهی به نشست اقلیمی جمهوری‌آذربایجان

در این نامه از سوناک خواسته شده‌است تا از تعیین یک هدف جهانی جدید برای تامین مالی آب و هوا در نشست کاپ 29 در نوامبر امسال در جمهوری‌آذربایجان حمایت کند. هدف آن کمک به کشورهای در‌‌‌‌‌حال‌‌‌‌‌توسعه، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای و سازگاری با اثرات مخرب تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی است. امضاکنندگان همچنین خواهان ارائه یک استراتژی و برنامه اقدام عملی برای حفظ و تداوم تنوع‌زیستی در بریتانیا، به‌عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای حفظ گونه‌‌‌‌‌های جانوری در سراسر سیاره هستند. در همین ارتباط، افضل‌‌‌‌‌خان نماینده حزب کارگر در منچستر، اعلام کرد که نمایندگان در تمامی طیف‌‌‌‌‌ها و احزاب سیاسی در هر دو مجلس، از دولت می‌خواهند که برای حفظ شهرت بریتانیا به‌عنوان یک رهبر جهانی آب‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌هوایی، اقدامات عملی بیشتری را انجام دهد. او گفت: «نخست‌‌‌‌‌وزیر به‌جای تعقیب‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گریز آخرین قطره نفت موجود در حوزه دریای‌‌‌‌‌شمال و عقبگرد از مسوولیت‌های قانونی خود، باید به اهداف آب‌وهوایی داخلی و جهانی احترام بگذارد تا از این طریق، پیامی روشن به رهبران جهان در سال‌جاری میلادی مبنی ‌‌‌‌‌بر پیشرو‌بودن بریتانیا در اهداف اقلیمی، مخابره‌کند.»

نقش یک‌درصدی بریتانیا در انتشار کربن

سخنگوی دولت گفت: «بریتانیا با رساندن تولید گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای به نصف، قبل از هر اقتصاد بزرگ دیگری در این زمینه، پیشتاز جهان است و یکی از دشوارترین و در عین حال، جاه‌‌‌‌‌طلبانه‌‌‌‌‌ترین اهداف انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای دنیا را مصوب و در دستور کار خود قرار داده‌است، با این حال مقابله با تغییرات آب‌وهوایی یک چالش جهانی است و با توجه به اینکه بریتانیا کمتر از یک‌درصد از انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای سالانه در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد، باید با سایر کشورها برای مقابله با این چالش اساسی همکاری کنیم. در جریان اجلاس کاپ 28، ما در تنظیم و تصویب یک توافق بین‌المللی برای دور‌شدن از سوخت‌های فسیلی نقش اساسی داشتیم و کماکان متعهد به ادامه همکاری با همه شرکای بین‌المللی در مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای هستیم.»

 

مرجع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *