دولت چهاردهم به‌دنبال امنیت انرژی

دولت چهاردهم به‌دنبال امنیت انرژی
خلاصه اخبار

انتخاب «حمید بورد» برای مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران، با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف صنعت نفت در دولت چهاردهم افزایش تولید و صادرات نفت و گاز است، می‌تواند افزون بر افزایش درآمدهای ارزی کشور، در تامین خوراک صنایع پایین‌دستی شامل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها موثر باشد و امنیت انرژی کشور را تضمین کند. به گزارش «شانا» نفت و انرژی همواره جزو اولویت‌های اصلی اقتصادی در کشور به‌شمار می‌رود.

ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز مقام نخست را در جهان دارد، از همین‌رو از تولید گرفته تا مصرف منابع هیدروکربوری و البته مشتقات آن بر فاکتورهای گوناگون اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی یا بهره‌‌‌‌‌‌‌وری تاثیرگذار است، بنابراین انتخاب مدیران صنعت نفت نه‌‌‌‌‌‌‌تنها بر این صنعت که بر همه ارکان اقتصادی کشور سایه می‌‌‌‌‌‌‌اندازد. با روی‌‌‌‌‌‌‌کارآمدن دولت چهاردهم و تاکید مسعود پزشکیان، رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهوری بر استفاده از توان و تخصص کارشناسان، تلاش شد در بخش‌های مختلف این مهم دنبال شود، به همین‌دلیل پس از انتخاب وزیر از بدنه صنعت نفت، انتخاب معاونان نیز بر همین اصل‌دنبال شده‌است. بورد مدیرعاملی شرکت نفت و گاز مارون، مدیرعاملی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیرعامل فلات قاره و… را در کارنامه دارد؛ کارنامه‌‌‌‌‌‌‌ای که نشان می‌دهد وی گزینه مناسبی برای سکانداری شرکت ملی نفت ایران است.

بورد سال‌ها به‌عنوان مدیرعامل در شرکت‌های بزرگ تولید نفت و گاز کشور فعالیت‌کرده و حالا فرصت آن را دارد تا تولید نفت و گاز، همچنین صادرات آن را افزایش دهد، زیرا یکی از مهم‌ترین اهداف صنعت نفت در دولت چهاردهم افزایش تولید و صادرات نفت و گاز است. وی بر استفاده از راهبردها و همه ظرفیت‌های مفید و کارآمد و مدیریت علمی مخازن به‌منظور بهبود و ارتقای ظرفیت و افزایش توان تولید نفت و گاز، بهبود ضریب بازیافت از مخازن و افزایش توان صادراتی نفت و فرآورده‌های نفتی تاکید کرده‌است، همچنین پیگیری موثر به‌منظور تسریع در اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک به‌ویژه طرح فشارافزایی میدان گازی پارس‌جنوبی و میدان‌های نفتی غرب کارون به‌منظور ایجاد هرچه بیشتر ثروت برای کشور و رفع ناترازی‌‌‌‌‌‌‌ها از اولویت‌های مهم بعدی خواهد بود. با توجه به این ماموریت، خوزستان به‌عنوان نخستین مقصد سفر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران انتخاب شد. معاون وزیر نفت با تاکید بر توجه به تغییر و اصلاح در بعضی از فرآیندهای تولیدی برای شتاب‌‌‌‌‌‌‌بخشی به این موضوع بیان کرد: برقراری ارتباط موثر با شرکت‌های نفتی در کشور همسایه عراق بااهمیت و برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی و تسریع در برداشت از میدان مشترک آزادگان‌‌‌‌‌‌‌ جنوبی تا پایان سال‌ضروری است. مناطق نفت‌خیز جنوب سهم 80درصدی در تولید نفت ایران دارد، از همین‌رو در طرح‌های نگهداشت تولید و افزایش ظرفیت نقش بسزایی خواهدداشت. با این تفاسیر، افزایش 450‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای ظرفیت تولید نفت ایران، بیش از هر شرکت دیگری بر عهده مناطق نفت‌خیز جنوب خواهد بود. «بورد» نیز با توجه به این حساسیت در همان روزهای نخست راهی خوزستان شد. درخواست وزارت نفت درباره طرح ضربتی افزایش تولید نفت‌خام تا روزانه 250‌هزار بشکه در 34میدان نفتی کشور به همت شرکت ملی نفت ایران مصوب و مقرر شده‌است سازوکار اجرایی این مصوبه در تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌ای بین سازمان‌برنامه‌‌‌‌‌‌‌ و بودجه، بانک‌مرکزی و شرکت ملی نفت ایران تعیین شود. سفر دوم مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به مقصد پایتخت انرژی کشور، «عسلویه»، بود زیرا کشور با وجود ناترازی گاز، باید برای ورود به زمستان آماده شود و این موضوع مورد‌توجه بورد بوده‌است. مدیرعامل شرکت ملی نفت در این سفر با اشاره به پیگیری پروژه‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌ای و عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس گفت که طرح‌های فشارافزایی در میدان گازی پارس‌جنوبی و تامین سوخت زمستانی را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *