دوباره درهای پسته ایران به روی چین بازار می‌شود؟

دوباره درهای پسته ایران به روی چین بازار می‌شود؟
خلاصه اخبار

اکوایران: اگرچه طبق گزارش اخیر انجمن پسته چالش‌های صادرات پسته ایران به شرق دور کم نیست. اما توافقاتی مبنی بر مبادلات دو کشور براساس یوان است که می‌تواند درهای پسته ایران به روی چین را بیش از پیش باز کند.

به گزارش اکوایران؛ در سالهای 1393 تا 1399 صادرات پسته ایران به چین استثنایی بوده است. اما در چند سال اخیر که به واسطه تغییر اقلیم و تنش‌های محیطی از جمله سرمازدگی و گرمای شدید، محصول پسته ایران در بعضی مناطق دچار آسیب جدی شده، صادرات نیز کاهش داشته است. انجمن پسته پیش‌بینی می‌کند که حجم صادرات پسته ایران به شرق دور تا پایان سال جاری به 27 هزار تن پسته معادل پسته خشک در پوست برسد.

طبق گزارش نشریه انجمن پسته، سهم مغز پسته از کل میزان پسته‌ای که طی 10 ماه اخیر سال محصولی جاری به شرق دور صادر شده است 10 درصد بیشتر نبوده، در حالی که حدود 50 درصد مصرف پسته در بازار داخل آمریکا به صورت مغز پسته بوده است. پس از آن بازارهای خاورمیانه 28 درصد و اتحادیه اروپا 19 درصد به ترتیب وارد کننده بیشترین میزان مغز پسته از ایران و آمریکا بوده‌اند.

چالش صادرات پسته ایران به شرق دور

براساس گزارش انجمن پسته، برخی از خریداران چینی از مسائل کیفی پسته ایران اظهار نارضایتی می‌کنند. البته بسیاری از صادر کنندگان ایرانی توانایی تامین محصول پسته باکیفیت ثابت و یکنواخت را دارند، منوط به اینکه مشتری چینی حاضر به پرداخت اختلاف قیمت باشد.

در ضمن برخلاف پسته آمریکایی که طی دو هفته اول هر سال محصولی از طریق عقد قراردادهای طولانی مدت در حجم بالا و با قیمت ثابت فروخته می‌شود، شرایط حاکم بر بازار صنعت پسته ایران متفاوت است؛ قیمت پسته ایران بسته به نوع رقم و سایز آن فرق می‌کند و در بازه زمانی ابتدای هر سال محصولی براساس عرضه تقاضا و جهت حرکت بازار تعیین می‌شود.

به رغم اینکه چین تولیدکننده پسته تجاری نیست، اما تعرفه وارداتی این کشور روی پسته خام خشک در پوست 5 درصد است. در حالیکه این تعرفه در اتحادیه اروپا 1٫6 درصد است. کاهش تعرفه‌های وارداتی در چین قطعا منجر به افزایش تقاضا و رشد بیشتر این بازار خواهد شد.

براساس داده‌های انجمن پسته، در حال حاضر کلیه فعالیت‌های تجاری بین ایران و چین به صورت دلاری انجام می‌شود، تحریم‌های آمریکا علیه ایران این معاملات را پیچیده ساخته و به عنوان یک مانع تجاری عمل می‌کند با توجه به توافق استراتژیک 25 ساله بین دولت‌های ایران و چین لازم است اتاق بازرگانی چین و تجار پسته از ظرفیت لابی‌گری خود استفاده کرده و دولت چین را ترغیب کنند، تجارت با ایران از طریق نقل و انتقال یوان در داخل بانک‌های چین و ایران صورت گیرد؛ چراکه در این حالت کلیه فعالیت‌های تجاری بین چین و ایران از جمله تجارت پسته بسیار آسان خواهد شد. مشابه این توافقات در حال حاضر بین ایران و بازارهای هند و روسیه در جریان است

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *