دلایل حذف شاخص۲‌ میلیونی: از پوچی وعده ها، بودجه تا تنش ها و…

دلایل حذف شاخص۲‌ میلیونی: از پوچی وعده ها، بودجه تا تنش ها و…
خلاصه اخبار

دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره دلایل روند منفی متوالی 19 روزه معاملات و از دست دادن شاخص 2‌ میلیون واحدی را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به روند منفی متوالی 19 روزه معاملات و از دست دادن شاخص 2‌ میلیون واحدی در گفت و گو با دنیای اقتصاد به سهامداران پیشنهاد دادند از خرید و فروش‌های هیجانی خودداری کرده و صبر کنند تا شرایط بهتر شود.

حسن حسین‌‌‌‌‌نیا: بازار همچنان گرفتار موج عرضه‌های سنگین و افت قیمت‌ها در نمادهای سهام و صندوق‌های سهامی است. هر چند مسئولان و سیاست گذاران در سخنان امیدوارکننده ظاهر می‌شوند و حتی لایحه پیشنهادی بودجه‌ سال‌1404 نیز حاوی نکات مثبت برای بورس است اما شرایط خاص زمانی و تنش‌های منطقه‌ای در کنار اتفاقات سال‌های اخیر کار را برای بازار سهام دشوار ساخته‌ است.

لوتوس

به‌رغم وعده‌هایی که در آخرین جلسه شورای‌عالی بورس با ریاست خاندوزی برای تزریق نقدینگی داده شد، اعتبار خاصی تخصیص نیافت و در روزهای اخیر هم حمایت خاص موثری برای خرید سهام از سوی صندوق‌های توسعه و تثبیت مشاهده نشد.

همزمان رشد تقاضا و ارزش معاملات در نمادهای گواهی‌سپرده سکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا شکل گرفته که با توجه به ریسک‌های سیستماتیک و افزایش نرخ دلار آزاد و در عین‌حال رشد قیمتی انس جهانی طلا هدف‌های قیمتی بالاتر را طی کرده‌ است.

این امر در شرایطی است که روزهای اخیر ارزش معاملات صندوق‌های طلا رکوردهای متوالی را ثبت‌ کرده و خروج نقدینگی حقیقی‌ها از صندوق‌ های درآمد ثابت و سهام با ورود نقدینگی اشخاص حقیقی به این صندوق‌ها همراه بود.

با توجه به شرایط حاضر به‌نظر می‌رسد تا پایان تنش‌ های فعلی یا حداقل تا مشخص‌شدن جوانب حمله احتمالی اسرائیل و واکنش ایران، نمی‌توان انتظار داشت بازار با واقعیت‌های آتی اقتصادی و برنامه‌های دولت منطبق شود و انتظار شکل‌گیری تقاضای موثر در کوتاه‌مدت بدون حمایت همه‌جانبه و تزریق نقدینگی از سوی دولت و هلدینگ‌های نهادی و بزرگ، امری بعید به‌نظر می‌رسد.

امر مرسوم در دنیا نیز تزریق پول برای حمایت از بورس‌ها در شرایط بحرانی است که تا این لحظه اقدام خاصی از سوی دولت صورت‌ نگرفته است. هرچند در بلندمدت اقدامات سیاست گذار می‌تواند رشد بالایی را در بورس ایجاد کند ولی در کوتاه‌مدت سهامداران با روزهای درام و تلخی مواجه هستند که برگرداندن اعتبار و اعتماد به آنها به هر میزان دیرتر صورت گیرد، دشوارتر خواهد بود.

مریم محبی: یکی از مهم‌ترین نقطه‌های حمایتی بازار سرمایه که محدوده 2‌ میلیون واحد بود از دست رفت و ارزش دلاری بورس حدود 100‌ میلیارد دلار و معادل سال ‌90 شد. عمده دلایلی که در خارج بازار باعث تجربه چنین ریزش‌هایی شده افزایش تنش‌های ایران و اسرائیل و منطقه است.

دیروز نوزدهمین روز منفی های متوالی سنگین بود. این هفته فقط یک روز 95‌درصد سهام در محدوده‌های منفی عرضه شدند و بالغ بر 600 سهام قفل صف‌ فروش بود. از طرفی افزایش تنش‌های خاورمیانه و افزایش احتمال جنگ بین ایران و اسرائیل و قدرت‌گرفتن ترامپ در انتخابات پیش‌روی آمریکا از عواملی است که در سطح بین‌الملل باعث‌ شده بازار خروج سرمایه را تجربه کند.

در داخل هم تحت‌ تاثیر قرار گرفتن حاشیه سود شرکت‌ها به دلیل ایرادهای جدی اقتصادی مانند ناترازی کسری‌ بودجه، عدم‌همخوانی هزینه و درآمد دولت و عدم‌ارتباطات بین‌الملل موثر منفی‌های سنگینی به بورس تحمیل‌کرده و امروز ارقام بودجه‌ای افزایش یافته است. برای اولین‌بار در تاریخ ایران لایحه بودجه ‌با افزایش 65‌درصدی نسبت به سال‌قبل ارائه شد و نشان‌ داد احتمال افزایش کسری‌ بودجه در سال‌های آتی بسیار بیشتر است.

بازار سرمایه واکنش درستی به شرایط بد اقتصادی نشان می‌دهد. بنابراین انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت شرایط منفی حاکم بهبود یابد. از طرف دیگر خبرهای خوشی از صیدی، همتی و پزشکیان درخصوص الزام حمایت از بورس شنیده و در خصوص مباحث قدیمی مثل عرضه خودرو در بورس حمایت‌هایی مشاهده می شود اما شرایط کلی اقتصاد مطلوب نیست و این شرایط اثر را روی بازار سرمایه می‌گذارد.

در کوتاه‌مدت انتظار نمی‌رود شرایط مناسبی تجربه شود و پس‌گرفتن شاخص دو‌ میلیونی سخت است. چرا که سرمایه‌های ترسو جذب بازارهای جذاب و دارایی‌های رزروی مثل طلا و دلار می‌شوند. بازار سرمایه به پول نمی‌رسد. چرا که سیاست‌های حمایتی تیم اقتصادی دولت نمی‌تواند نجات‌دهنده بازار باشد. در کوتاه‌مدت پیشنهاد می‌شود سهامداران از خرید و فروش‌های هیجانی خودداری کرده و صبر کنند تا شرایط بهتر شود.

منبع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *